Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia sztuki współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-LSL5XZSW55
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia sztuki współczesnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Cele modułu kształcenia:

 pogłębienie wiedzy na temat dziejów sztuki polskiej w kontekście sztuki Europy środkowej i wschodniej po drugiej wojnie światowej,

 zapoznanie ze sztuką współczesną polską i powszechną i jej uwarunkowaniami kulturowymi,

 zaznajomienie z analizą i interpretacją dzieł sztuki współczesnej,

 wskazanie wzajemnego dyskursu sztuki współczesnej i kultury,

 wyrobienie nawyku uczestnictwa we współczesnym życiu artystycznym.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

w pracowni, w której prowadzone są zajęcia, sala A311 i A312, system USOSweb, Biblioteka WP-A

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Metoda podająca – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

- metoda problemowa - dyskusja, wycieczka naukowa,analiza prezentowanych prac, prezentowanie podczas dyskusji przygotowanych przez studenta materiałów opartych o teksty drukowane, czasopisma i strony internetowe, przedstawienie przez studenta informacji dotyczących aktualnych wydarzeń artystycznych


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

6

Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje z dziejami sztuki polskiej i powszechnej po II wojnie światowej do czasów współczesnych, wdraża do uczestnictwa w życiu artystycznym i zapoznaje ze sposobem funkcjonowania sztuki współczesnej poprzez instytucje i wydarzenia artystyczne

Pełny opis:

Treści kształcenia:

Warunki rozwoju sztuki polskiej po II wojnie światowej.

Sztuka a polityka – realizm socjalistyczny.

Sztuka polska lat 50. – atmosfera zmian.

Sztuka polska lat 60. – wielość nurtów i tendencji.

Abstrakcja.

Nowa figuracja.

Pop art.

Happening, fluxus, performance.

Konceptualizm.

Antysztuka.

Action painting.

Hiperealizm.

Wybitni artyści współcześni polscy i światowi.

Wokół współczesnych zagadnień artystycznych po roku 2000 (min. Biennale w Wenecji, Documenta w Kassel, Mediation Biennale w Poznaniu, Berlin Biennale, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie).

Wystawy sztuki współczesnej po roku 2000.

Kolekcje sztuki współczesnej w Polsce i na świecie.

Targi sztuki współczesnej.

Współczesne życie artystyczne.

Literatura:

 Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, Kraków 2006

 G. Borkowski, A. Mazur, M. Branicka (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007

 M. Poprzęcka (red.), Sztuka dzisiaj, Warszawa 2002

 P. Piotrowski, W cieniu Duchampa, Poznań 1996

 P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Poznań 1999

 P. Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty, Poznań 2005

 P. Piotrowski, Agorafilia, Poznań 2010

 P. Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011

 P. Piotrowski, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Universitas 2007

 Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda Warszawa, 2009

 L. Nader, Konceptualizm w PRL, Warszawa 2009

 R. Ziarkiewicz (red.) Awangarda w plenerze, Koszalin 2008

 G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki, Poznań 2009

 G. Dziamski, Sztuka u progu XXI wieku, Fundacja Humaniora 2002

 J. Wachowski, Performans, Słowo/Obraz/Terytoria 2011

 M. Giżycki, Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu sztuki, Słowo/Obraz/Terytoria 2001

 F. Gavin, 102 nowych artystów, Arkady 2012

 M. Anglani i in., Wielka historia sztuki, t.10, Sztuka współczesna, Arkady 2012

 N. Ganz, Swiat graffiti. Sztuka ulicy z pięciu kontynentów, wyd. Albatros 2008

 M. Poprzęcka i in., Sztuka w naszym wieku, wyd. Zachęta 2016

o Kowalczyk, Powrót do przeszłości. Interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej, SWPS Academica 2010

 P. Zawojski, Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, Katowice 2015

 www.obieg.pl

 www.artdaily.org

 www.fototapeta.art.pl

 www.artdaily.com

 Artmix - http://obieg.cel.pl/artmix/artmix_list.php

 Fokus - http://www.obieg.pl/fokus/

 Art Papier - http://www.artpapier.com/?pid=0

 Art Bazaar - http://artbazaar.blogspot.com/

 Straszna sztuka - http://strasznasztuka.blox.pl/html

 Arteon

Efekty uczenia się:

ZSW_01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej.

