Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo dyplomatyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-SPS2KPDY11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo dyplomatyczne
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Stosunki międzynarodowe

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C01 Zdobycie wiedzy z zakresu tematyki kursu - perspektywa politologiczna

C02 Wyrobienie umiejętności krytycznej oceny praktyki dyplomatycznej

C03 Uwrażliwienie na aspekty aksjologiczne i ich rolę w tworzeniu i stosowaniu prawa dyplomatycznego

C04 Doskonalenie kompetencji warsztatowych przy pracy ze źródłami

C05 Rozbudzenie zainteresowania samodzielnym rozwiązywaniem kazusów

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Tak - jeden z możliwych trybów

***

Możliwe tryby realizacji modułu:

- STACJONARNY - zajęcia, zaliczenie i egzamin - odbywają się na WNPiD

- HYBRYDOWY - wykłady odbywają się na WNPiD (2/3 kursu odbywa się stacjonarnie), a ćwiczenia w formie e-learningu w aplikacji Teams; wszystkie testy - również egzaminacyjny - w aplikacji Moodle (1/3 kursu odbywa się zdanie)

- ZDALNY - wykłady i ćwiczenia odbywają się zdalnie w aplikacji Teams; wszystkie testy w aplikacji Moodle

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia powinien:

- znać i stosować regulamin studiów w zakresie praw i obowiązków

- znać i stosować reguły współżycia społecznego

- terminowo dopełnić wszelkich formalności rejestracji na kurs

- zapoznać się ze zrozumieniem z sylabusem przedmiotu

- potrafić wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach

- mieć potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym

- rozumieć znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej

- mieć zdolność (doświadczenie i kompetencje) efektywnej współpracy zespołowej


Wymogi dodatkowe dot. trybu hybrydowego i zdalnego:

- mieć komputer z pakietem Office365 i z niego korzystać (pakiet Office365 zapewnia UAM)

- posiadać i korzystać z kamery internetowej

- mieć dostęp do Internetu zapewniający przesyłanie dźwięku i obrazu w czasie rzeczywistym

Uwaga: brak dostępu do IT uniemożliwi partycypację w kursie w trybie hybrydowym lub zdalnym, chyba, że Dziekan postanowi inaczej


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Wszystkie akty prawne znajdują się w wolnym dostępie w Internecie. Ponadto wykorzystywane będą oficjalne strony internetowe MSZ i wybranych ambasad oraz portale informacyjne. Wymagany podręcznik znajduje się w Bibliotece WNPiD UAM. Część pozostałej literatury dostępna jest w bibliotece wydziałowej oraz w BUAM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- wykład problemowy i konwersatoryjny z użyciem multimediów (Sway, Power Point)

- case-studies

- debata

- ćwiczenia przedmiotowe (w tym kazusy)

- filmy

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1 jednostka lekcyjna = 45 min

***

Jednostki zajęć z nauczycielem: 45

Praca samodzielna i zespołowa poza zajęciami przewidzianymi w planie: 24

Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu (wraz z lekturami): 81

***

SUMA jednostek zajęciowych: 150

Skrócony opis:

Podstawowym celem modułu jest przekazanie wiedzy z prawa i praktyki dyplomatycznej oraz wyrobienie kompetencji krytycznej oceny rzeczywistości politycznej w tym zakresie.

Pełny opis:

TK_01 Narodziny nowożytnej dyplomacji – rys historyczny (P_W01; P_W02; P_K01)

TK_02 Pojęcie i źródła prawa dyplomatycznego (P_W01; P_U02)

TK_03 Podmioty prawa legacji (P_W02)

TK_04 Organizacja misji dyplomatycznej (P_W03)

TK_05 Dobór kadr do służby zagranicznej (P_U04; P_K01)

TK_06 Mianowanie i akredytacja szefa oraz członków personelu misji dyplomatycznej (P_W03; P_U02)

TK_07 Funkcje dyplomatyczne (P_U01; P_U02; P_U03)

TK_08 Zakończenie realizacji funkcji dyplomatycznych (P_U02; P_U03)

TK_09 Przywileje i immunitety dyplomatyczne (P_U03)

Literatura:

Literatura podstawowa - podręcznik:

Sutor Julian, Prawo dyplomatyczne i konsularne (wyd. po 2015 r.).

Lektury obowiązkowe:

Passent Daniel, Choroba dyplomatyczna, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2002.

Suchocka Hanna, Ambasador u trzech papieży, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018 .

***

Literatura uzupełniająca:

Baliccy Janina i Jan, Alarm dla ambasad, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1988.

Callières François de, Sztuka dyplomacji [fragmenty], Wyd. Test, Lublin 1997.

Diplomatic Law in a New Millennium, red. Behrens Paul, Oxford 2017.

Drab Lech, Dyplomacja obronna - nowy instrument dyplomacji państwa, "Sprawy Międzynarodowe" 2017, nr 1, s. 135-147.

Gawłowicz Izabela, Prawo dyplomatyczne w orzecznictwie Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, C.H. Beck, Warszawa 2018.

Gawłowicz Izabela, Międzynarodowe prawo dyplomatyczne - wybrane zagadnienia, C.H. Beck, Warszawa 2011.

Grabowska Genowefa, Prawo dyplomatyczne w stosunkach państw z organizacjami międzynarodowymi, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1980.

