Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

General linguistics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-GLING-EL-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: General linguistics
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

English linguistics: Theories, interfaces, technologies

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

-C1 przekazanie podstawowej wiedzy na temat języka i językoznawstwa, zakresu badawczego dziedziny, najważniejszych nurtów badań, podstawowych zagadnień badawczych, typów metod i metodologii badawczych; najnowszych osiągnięć w dziedzinie


-C2 rozwinięcie zdolności posługiwania się różnymi źródłami informacji


-C3 wskazanie potencjalnych kierunków dalszej nauki w zakresie językoznawstwa (wybór proseminariów i seminariów)

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Novum, platforma Moodle Wydziału

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z elementami interakcji, stosowanie materiałów multimodalnych

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 godz.

Praca własna studenta 1 - czytanie esejów teoretycznych: 30 godz.

Praca własna studenta 2 - prace pisemne: 30 godz.

Praca własna studenta 3 - przygotowanie do egzaminu: 30


SUMA GODZIN: 120 godz.


SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4

Pełny opis:

Wprowadzenie do badań nad językiem: strukturalne i pozastrukturalne obszary badań nad językiem, nauki pokrewne i powiązane z językoznawstwem.

Powstanie języka i podejścia do języka: wczesne idee, teorie antropologiczne, ewolucjonizm, dane archeologiczne a ewolucja języka.

Semiotyka i cechy języka: teoria znaku, język jako system znaków arbitralnych, onomatopeja, trójkąt semiotyczny, cechy języka ludzkiego.

Semantyka: semantyka leksykalna, znaczenie w ujęciu naturalistycznym, kognitywnym i behawioralnym, analiza komponencyjna, Naturalny Metajęzyk Semantyczny i uniwersalia semantyczne, teoria prototypów, relacje semantyczne.

Pragmatyka: kontekst a język, presupozycja, implikatura, akty mowy, teoria 'twarzy', grzeczność i niegrzeczność językowa.

Analiza Dyskursu: językoznawstwo funkcjonalne, dyskurs jako poziom struktury (budowa tekstu, kryteria tekstualności), jako użycie języka (analiza konwersacyjna) i jako praktyka społeczna (CDA: język a władza, język a tożsamość).

Socjolingwistyka: odmiany geograficzne i społeczne języka; język a dialekt a akcent, czynniki socjolingwistyczne a zmienne; sieci społeczne, standard językowy.

Psycholingwistyka i neurolingwistyka: rozwój mowy u dziecka w ujęciu behawiorystycznym, generatywistycznym i kognitywnym (Critical Period Hypothesis); "dzikie" dzieci, gen FOXP2, język a mózg, zaburzenia mowy i języka; bilingwizm.

Kontakt językowy: superstratum, wybrane konsekwencje kontaktu językowego: zmiana kodów, zapożyczenia; pidginizacja i kreolizacja; wymieranie języków świata.

Zmiana językowa: językoznawstwo diachroniczne, podejścia deistyczne, strukturalne, ewolucjonistyczne i kognitywne, źródła i typy zmiany językowej, gramatykalizacja, leksykalizacja, pragmatykalizacja.

Język i kultura: język a myśl, język a rzeczywistość; hipoteza Sapira i Whorfa, nazewnictwo kolorów; uniwersalia językowe.

Literatura:

Crystal, David. 1997. The Cambridge encyclopedia of language. Cambridge: CUP.

Fromkin, Victoria and Robert Rodman. 2003 [1974]. An introduction to language. New York: Holt, Rinehart & Wilson.

O’Grady, William et al. 2003. Contemporary linguistics. An introduction. London: Longman.

Yule, G. 2006 [1991]. The study of language. Cambridge: CUP.

Literatura dodatkowa

Aitchison, Jean. 2008 (3rd edition). The articulate mammal. Cambridge: Routledge. (Chapt. 2)

Aronoff, Mark and Janie Rees-Miller (eds.) 2000. The handbook of linguistics. Oxford: Blackwell.

Bussmann, Hadumod. 1996. Routledge dictionary of language and linguistics. London: Routledge.

Crystal, David. 1995. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP.

Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara (ed.) 1988. Ways to language. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Lyons, John. 1982. Language and linguistics. Cambridge: CUP.

Trask, R.L. 1995. Language. The basics. London: Routledge.

Trask,R.L. 1998. Key concepts in language and linguistics. London: Routledge.

Trask,R.L. 1997. A student's dictionary of language and linguistics. London: Routledge.

Efekty uczenia się:

Przedstawić i porównać różne nurty językoznawstwa.

Definiować podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa.

Zilustrować przykładami podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa.

Nazwać najważniejszych językoznawców i przypisać im typ badań.

Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami teoretycznymi przy analizie problemów i przykładów.

Prowadzić notatki z wykładów i organizować materiał.

Być świadomym specyfiki ludzkiego języka i komunikacji, kontrowersji i opinii na temat języka, oraz formułować własne oceny.

Metody i kryteria oceniania:

pytania otwarte w trakcie wykładu; pytania zamknięte w trakcie wykładu; krótkie testy po wykładzie (pytania zamknięte) P – pisemny egzamin końcowy (pytania zamknięte)

bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym

dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze

i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy

dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy

dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze

i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym

w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy

dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień literaturoznawczych i kulturoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)