Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-DPN2OEKM11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika mediów
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Dziennikarstwo i kom. społ., studia niestacj. II st. - 2 rok, przedmioty wspólne
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1 - Zapoznanie studentów w najważniejszymi teoriami ekonomiki mediów

C2 - Przedstawienie zasad funkcjonowania przedsiębiorstw (firm) medialnych

C3 - Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia polityki reklamowej

C4 - Omówienie specyfiki współczesnych rynków medialnych, w szczególności polskiego

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

• Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie;

• Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach;

• Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym;

• Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej.


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Moduł prowadzony jest z wykorzystaniem tradycyjnych metod kształcenia, jednak z wykorzystaniem urządzeń dydaktycznych znajdujących się w sali dydaktycznej.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem – 40h, w tym 30h wykładów i 10h ćwiczeń.

2. Przygotowanie do zajęć – 40h.

3. Przygotowanie go egzaminu – 40h.

4. SUMA – 120h.

5. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) – 4.


Pełny opis:

TK_01 - Pojęcie i przedmiot ekonomiki mediów (P_W01, P_U01, P_K01)

TK_02 - Miejsce mediów w gospodarce (9_W01, P_U01, P_K01)

TK_03 - Firmy/przedsiębiorstwa medialne w Polsce i na świecie (P_W02, P_U02, P_K02)

TK_04 - Media i reklama, rodzaje reklam i ich efektywność (P_W01, P_U01, P_K01)

TK_05 - Charakterystyka ekonomiczna prasy drukowanej (P_W02, P_U02, P_K02)

TK_06 - Charakterystyka ekonomiczna radia (P_W02, P_U02, P_K02)

TK_07 - Charakterystyka ekonomiczna telewizji (P_W02, P_U02, P_K02)

TK_08 - Charakterystyka ekonomiczna mediów internetowych (P_W02, P_U02, P_K02)

TK_09 - Proces koncesyjny (P_W01, P_U01, P_K01)

TK_10 - Umowy licencyjne i wydawnicze (P_W01, P_U01, P_K01)

TK_11 - Umowy z pracownikami/dziennikarzami (P_W01, P_U01, P_K01)

TK_12 - Monetyzacja dziennikarstwa i przedsiębiorcze dziennikarstwo (P_W02, P_U02, P_K02)

TK_13 - Sponsoring i lokowanie produktów (P_W02, P_U02, P_K02)

TK_14 - Finansowanie mediów publicznych (P_W02, P_U01, P_K02)

TK_15 - Problemy etyczne w mediach – kryptoreklama (P_W01, P_U01, P_K01)

Literatura:

Literatura podstawowa:

• T. Kowalski, B. Jung, Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006

• T. Kowalski, Między twórczością a biznesem. Wprowadzenie do zarządzania w mediach i rozrywce, Warszawa 2008

• B. Nierenberg, Publiczne przedsiębiorstwo medialne. Determinanty, systemy, modele, Kraków 2007

Literatura uzupełniająca:

• D. C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007.

• L. King, Strategie zarządzania na rynku mediów, Warszawa 2012

• J,. Skrzypczak, Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji, Poznań 2011

• E. Ciborska, Marketingowe funkcje mediów, Ciechanów 2001

• K. Jakubowicz, Media publiczne. Początek końca czy nowy początek, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

P_W01 Zna sposoby finansowania przedsiębiorstw medialnych K_W01; K_W092

P_W02 - Posiada orientację w specyfice polskiego rynku mediów i reklamy (K_W13; K_W14)

P_U01 - Umie przygotować biznesplan dla przedsiębiorstwa medialnego (K_U04; K_U07)

P_U02- Potrafi opracować dokumenty niezbędne do powstania firmy medialnej (K_U16; K_U17)

P_K01 - Jest przygotowany do poszukiwania źródeł finansowania mediów (K_K03; K_K09)

P_K02 - Jest przygotowany do pracy w mediach w administracji. (K_K10; K_K11)

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – ocena ciągła na podstawie aktywności i obecności na zajęciach oraz przygotowania projektu grupowego

OCENA PODSUMOWUJĄCA – egzamin ustny (z części wykładowej)

5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne

2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Cisak
Prowadzący grup: Wojciech Cisak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Cisak
Prowadzący grup: Wojciech Cisak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Ossowski
Prowadzący grup: Szymon Ossowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Ossowski
Prowadzący grup: Szymon Ossowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)