Systemy medialne na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-DPN1OSMS11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy medialne na świecie |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: |
Dziennikarstwo i kom. społ., studia niestacj. I st. - 2 rok, wszystkie specjalności Dziennikarstwo i kom. społ., studia niestacj. I st. - 3 rok, wszystkie specjalności E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy o kluczowych elementach wybranych systemów medialnych oraz o źródłach podobieństw i różnic pomiędzy systemami medialnymi wybranych krajów. Przekazanie wiedzy o zależnościach istniejących pomiędzy czynnikami historycznymi, kulturowymi, społecznymi, politycznymi i ekonomicznymi a kształtem współczesnego systemu medialnego. Przekazanie wiedzy o kierunkach zmian zachodzących w wybranych systemach medialnych. Wyuczenie umiejętności analizowania cech poszczególnych systemów medialnych oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy dotyczącej wybranych systemów medialnych do wyjaśnienia zachodzących w nich zjawisk. Wyuczenie umiejętności formułowania wniosków dotyczących konsekwencji rozwiązań systemowych i prawnych zastosowanych w poszczególnych systemach medialnych. Wyuczenie kompetencji postrzegania złożoności procesów i zjawisk społecznych oraz związków istniejących pomiędzy elementami składającymi się na większą całość (w tym przypadku system medialny). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie; Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Należy również skorzystać z bezpłatnego dostępu do bazy Wirtualnej Biblioteki Nauki http://wbn.edu.pl/ oraz innych baz z dostępem do czasopism i monografii za pośrednictwem strony internetowej Biblioteki Uniwersyteckiej UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Usystematyzowany wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (wykład przeplatany wypowiedziami studentów i wykonywaniem przez nich zleconych zadań teoretycznych lub praktycznych; akcent na bezpośrednie zastosowanie wiedzy w działaniu), case studies. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 20 h wykładu 2. Przygotowanie do zajęć - 40 h 3. Przygotowanie do zaliczenia - 40 h 4. SUMA: 100 h 5. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU)- 4 |
Pełny opis: |
TK_01 Pojęcie systemu medialnego oraz wpływ czynników politycznych, społecznych i kulturowych na system medialny (P_W01, P_U03, P_K03) TK_02 Wpływ czynników ekonomicznych na system medialny (P_W01, P_U03, P_K03) TK_03 Trzy modele mediów i polityki (Hallin, Mancini, 2004) (P_W01, P_W03, P_U03, P_K02) TK_04 Model liberalny (P_W01, P_W03, P_U03, P_K02) TK_05 Model demokratycznego korporacjonizmu (P_W01, P_W03, P_U03, P_K02) TK_06 Model spolaryzowanego pluralizmu (P_W01, P_W03, P_U03, P_K02) TK_07 Przykład modelu liberalnego: system medialny USA (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K03) TK_08 Przykład modelu liberalnego: system medialny Wielkiej Brytanii (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K03) TK_09 Przykład modelu demokratycznego korporacjonizmu: system medialny Austrii (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K03) TK_10 Przykład modelu demokratycznego korporacjonizmu: system medialny Norwegii (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K03) TK_11 Przykład modelu spolaryzowanego pluralizmu: system medialny Hiszpanii (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K03) TK_12 Przykład modelu spolaryzowanego pluralizmu: system medialny Republiki Włoskiej (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K03) TK_13 Kształtowanie się rynków medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po transformacji politycznej (P_W01, P_W03, P_U03, P_K02) TK_14 Specyfika systemów medialnych krajów Europy Środkowo-Wschodniej (P_W01, P_W03, P_U03, P_K02) TK_15 Specyfika systemów medialnych krajów azjatyckich (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K03) |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007. Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, pod redakcją B. Dobek – Ostrowskiej, Wrocław 2007. Mało znane systemy medialne, pod red. Z. Oniszczuka i M. Gieruli, wyd. Humanitas, 2007. Wybrane zagraniczne systemy medialne, pod red. Janusza W. Adamowskiego, Warszawa 2008. Adamowski J., Golka B., Stasiak – Jazukiewicz E., Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, część I, Warszawa 1996. Adamowski J., Golka B., Stasiak – Jazukiewicz E., Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, część II, Warszawa 1997. UZUPEŁNIAJĄCA: Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004. Konarska K., System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii, Toruń 2007. Media masowe w demokratyzujących się systemach politycznych. W drodze do wolności słowa i mediów, pod red. B. Dobek – Ostrowskiej, Wrocław 2006 Ociepka B., Ratajczak M., Media i komunikowanie polityczne. Niemcy, Austria, Szwajcaria, Wrocław 2000. Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo – Wschodniej po 1989 roku, pod red. B. Dobek – Ostrowskiej, Wrocław 2002. |
Efekty uczenia się: |
P_W01 Rozpoznaje czynniki społeczne, kulturowe, polityczne i ekonomiczne wpływające na współczesny kształt systemu medialnego (K_W02, K_W03, K_W07, K_W08) P_W02 Charakteryzuje specyfikę środowiska dziennikarskiego oraz współczesny rynek prasy drukowanej i mediów elektronicznych w wybranych krajach (K_W09, K_W06) P_W03 Rozpoznaje podobieństwa i różnice pomiędzy systemami medialnymi oraz tłumaczy kierunki zmian zachodzących w systemach medialnych w wybranych krajach (K_W03, K_W08, K_W14) P_U01 Wykorzystuje posiadaną wiedzę dotyczącą wybranych systemów medialnych do wyjaśnienia zachodzących w nim zjawisk (K_U01, K_U08, K_U12) P_U02 Formułuje wnioski dotyczące konsekwencji rozwiązań systemowych i prawnych zastosowanych w poszczególnych systemach medialnych (K_U02, K_U03, K_U05) P_U03 Analizuje wpływ poszczególnych czynników historycznych, kulturowych, społecznych, politycznych i ekonomicznych na kształt współczesnego systemu medialnego (K_U02, K_U03, K_U08) P_K01 Postrzega związki istniejące pomiędzy elementami składającymi się na większą całość ( w tym przypadku system medialny) (K_K01, K_K12) P_K02 Uświadamia sobie złożoność zjawisk i procesów (K_K01, K_K02) P_K03 Dba o uwzględnienie szeregu czynników podczas analizy zjawiska lub procesu społecznego (K_K01, K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA formułująca: sprawdzian ustny wiedzy, umiejętności, bieżąca ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie analizy porównawczej, obecność. OCENA podsumowująca: zaliczenie pisemne, esej naukowy. Kryteria oceniania: 5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne społeczne 4,5 – pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności i kompetencje społeczne, 2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowanie umiejętności oraz niewykształcone kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Ossowski | |
Prowadzący grup: | Szymon Ossowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Stępińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stępińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Stępińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stępińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Stępińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stępińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.