Grotius Hugo, Trzy księgi o prawie wojny i pokoju, t.1-2, PWN, Warszawa 1957.

Historia dyplomacji polskiej, t. I, red. Biskup Marian, PWN, Warszawa 1980.

Historia dyplomacji polskiej, t. II, red. Wójcik Zbigniew, PWN, Warszawa 1982.

Historia dyplomacji polskiej, t. III, red. Bazylow Ludwik, PWN, Warszawa 1982.

Historia w dyplomacji publicznej, red. Ociepka Beata, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015.

Kieliszewski Przemysław, Poprawski Marcin, Instytucje publiczne i dyplomacja kulturalna. Potencjały i wyzwania, "Zarządzanie Publiczne" 2009, nr 3(9), s. 19-32.

Miłosz Stefan, Dyplomacja wojskowa, Comandor, Warszawa 2004.

Nahlik Stanisław E., Narodziny nowożytnej dyplomacji, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1971.

Pietraś Ziemowit Jacek, Dyplomatyczna misja specjalna jako instytucja prawa międzynarodowego, Wyd. UMCS, Lublin 1978.

Schneider Cynthia P., Cultural Diplomacy. Hard to Define, but You’d Know It If You Saw It, "Brown Journal of World Affairs" 2006, t. XIII, z. I, s. 191-203.

Sutor Julian, Leksykon dyplomatyczny, Lexis Nexis, Warszawa 2005.

The Oxford Handbook of Modern Diplomacy, red. Cooper Andrew F., Heine Jorge, Thakur Ramesh, Oxford University Press 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

P_W01 Zna źródła prawa dyplomatycznego (K_W07)

P_W02 Ma wiedzę o podmiotach prawa legacji (K_W02; K_W03)

P_W03 Wie jaki jest tryb mianowania szefa i członków personelu misji dyplomatycznej (K_W05)

P_U01 Ocenia sposób realizacji funkcji dyplomatycznych (K_U01; K_U06; K_U08)

P_U02 Korzysta z aktów prawnych dotyczących prawa dyplomatycznego przy rozwiązywaniu kazusów (K_U05)

P_U03 Potrafi rozwiązywać kazusy dotyczące przywilejów i immunitetów dyplomatycznych (K_U02; K_U05; K_U07)

P_U04 Wyszukuje informacje o konkursie na aplikację dyplomatyczno-konsularną (K_U12; K_U13)

P_K01 Docenia znaczenie profesjonalizmu w służbie zagranicznej (K_K01; K_K11)

Metody i kryteria oceniania:

wg trybu

TRYB STACJONARNY

Metody oceniania formujące:

- ocena ciągła na podstawie obecności na ćwiczeniach; dopuszcza się nieobecność nieusprawiedliwioną na jednych zajęciach (2 jednostki); nieobecność na 3 zajęciach (6 jednostek) i więcej oznacza brak podstawy do otrzymania oceny pozytywnej

- ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach (trzy i więcej "+" za aktywność zdobyte na ćwiczeniach i wykładach oznaczają podniesienie oceny końcowej z ćwiczeń o jeden stopień, np. z 3,0 na 3,5)

- przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie na ćwiczeniach (dla chętnych)

Metody oceniania podsumowujące:

- test w drugiej połowie semestru; pytania zamknięte i otwarte; ocena z testu jest tożsama z oceną z ćwiczeń po uwzględnieniu obecności i aktywności na zajęciach

- egzamin pisemny w czasie sesji; 3 pytania otwarte; ocena z egzaminu jest tożsama z oceną końcową z wykładów; otrzymanie oceny bdb z ćwiczeń zwalnia z konieczności udzielenia odpowiedzi na 1 wybrane pytanie na egzaminie

TRYB HYBRYDOWY i ZDALNY

Warunki i metody oceniania formujące:

- terminowe wykonanie zadań z notą (6 zadań) – brak terminowego wykonania 3 i więcej zadań skutkuje brakiem klasyfikacji w danym roku akademickim

- terminowe przedstawienie mi wyników Państwa współpracy, celem ich weryfikacji

- otrzymanie oceny pozytywnej (P) z większości zadań z notą, tj. min. 4/6

- otrzymanie oceny pozytywnej (P) za współpracę od koleżeństwa z zespołu

- program przewiduje dwa testy cząstkowe (A,B) i dwa testy poprawkowe z całości materiału ćwiczeniowego (C,D)

- otrzymanie ocen pozytywnych z testów A i B zwalnia z konieczności przystąpienia do testu poprawkowego (C,D)

Metody oceniania podsumowujące:

- moduł kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (TEST E) na Moodle

- warunkiem przystąpienia do egzaminu jest terminowe otrzymanie oceny pozytywnej z ćwiczeń

- na TEŚCIE E obowiązuje cały materiał zrealizowany na wykładach + zadania zlecone przez prowadzącą w trakcie wykładów + lektury obowiązkowe + materiał z podręcznika objęty zakresem tematyki wykładów

- na TEŚCIE E nie obowiązuje materiał z ćwiczeń

***

Kryteria:

5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne

2,0 niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

Rekomendowane:

Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Ambasady

Konsulaty

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Lorenc
Prowadzący grup: Magdalena Lorenc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Lorenc
Prowadzący grup: Magdalena Lorenc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)