Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fortepian

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-MSM1TINF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fortepian
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej

Poziom przedmiotu:

II stopień

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość zasad muzyki, dobra technika gry na fortepianie.



Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Wanda Chmielowska – Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, PWM, Kraków 1963.

Andor Foldes – ABC pianisty, PWM, Kraków 1966.

Piotr Kałużny – Skale muzyczne we współczesnej harmonii tonalnej, Wydawnictwo AM, Poznań 1993.

Anna Kierska – Nauczanie gry na fortepianie – powołanie, umiejętność, wiedza, Wydawnictwo AM, Wrocław 2011.

Henryk Neuhaus – Sztuka pianistyczna, PWM, Kraków 1970.

Maria Niemira – Jak zdobyć, rozwijać i utrzymać technikę pianistyczną, Wydawnictwo Twoje Zdrowie, Warszawa 2004.

Wojciech Kazimierz Olszewski – Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków 2012.

Wojciech, Kazimierz Olszewski – Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków 2010.

Wojciech, Kazimierz Olszewski – Sztuka improwizacji jazzowej, PWM, Kraków 2012.

Georgy Sandor – O grze na fortepianie. Gest, dźwięk i wyraz, PWN, Warszawa 1994.

Czesław Sielużycki – Ręka pianisty, PWM, Kraków 1982.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Gra na instrumencie – analiza, dyskusja oraz praktyczna prezentacja omawianych utworów i problemów wykonawczych

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

400 godzin (Punkty ECTS - 16)

Skrócony opis:

Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest osiągnięcie przez studenta jak najwyższego stopnia zaawansowania w grze na fortepianie poprzez:

1. Uzyskanie dużej biegłości technicznej;

2. Dokładną i precyzyjną realizację rytmu;

3. Właściwą interpretację wykonywanych utworów;

4. Pełne zrozumienie formy i treści opracowywanych utworów;

5. Sprawne czytanie nut a vista;

6. Samodzielne budowanie akompaniamentu fortepianowego;

7. Znajomość dużego zakresu literatury fortepianowej, różnych stylów i gatunków charakterystycznych dla muzyki rozrywkowej m.in. jazzowej, rockowej, filmowej.

Pełny opis:

1. Doskonalenie techniki palcowej (gamowej i pasażowej) w wybranych etiudach Carla Czernego – osiąganie szybkiego tempa i precyzji gry.

2. Doskonalenie techniki oktawowej i podwójnych dźwięków.

3. Kształtowanie techniki akordowej prawej i lewej ręki.

4. Czytanie nut a’ vista oraz akordów z zapisu funkcyjnego.

5. Zachowanie równości tempa w wykonywanych utworach – ćwiczenia z metronomem.

6. Prawidłowa realizacja dynamiki i artykulacji.

7. Ragtime na przykładzie wybranych utworów Scotta Joplina.

8. Doskonalenie gry swingowej.

9. Pogłębianie praktycznej znajomości skal jazzowych i akordów.

10. Standardy jazzowe – analiza formy i struktur harmonicznych.

Literatura:

J. Aebersold – Szkoła jazzu

F. Booth – 100 Piano Solos

D. Brubeck – Utwory jazzowe na fortepian

F. Chopin – Etiudy op. 10, op. 25

C. Czerny – Ćwiczenia ośmiotaktowe

C. Czerny – Etiudy op. 740

C. Czerny – Przygotowawcza szkoła biegłości op. 636

C. Czerny – 24 Etiudy na lewą rękę op. 718

C. Czerny – Szkoła biegłości op. 299

C. Czerny – Wstępna szkoła biegłości op. 849

K. Dębski – Workoholic. Utwory jazzowe

Duety jazzowe na fortepian

E. Garner – Utwory jazzowe na fortepian

S. Joplin – Piano Rags

F. Liszt – Etiudy op. 1

G. Martin – Boogie and blues for piano

M. Moszkowski – 15 Etiud wirtuozowskich op. 72

O. Peterson – Utwory na fortepian

Standardy bluesowe

The Definitive – Jazz Collection

The Real Book – standardy jazzowe

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- wykazać się bardzo dużą znajomością literatury fortepianowej - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą stylów i gatunków muzycznych charakterystycznych dla muzyki rozrywkowej;

- konstruować różnorodne formy akompaniamentu fortepianowego;

- wykazać się wszechstronnie rozwiniętą osobowością artystyczną zdolną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych na gruncie muzyki fortepianowej;

- rozwijać technikę gry na fortepianie, przydatną do kreowania i realizowania własnych pomysłów artystycznych;

- w sposób przekonujący, płynny i wierny przekazać publiczności idee prezentowanych utworów fortepianowych;

- wykazać się umiejętnością selekcji i doboru metod i procedur potrzebnych do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej i artystycznej.

Metody i kryteria oceniania:

5.0 – znakomite umiejętności pianistyczne, znakomicie zrealizowany i wykonany program, świetna wiedza ogólnomuzyczna

4.5 – bardzo dobre umiejętności pianistyczne, bardzo dobrze zrealizowany i wykonany program, bardzo dobra wiedza ogólnomuzyczna

4.0 – dobre umiejętności pianistyczne, dobrze zrealizowany i wykonany program, dobra wiedza ogólnomuzyczna

3.5 – zadowalające umiejętności pianistyczne i wiedza ogólnomuzyczna, zrealizowanie i wykonanie programu z niedociągnięciami

3.0 – zadowalające umiejętności pianistyczne i wiedza ogólnomuzyczna, zrealizowanie i wykonanie programu z dużymi niedociągnięciami

2.0 – niezadowalające umiejętności pianistyczne i wiedza ogólnomuzyczna oraz niezrealizowanie programu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Adamczak
Prowadzący grup: Robert Adamczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Adamczak
Prowadzący grup: Robert Adamczak, Joanna Bieżyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Adamczak
Prowadzący grup: Robert Adamczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)