Wspólna polityka rolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-PPS2EWPR11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspólna polityka rolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: |
Politologia - studia II stopnia - wykaz przedmiotów Politologia - wykaz przedmiotów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Politologia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C01 Celem ogólnym przedmiotu jest zdobycie kompetencji i praktycznych umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej dotyczącej polityki rolnej i wiejskiej realizowanej w Unii Europejskiej. C02 Szczególną wagę przykuwa zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności praktycznego wykorzystania środków finansowych I i II filara WPR w Polsce, na poziomie farm, władz samorządowych, zakładów przetwórstwa rolno- spożywczego i innych beneficjentów działających na wsi. C03 Celem jest zrozumienie wewnętrznych i międzynarodowych uwarunkowań reform WPR UE i ich wpływu na politykę rolną i wiejską w Polsce C04 Uwaga skupia się na problemie wykorzystania wiedzy i wyuczenia umiejętności z dziedziny powstawania oddolnych inicjatyw wielofunkcyjnego rozwoju wsi typu LEADER. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: • Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, ekonomii, państwie i prawie; • Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; • Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; • Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka WNPiD |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 15 godzin, w tym 15 godzin ćwiczeń. Praca własna studenta: - przygotowanie do zajęć - 15 godzin - czytanie wskazanej literatury - 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia i egzaminu - 5 godzin SUMA GODZIN - 50 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) - 2 |
Skrócony opis: |
1. Geneza, cele i zadania WPR. 2. Instrumentarium WPR . 3. Przegląd reform WPR : 4. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.. 5. Koncepcja "trwałego i zrównoważonego" rolnictwa europejskiego (ang. "sustainable agriculture"). 6. Model Wspólnej Polityki Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa dla Europy (ang. CARPE) 7. Inicjatywa Wspólnotowa LEADER+.. 8. Zasady finansowania Wspólnej Polityki Rolnej. 9. Globalne uwarunkowania reform WPR 10. Bariery rozwojowe w dostosowaniach wsi i rolnictwa polskiego do wymogów WPR 11. Wpływ WPR na rozwój polskiego rolnictwa i przeobrażenia polskiej wsi |
Pełny opis: |
TK_01 Geneza, cele i zadania WPR. P_W01, P_W02 P_U01 P_K01 TK_02 Instrumentarium WPR – dwa filary: polityka cenowo – rynkowa i polityka strukturalna w rolnictwie. P_W02 P_U01 P_K01 TK_03 Przegląd reform WPR : „Plan Mansholta” z 1968r. ; modyfikacje WPR z 1985 roku – „Zielona Księga”; „Reforma Mac Sharry’ego” z 1992 roku; „Strategia Rolna” z 1995r.; „Agenda 2000”- Europejski Model Rolnictwa ; „Mid –Term Review…” z 2002r. ; „Reforma luksemburska” z 2003r., Health Check z 2008 r., najnowsze propozycje komisarza D. Ciolosa na lata 2014-2020. P_W02 P_U01 P_K01 TK_04 Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Znaczenie polityki spójności społeczno – ekonomicznej UE w przeobrażaniu terenów wiejskich. P_W02 P_U01 P_K01 TK_05 Koncepcja „trwałego i zrównoważonego” rolnictwa europejskiego (ang. „sustainable agriculture”). P_W02 P_U01 P_K01 TK_06 Model Wspólnej Polityki Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa dla Europy (ang. CARPE) – koncepcja „wielofunkcyjności” wsi europejskiej (ang. „multifunctionality”). P_W02 P_U01 P_K01 TK_07 Inicjatywa Wspólnotowa LEADER+. Rola i znaczenie działań oddolnych w modernizacji wsi i rolnictwa w Europie. P_W07 P_U01 P_U02 P_K02 TK_08 Zasady finansowania Wspólnej Polityki Rolnej. Perspektywa finansowa UE na lata 2000 – 2006 oraz 2007 – 2013. P_W02 P_W06 P_U01 P_U08, P_K01 TK_09 WPR w perspektywie