Zagadnienia sztuki współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-LSL5XZSW55 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia sztuki współczesnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cele modułu kształcenia: pogłębienie wiedzy na temat dziejów sztuki polskiej w kontekście sztuki Europy środkowej i wschodniej po drugiej wojnie światowej, zapoznanie ze sztuką współczesną polską i powszechną i jej uwarunkowaniami kulturowymi, zaznajomienie z analizą i interpretacją dzieł sztuki współczesnej, wskazanie wzajemnego dyskursu sztuki współczesnej i kultury, wyrobienie nawyku uczestnictwa we współczesnym życiu artystycznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | w pracowni, w której prowadzone są zajęcia, sala A311 i A312, system USOSweb, Biblioteka WP-A |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metoda podająca – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna - metoda problemowa - dyskusja, wycieczka naukowa,analiza prezentowanych prac, prezentowanie podczas dyskusji przygotowanych przez studenta materiałów opartych o teksty drukowane, czasopisma i strony internetowe, przedstawienie przez studenta informacji dotyczących aktualnych wydarzeń artystycznych |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje z dziejami sztuki polskiej i powszechnej po II wojnie światowej do czasów współczesnych, wdraża do uczestnictwa w życiu artystycznym i zapoznaje ze sposobem funkcjonowania sztuki współczesnej poprzez instytucje i wydarzenia artystyczne |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Warunki rozwoju sztuki polskiej po II wojnie światowej. Sztuka a polityka – realizm socjalistyczny. Sztuka polska lat 50. – atmosfera zmian. Sztuka polska lat 60. – wielość nurtów i tendencji. Abstrakcja. Nowa figuracja. Pop art. Happening, fluxus, performance. Konceptualizm. Antysztuka. Action painting. Hiperealizm. Wybitni artyści współcześni polscy i światowi. Wokół współczesnych zagadnień artystycznych po roku 2000 (min. Biennale w Wenecji, Documenta w Kassel, Mediation Biennale w Poznaniu, Berlin Biennale, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie). Wystawy sztuki współczesnej po roku 2000. Kolekcje sztuki współczesnej w Polsce i na świecie. Targi sztuki współczesnej. Współczesne życie artystyczne. |
Literatura: |
Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, Kraków 2006 G. Borkowski, A. Mazur, M. Branicka (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007 M. Poprzęcka (red.), Sztuka dzisiaj, Warszawa 2002 P. Piotrowski, W cieniu Duchampa, Poznań 1996 P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Poznań 1999 P. Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty, Poznań 2005 P. Piotrowski, Agorafilia, Poznań 2010 P. Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011 P. Piotrowski, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Universitas 2007 Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda Warszawa, 2009 L. Nader, Konceptualizm w PRL, Warszawa 2009 R. Ziarkiewicz (red.) Awangarda w plenerze, Koszalin 2008 G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki, Poznań 2009 G. Dziamski, Sztuka u progu XXI wieku, Fundacja Humaniora 2002 J. Wachowski, Performans, Słowo/Obraz/Terytoria 2011 M. Giżycki, Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu sztuki, Słowo/Obraz/Terytoria 2001 F. Gavin, 102 nowych artystów, Arkady 2012 M. Anglani i in., Wielka historia sztuki, t.10, Sztuka współczesna, Arkady 2012 N. Ganz, Swiat graffiti. Sztuka ulicy z pięciu kontynentów, wyd. Albatros 2008 M. Poprzęcka i in., Sztuka w naszym wieku, wyd. Zachęta 2016 o Kowalczyk, Powrót do przeszłości. Interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej, SWPS Academica 2010 P. Zawojski, Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, Katowice 2015 www.obieg.pl www.artdaily.org www.fototapeta.art.pl www.artdaily.com Artmix - http://obieg.cel.pl/artmix/artmix_list.php Fokus - http://www.obieg.pl/fokus/ Art Papier - http://www.artpapier.com/?pid=0 Art Bazaar - http://artbazaar.blogspot.com/ Straszna sztuka - http://strasznasztuka.blox.pl/html Arteon |
Efekty uczenia się: |
ZSW_01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej. ZSW_02 zna główne nurty i kierunki oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku. ZSW_03 wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze. ZSW_04 zna zasady analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej. ZSW_05 ma umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i użytkowania informacji przy użyciu różnych źródeł. ZSW_06 rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego. ZSW_07 uczestniczy w życiu artystycznym z wykorzystaniem różnych mediów i różnych jego form, kształtując i pielęgnując własne upodobania kulturalne. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb, 5,0): znakomicie opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, znakomicie wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, znakomicie opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, znakomicie samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia selekcjonuje i użytkuje informacje przy użyciu różnych źródeł, jest bardzo zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, bardzo aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form dobry plus (+db, 4,5): bardzo dobrze opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, bardzo dobrze wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, bardzo dobrze opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, bardzo dobrze, w sposób samodzielny wyszukuje, analizuje, ocenia selekcjonuje i użytkuje informacje przy użyciu różnych źródeł, jest bardzo zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form dobry (db, 4,0): dobrze opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, dobrze wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, dobrze opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, potrafi samodzielnie, choć z pewną pomocą wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, jest zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, stara się aktywnie uczestniczyć w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form dostateczny plus (+dst, 3,5): zadowalająco, ale z niedociągnięciami opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, w stopniu zadowalającym, ale z niedociągnięciami wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, w stopniu zadowalającym, choć z błędami opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, z pewną pomocą potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, jest w stopniu zadowalającym zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, uczestniczy, choć niezbyt aktywnie i regularnie w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form dostateczny (dst, 3,0): zadowalająco, ale z licznymi błędami opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, w stopniu zadowalającym, ale ograniczonym wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, w stopniu podstawowym, choć z licznymi błędami opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, tylko z pomocą potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, jest w małym stopniu zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, mało aktywnie i nieregularnie uczestniczy w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form niedostateczny (ndst, 2,0): nie opanował wiedzy w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, nie wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, nie opanował umiejętności analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacji przy użyciu różnych źródeł, nie jest zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, nie uczestniczy w życiu artystycznym swojego środowiska. Przykładowe zadania studenta: przygotowanie i prezentacja informacji pozyskanych z różnych źródeł na temat aktualnych wydarzeń artystycznych, kolokwium z zakresu dziejów współczesnej sztuki polskiej, kolokwium z zakresu dziejów współczesnej sztuki światowej, przygotowanie prezentacji na temat współczesnych artystów, przygotowanie prezentacji na temat kolekcji sztuki współczesnej, przygotowanie informacji na temat współczesnych targów sztuki, egzamin pisemny po 5 semestrze z zakresu wiedzy o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach życia artystycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Barańska | |
Prowadzący grup: | Iwona Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Barańska | |
Prowadzący grup: | Iwona Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Barańska | |
Prowadzący grup: | Iwona Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Barańska | |
Prowadzący grup: | Iwona Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Barańska | |
Prowadzący grup: | Iwona Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.