ZSW_02 zna główne nurty i kierunki oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku.

ZSW_03 wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze.

ZSW_04 zna zasady analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej.

ZSW_05 ma umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i użytkowania informacji przy użyciu różnych źródeł.

ZSW_06 rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego.

ZSW_07 uczestniczy w życiu artystycznym z wykorzystaniem różnych mediów i różnych jego form, kształtując i pielęgnując własne upodobania kulturalne.

Metody i kryteria oceniania:

 bardzo dobry (bdb, 5,0): znakomicie opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, znakomicie wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, znakomicie opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, znakomicie samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia selekcjonuje i użytkuje informacje przy użyciu różnych źródeł, jest bardzo zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, bardzo aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form

 dobry plus (+db, 4,5): bardzo dobrze opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, bardzo dobrze wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, bardzo dobrze opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, bardzo dobrze, w sposób samodzielny wyszukuje, analizuje, ocenia selekcjonuje i użytkuje informacje przy użyciu różnych źródeł, jest bardzo zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form

 dobry (db, 4,0): dobrze opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, dobrze wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, dobrze opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, potrafi samodzielnie, choć z pewną pomocą wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, jest zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, stara się aktywnie uczestniczyć w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form

 dostateczny plus (+dst, 3,5): zadowalająco, ale z niedociągnięciami opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, w stopniu zadowalającym, ale z niedociągnięciami wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, w stopniu zadowalającym, choć z błędami opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, z pewną pomocą potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, jest w stopniu zadowalającym zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, uczestniczy, choć niezbyt aktywnie i regularnie w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form

 dostateczny (dst, 3,0):

 zadowalająco, ale z licznymi błędami opanował wiedzę w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, w stopniu zadowalającym, ale ograniczonym wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, w stopniu podstawowym, choć z licznymi błędami opanował umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, tylko z pomocą potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, jest w małym stopniu zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, mało aktywnie i nieregularnie uczestniczy w życiu artystycznym swojego środowiska, korzystając z różnorodnych jego form

 niedostateczny (ndst, 2,0): nie opanował wiedzy w zakresie sztuki polskiej w kontekście sztuki europejskiej po II wojnie światowej, głównych nurtów i kierunków oraz czołowych artystów współczesnej sztuki polskiej i europejskiej począwszy od II połowy XX wieku, nie wie jak funkcjonuje obieg sztuki we współczesnej kulturze, nie opanował umiejętności analizy i interpretacji dzieł sztuki współczesnej, nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacji przy użyciu różnych źródeł, nie jest zainteresowany ciągłym dokształcaniem się i rozwojem kulturalnym, nie uczestniczy w życiu artystycznym swojego środowiska.

Przykładowe zadania studenta:

 przygotowanie i prezentacja informacji pozyskanych z różnych źródeł na temat aktualnych wydarzeń artystycznych,

 kolokwium z zakresu dziejów współczesnej sztuki polskiej,

 kolokwium z zakresu dziejów współczesnej sztuki światowej,

 przygotowanie prezentacji na temat współczesnych artystów,

 przygotowanie prezentacji na temat kolekcji sztuki współczesnej,

 przygotowanie informacji na temat współczesnych targów sztuki,

 egzamin pisemny po 5 semestrze z zakresu wiedzy o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach życia artystycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Barańska
Prowadzący grup: Iwona Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Barańska
Prowadzący grup: Iwona Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Barańska
Prowadzący grup: Iwona Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Barańska
Prowadzący grup: Iwona Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Barańska
Prowadzący grup: Iwona Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)