finansowej 2014-2020 – ogólna wizja rozwoju. P_W02 P_U01 P_K01 TK_10 Najnowsze propozycje zmian WPR w optyce komisarza D. Ciolosa – projekt kształtu WPR z 2011 roku – analiza szczegółowa P_W02 P_U01 P_K01 TK_11 Globalne uwarunkowania reform WPR – Runda Urugwajska GATT ; Runda Katarska WTO. Przebieg i ocena stanu rokowań, analiza stanowiska negocjacyjnego UE. P_W02 P_W03, P_U01 P_K01 TK_12 Bariery rozwojowe w dostosowaniach wsi i rolnictwa polskiego do wymogów WPR. P_W02 P_U01 P_K01 TK_13 Wyniki negocjacji akcesyjnych Polski z UE w obszarze „Rolnictwo”. P_W02 P_U01 P_K01 TK_14 Wpływ WPR na rozwój polskiego rolnictwa i przeobrażenia polskiej wsi. Doświadczenia poakcesyjne z lat 2004- 2013 oraz perspektywy rozwoju do roku 2020 . P_W02, P_U02 P_U06 P_K01 TK_15 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Europeans, Agriculture and the Common Agricultural Policy Fieldwork November-December 2007 Publication March 2008 • The Common Agricultural Policy of the European Union – the present and the future EU Member States point of view Warsaw 2018 Editors: dr Marek Wigier prof. dr hab. Andrzej Kowalski THE POLISH AND THE EU AGRICULTURES 2020+ CHALLENGES, CHANCES, THREATS, PROPOSALS INSTITUTE OF AGRICULTURAL AND FOOD ECONOMICS NATIONAL RESEARCH INSTITUTE Proceedings of the International Scientific Conference “The Common Agricultural Policy of the European Union – the present and the future” Multi-Annual Programme 2015-2019 “The Polish and the EU agricultures 2020+. Challenges, chances, threats, proposals” 5-7 December 2017 Stare Jabłonki, Poland • The EU’s Common Agricultural Policy Post 2020: Directions of Change and Potential Trade and Market Effects| Agriculture Alan Matthews, November 2018 | Agriculture • Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2020 roku Broszura informacyjna -materiały konferencyjne, październik 2017, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie. Patronat Honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela Broszurę informacyjną - materiał Konferencyjny opracował zespół w składzie: Prof. dr hab. Walenty Poczta, dr hab. Arkadiusz Sadowski, dr hab. Wawrzyniec Czubak, dr hab. Mariusz Matyka, dr Mirosław Drygas, dr Henryk Skórnicki • Polityka rolna Unii Europejskiej : kierunki zmian i konsekwencje dla rolnictwa polskiego / Ewa Kiryluk-Dryjska, Agnieszka Baer-Nawrocka. Uniwersytet Przyrodniczy (Poznań). Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, 2014. • Wspólna Polityka Rolna 2007-2013 i jej nowa perspektywa : seminarium studencko-asystenckie : Parlament Europejski, Bruksela, grudzień 2012 / pod red. nauk. Andrzeja Czyżewskiego, Anny Matuszczak ; Biuro Poselskie Andrzeja Grzyba, [Katedra Makroekonomii i Gospodarki Żywnościowej. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu]. Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2013. • Wspólna polityka rolna Unii Europejskiej w Polsce / Julian Krzyżanowski, Warszawa : CeDeWu.pl, 2015. • Przemysław Sadura Katarzyna Murawska Zofia Włodarczyk, Wieś w Polsce 2017: diagnoza i prognoza Raport z badania – pełna wersja, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 2017 • M. Walkowski, „Regionalne i globalne uwarunkowania reform Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej”, Poznań 2007r. • Z. W. Puślecki, M. Walkowski, Wspólna polityka rolna we wzroście konkurencyjności globalnej Unii Europejskiej, Warszawa 2010 rok.. • Z. W. Puślecki, M. Walkowski, „Rolnictwo polskie we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej”, Poznań 2004 rok. • M. Walkowski (red. nauk.), „Rolnictwo polskie w obliczu integracji z Unią Europejską”, Poznań 1999 rok Literatura uzupełniająca: • „Wspólna Polityka Rolna. Zasady funkcjonowania oraz ich reforma”, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, Warszawa 2003 rok. • W. Poczta, „Ekonomiczne skutki warunków integracji Polski z UE dla sektora rolnego”, UKIE, Warszawa 2003 rok. • „Chłop, rolnik, farmer? Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej – nadzieje i obawy polskiej wsi”, ISP Warszawa 2000 rok. • „Polska Wieś. Raport o stanie wsi”, FDPA, Warszawa 2000 rok; Warszawa 2002 rok. • E. Kośmicki, H. Januszek, W. L. Janik, „Wieś i rolnictwo w procesie integracji z Unią Europejską”, Poznań 1998 rok. • D. Czykier-Wierzba, „Rolnictwo polskie a integracja z Unią Europejską”, Gdańsk 1995 rok. rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce, Warszawa 2003 r • Wilkin J., (red. nauk.), Polska wieś 2025. Wizja rozwoju, Warszawa 2005 r. • Wilkin J., Funkcjonowanie państwa a wieś i rolnictwo – oczekiwania, rozczarowania, potrzeby, „Wieś i Rolnictwo”, nr 1, 2001 r. • Wilkin J., Instytucjonalne uwarunkowania modernizacji wsi w Polsce, Zeszyty Naukowe Akademii Rolniczej im. M. Kołłątaja w Krakowie, nr 377, 2001 r. • Wilkin J., Kierunki i uwarunkowania wykorzystania instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej w odniesieniu do polskiego rolnictwa i obszarów wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, nr 1, 2003 r. • Wilkin J., Polskie rolnictwo w procesie transformacji – mechanizmy, tendencje i efekty przemian, „Problemy Integracji Rolnictwa”, FAPA, Warszawa, nr 4, 2000 r. • Wilkin J., Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” – wersja wyjściowa i wersja końcowa – analiza zmian (ekspertyza), Warszawa, grudzień 2003 r. • Wilkin J., Spór o przyszły kształt polityki Unii Europejskiej wobec rolnictwa i obszarów wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, nr 2, 2002 r. • Wilkin J., Struktura wsi i rolnictwa – Polska a kraje Unii Europejskiej, [w:] Chłop, rolnik, farmer? Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej – nadzieje, obawy polskiej wsi, ISP, Warszawa 2000r. • Wilkin J., Uwagi o Strategii rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich na lata 2007 – 2013 (z elementami prognozy do 2020 roku), przygotowanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, „Wieś i Rolnictwo”, nr 1, 2005 r. • Analizy i raporty przesyłane drogą elektroniczną. |
Efekty uczenia się: |
P_W01 Student pojmuje istotę działania Komisji Europejskiej oraz rządów państw członkowskich UE, w tym Polski w sferze rolnej i wiejskiej ze szczególnym uwzględnieniem aspektów wewnętrznych (problem dochodów, wydajności produkcji, jakości i bezpieczeństwa produkcji rolnej , ochrony środowiska, dobrostanu zwierząt) oraz zewnętrznych ( rokowania WTO). K_W02 K_W03 K_W04 P_W02 Student rozumie istotę działania tzw. rodzinnego gospodarstwa farmerskiego, specyfikę działań oddolnych na wsi oraz rozpoznaje się główne szanse i zagrożenia związane z przemysłowymi formami produkcji oraz produkcją modyfikowaną genetycznie. K_W11 P_U01 Student pojmuje istotę i specyfikę działań państwa w sferze rolnej i pozarolnej na terenach wiejskich, umie interpretować i oceniać zarówno główne zalety i wady WPR. K_U03 P_U02 Student rozwija kreatywne myślenie, dokonując ocen i prognoz związanych z tematyką przedmiotu, potrafi posługiwać się podstawową siatką pojęciową związaną z materią prowadzonego przedmiotu oraz sprawnie formułować opinie i inicjować dyskusję na omawiane tematy. K_U06_U07 K_U08 K_U09 K_U10 P_K01 Student dostrzega zalety oraz zyskuje wrażliwość na wady i zalety pracy i życia na wsi ora w rolnictwie, zna ich ogólne wymiary, zasady, specyfikę funkcjonowania państwa w tej materii. K_K03, P_K02 Student wzmaga swą aktywność zawodową poprzez zrozumienie istoty oraz sensu pozyskiwania środków finansowych ( płatności, dotacji) udzielanych w ramach WPR na różnorodna działalność gospodarczą i społeczną na terenie państwa polskiego K_K03,K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej KRYTERIA OCENIANIA: 5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne 2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.