Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ustrój samorządu terytorialnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-PPS1AUST11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ustrój samorządu terytorialnego
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Politologia - studia I stopnia - wykaz przedmiotów
Politologia - wykaz przedmiotów
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Politologia - kierunek ogólnoakademicki

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

CO1. zdobycie wiedzy specjalistycznej umożliwiającej zrozumienie działania struktur samorządu terytorialnego.

CO2. przekazanie odpowiedniego zakresu danych pozwalających na kompetentną aktywność obywatelską w społecznościach lokalnych oraz samodzielną ocenę zjawisk zachodzących w strukturach samorządowych. W połączeniu z praktyką zawodową przygotować do pracy w strukturach samorządowych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu:

• ma pogłębioną wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie,

• potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach,

• ma potrzebę dalszego poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym,

• rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 60. w tym 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń.

Praca własna studenta:

- przygotowanie do zajęć - 60 godzin

- czytanie wskazanej literatury - 60 godzin

- przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin

SUMA GODZIN - 150

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) - 6

Pełny opis:

TK_01 - Geneza i rozwój współczesnego samorządu.

1. Przesłanki powstania samorządu.

2. Istota samorządu i jego formy.

3. Teorie samorządu.

4. Klasyfikacje samorządu.

5. Samorząd terytorialny a społeczeństwo obywatelskie – zakres pojęć i wzajemne relacje. (P_W01; P_W02; P_U01; P_K01)

TK_02 - Władza i polityka lokalna.

1. Istota decentralizacji i dekoncentracji władzy publicznej.

2. Znaczenie zasady pomocniczości.

3. Publiczny charakter władzy lokalnej.

4. Przedmiot i podmiot władzy lokalnej.

5. Polityka lokalna (P_W01; P_W02; P_U02; P_K01)

TK_03 - Tradycje samorządu terytorialnego w Polsce.

1. Geneza samorządu terytorialnego na ziemiach polskich.

2. Samorząd terytorialny w II Rzeczypospolitej.

3. Samorząd terytorialny w okresie Polski Ludowej. (P_W01; P_W02; P_U01; P_K01)

TK_04 - Odbudowa samorządu terytorialnego w III Rzeczypospolitej.

1. Samorząd terytorialny w świetle Konstytucji RP.

2. Organizacja i zadania samorządu terytorialnego.

3. Podstawy finansowania samorządu terytorialnego.

4. Nadzór nad samorządem terytorialnym.

5. Lokalna demokracja bezpośrednia. (P_W02; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)

TK_05 - Samorząd terytorialny w procesie implementacji polityki regionalnej Unii Europejskiej w Polsce.

1. Pojęcie i istota polityki regionalnej.

2. Ewolucja polityki regionalnej w Polsce w okresie transformacji.

3. Polityka regionalna po przyjęciu Polski do Unii Europejskiej.

3.1. Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 i Podstawy Wsparcia Wspólnoty.

3.2. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013.

4. Polityka spójności Unii Europejskiej w latach 2014-2020. (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K02)

TK_06 - Samorząd terytorialny w wybranych państwach Unii Europejskiej.

1. Samorząd terytorialny w państwie federalnym – przykład Belgii i Republiki Federalnej Niemiec.

2. Francuski model administracji samorządowej.

3. Decentralizacja w państwie autonomicznym – przykład Włoch i Hiszpanii. (P_W02; P_U01; P_K01)

TK_07 - Europejskie standardy funkcjonowania samorządu terytorialnego.

1. Znaczenie Rady Europy w procesie decentralizacji państw Starego Kontynentu.

2. Europejska Karta Samorządu Lokalnego.

3. Rola Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych Europy.

4. Komitet Regionów Unii Europejskiej.

5. 5. Regiony transgraniczne w Europie i w Polsce. (P_W01; P_W02; P_U02; P_K02)

TK_08 - Organizacja i zadania samorządu gospodarczego.

1. Pojęcie i istota samorządu gospodarczego.

2. Spór o samorząd gospodarczy w Polsce. (P_W01; P_W02; P_U01; P_K01)

TK_09 - Ustrój i zadania samorządu zawodowego.

1. Pojęcie i istota samorządu zawodowego.

2. Organizacje samorządu zawodowego w Polsce. (P_W02; P_U01; P_U02; P_K02)

Literatura:

Podstawowa

1. Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Zakamycze 2006

2. Gonciarz B., Instytucjonalizacja samorządności, Warszawa 2004.

3. Samorząd gminny w Polsce. Doświadczenia i perspektywy, red. B. Nawrot, J. Pokładecki, Poznań 1999.

4.Samorząd ponadgminny w Polsce. Tradycja-odrodzenie-doswiadczenie, red. B.Nawrot, J. Pokładecki, Poznań 2004.

Uzupełniająca

1. Bandażewski K., Chmielnicki P., Mączyński M., Płużek S., Jednostki pomocnicze gminy, Kraków 2002.

2. Lemańska J., Koncepcja samorządu województwa na tle porównawczym, Kraków 2006.

3. Leoński J., Samorząd terytorialny, wyd.5 Warszawa 2003.

4. Karpiuk M., Samorząd terytorialny a państwo. Prawne instrumenty nadzoru nad samorządem gminnym, Lublin 2008.

5. Korczak J., Lisowski P., Ostapski A., Ustrój i zadania jednostek samorządu terytorialnego., Kolonia Limited 2006.

6. Polska demokracja. Koncepcje, płaszczyzny, instytucje, red. S. Wróbel, Toruń 2008.

7. Polski samorząd terytorialny w procesie integracji z Unią Europejską, red. B. Nawrot, J. Pokładecki, Poznań 2003

8. Pokładecki J,., Samorząd terytorialny w warunkach transformacji systemu politycznego w Polsce, Poznań 1996.

9. Samorząd terytorialny a rozwój lokalny, red. A. Piekara, Warszawa 1996

10. Samorząd terytorialny w III RP. 10 lat doświadczeń, red. S. Michałowski, Lublin 2002.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

P_W01 - wskazać miejsce samorządu w systemie władzy lokalnej (K_W02; K_W07)

P_W02 - scharakteryzować różne modele funkcjonowania samorządu terytorialnego w Europie (K_W03; K_W07)

P_U01 - analizować regulacje prawne i systemy normatywne określające funkcjonowanie samorządu w wymiarze krajowym i międzynarodowym (K_U01; K_U05)

P_U02 - wykorzystać wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania ustroju władzy lokalnej (K_U02; K_U03)

P_K01 - samodzielnie się uczyć i doskonalić wiedzę (K_K01)

P_K02 - wykorzystać zdobytą wiedzę w pracy na rzecz struktur władzy lokalnej (K_K03; K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – ocena ciągła na podstawie aktywności i obecności na zajęciach

OCENA PODSUMOWUJĄCA – egzamin pisemny

KRYTERIA OCENIANIA:

5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne

2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)