Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Struktury wizualne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-LSL1XSWZ12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Struktury wizualne
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych

Cele kształcenia:

- Przekazanie wiedzy na temat podstawowych pojęć, terminów i problemów związanych z percepcją wizualną,

- Przedstawienie relacji między wyobraźnią artysty, dziełem sztuki a odbiorcą, będącymi zespołem zróżnicowanych form podlegających ustawicznym przemianom i zmieniającymi się sposobami interpretacji,

- Zaprezentowanie podstawowych pojęć, terminów i zasad związanych z percepcją wizualną jak i rozmaitych metod analizy formalnej i interpretacji dzieła sztuki wypracowanych na gruncie estetyki, filozofii i sztuki,

- Wyrobienie umiejętności wykorzystywania wiedzy o mechanizmach percepcji przekazów wizualnych i audiowizualnych w działaniach artystyczno-edukacyjnych,

- Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie,

- Przedstawienie zasad kompozycji, budowy obrazu, pojęcia formy i rytm,

- Postrzeganie zjawisk i praw tworzących otoczenie i świat,

- Analiza i synteza obrazu pod kontem praw optyki i percepcji głębi,

- Kształtowanie zdolności widzenia abstrakcyjnego,

- Kształtowanie zdolności do syntezowania, analizowania i interpretowania złożonych zjawisk wizualnych,


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Zapoznanie studenta z problematyką działań w szeroko pojętej sztuce wizualnej. Przedstawienie zagadnienia związanego z pojęciową strukturą dzieła plastycznego. Ukierunkowanie studenta na potrzebę budowania struktur płaskich i przestrzennych o zróżnicowanej kompozycji plastycznej. Rozwijanie zdolności widzenia abstrakcyjnego, syntezowania, analizowania i interpretowania złożonych zjawisk wizualnych. Wskazanie na różnorodność i subiektywność widzenia świata w odniesieniu do zagadnień struktur wizualnych oraz do życiowej przestrzeni człowieka. Wykorzystanie multimediów w różnych dyscyplinach sztuki oraz wprowadzenie innowacyjnych technik w ćwiczeniach związanych z pojęciową strukturą dzieła plastycznego.

Pełny opis:

6 punktów ECTS (I semestr 2 punkty ćwiczenia i 2 punkty wykład, II semestr 2 punkty ćwiczenia)

Przedstawienie problematyki działań plastycznych w szeroko pojętej sztuce wizualnej. Omówienie pojęciowej struktury dzieła plastycznego, określając system pojęć, które składają się na ogólne pojęcie dzieła sztuki. Omówienie znaczenia dzieła sztuki, treści w nim zakodowanych przez artystę oraz jego formy komunikatywnej. Ukazanie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznym a praktycznym aspektem rozumienia przedmiotu. Ukierunkowanie studenta na potrzebę budowania struktur płaskich i przestrzennych o zróżnicowanej kompozycji plastycznej.

Wprowadzenie zagadnień związanych z analizą i syntezą obrazu pod kontem praw optyki i percepcji głębi. Rozwijanie i pogłębianie zdolności widzenia abstrakcyjnego oraz kształtowanie zdolności do syntezowania, analizowania i interpretowania złożonych zjawisk wizualnych. Pogłębienie wiedzy dotyczącej sfery reklamy: reklama firm i towarów, reklama prasowa, plakat, okładka książki, opakowanie, folder, prospekt. Sfera reklamy medialnej, telewizyjnej i internetowej. Reklama w przestrzeni miejskiej i poza miastem. Omówienie właściwości znaków graficznych i ich zastosowania w sztuce wizualnej. Zapoznanie studenta z teorią liternictwa i budowania znaków literniczych w odniesieniu do logo, sygnatur i znaków o charakterze arbitralnym. Uzasadnienie twórczych motywacji w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym. Wskazanie na różnorodność i subiektywność widzenia świata w odniesieniu do zagadnień struktur wizualnych Wprowadzenie struktur wizualnych do życiowej przestrzeni człowieka, tworzenie interakcji w przestrzeni pracowni, uczelni czy innych jednostkach kulturotwórczych. Wykorzystanie multimediów w różnych dyscyplinach sztuki oraz wprowadzenie innowacyjnych technik w ćwiczeniach tematycznych. Ukierunkowanie studenta na samodzielnie podejmowaną decyzję i możliwość wyboru techniki do przedstawionego tematu pracy. Wyrobienie umiejętności rejestrowania zaobserwowanych zjawisk tworzących otoczenie i świat, które inspirują do kreacji artystycznych. Wyrabianie nawyku uczęszczania i współpracy z instytucjami kultury, tj. muzeami i galeriami sztuki, realizowanie wspólnych projektów i podejmowanie działań artystycznych.

Literatura:

- Cragoe C.D. Jak czytać architekturę,

- Czartoryska U. Od pop artu do sztuki konceptualnej

- Francuz P. Obrazy w umyśle ,studia nad percepcją i wyobraźnią

- Gombich E.H. Sztuka i złudzenie

- Guidot R. Design 1940-1990,wzornictwo i projektowanie, Arkady1994

- W. Punkt i linia a płaszczyzna widzenia,PWN,1970

- Strzeminski W. Teroia widzenia, Wyd.Liter.1974

- Zajączkowski W. Komunikacja wizualna ,ASP WROCŁAW,1991

- Zieliński J. O widzeniu artystycznym

- ZagrodzkiJ. Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni,1984

Efekty uczenia się:

SWZ_01 Rozumie pojęcia struktur wizualnych i percepcji wzrokowej w kontekście sztuki plastycznej, zbiera, analizuje i interpretuje otrzymane informacje,

SWZ_02 Zna określony zakres problematyki związanej ze strukturami wizualnymi, posiada umiejętność wykorzystania struktur wizualnych w wielu obszarach twórczości plastycznej i pokrewnych dyscyplin. Zna podstawowe aspekty prawa autorskiego,

SWZ_03 W przemyślany sposób posługuje się językiem wyrazu plastycznego w projektowaniu form unikatowych,

SWZ_04 Umiejętnie organizuje indywidualny bądź zespołowy warsztat pracy, posiada umiejętność ingerencji plastycznej w otwartej lub ograniczonej przestrzeni oraz współdziałania w twórczym zespole,

SWZ_05 Posiada szeroki zakres umiejętności w zakresie warsztatowym, realizuje własne działania artystyczne. Wykorzystuje wyobraźnię, emocje oraz intuicję do twórczego myślenia i pracy artystycznej,

SWZ_06 Rozumie zasady zjawisk i praw optycznych kształtujących decyzje artystyczne, potrafi je uzasadnić ustnie i odnieść się do nich krytycznie,

SWZ_07 Rozumie i stosuje zasady kompozycji obrazu i wiedzę dotyczącą środków ekspresji,

SWZ_08 Wyrabia umiejętność kontrolowania własnych wystąpień publicznych. Komunikuje się i angażuje w życie społeczne, prowadzi warsztaty.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie formujące: korekty podczas ćwiczeń w pracowni

Ocenianie podsumowujące: zaliczenia pisemne z wybranych zagadnień struktur wizualnych, zaliczenie ustne dotyczące analizy interpretacji własnego dzieła plastycznego, zaliczenie praktyczne realizacja prac plastycznych na zadany temat z zastosowaniem różnych technik.

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Godszling
Prowadzący grup: Agnieszka Godszling
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Godszling
Prowadzący grup: Agnieszka Godszling
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Godszling
Prowadzący grup: Agnieszka Godszling
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)