Faktograficzne i bibliograficzne bazy danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-ISL3FFBD11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Faktograficzne i bibliograficzne bazy danych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • Zaznajomienie studentów z pojęciami baz bibliograficznych i faktograficznych • Przekazanie informacji dotyczącej klasyfikacja baz bibliograficznych oraz baz faktograficznych • Objaśnienie roli baz danych bibliograficznych i faktograficznych w systemach informacyjnych • Rozwinięcie umiejętności wyszukiwania informacji w bazach bibliograficznych • Rozwinięcie umiejętności wyszukiwania informacji w bazach faktograficznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza i umiejętności obsługi komputera z przedmiotu „Technologie informatyczne”, orientacja w problematyce bazodanowej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | pogadanka, dyskusja plenarna, pokaz, praca z komputerem |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Terminologia związana z bazami bibliograficznymi i faktograficznymi. Klasyfikacja baz bibliograficznych i faktograficznych. Przegląd baz bibliograficznych. Wyszukiwanie i opracowanie informacji z baz bibliograficznych. Przegląd baz faktograficznych. Wyszukiwanie i opracowanie informacji z baz faktograficznych. |
Literatura: |
• Celoch H., Bibliograficzne bazy danych szybką ścieżką w obiegu informacji naukowej – dostęp elektroniczny: http://www.nowyebib.info/publikacje/matkonf/mat19/celoch.php, z dnia 04.03.2013 • Chałon M., Systemy baz danych. Wprowadzenie, Wrocław 2001. • Głowacka E., Kryteria oceny i wyboru baz danych – dostęp elektroniczny: http://www.nowyebib.info/publikacje/matkonf/mat19/glowacka.php, z dnia 04.03.2013 • Mądrzycki Z., Informacja faktograficzna, Warszawa 1982. • Mądrzycki Z., Siedlecka K., Przeglądy analityczne, opisowe i wskaźnikowe techniczno-ekonomicznej informacji faktograficznej. Warszawa 1984. • Oleński J., Ekonomika informacji, Warszawa 2001. • Oleński J., Ekonomika informacji (metody), Warszawa 2003. • Piotrowska E., Zając R., Edukacyjne bazy danych w Internecie – dostęp elektroniczny http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt9/bazy.html, z dnia 04.03.2013 |
Efekty uczenia się: |
Definiuje pojęcia związane z bazami bibliograficznymi i faktograficznymi Pozyskuje dane z baz bibliograficznych Wykorzystuje bazy do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z gromadzeniem literatury Wyszukuje informacje w bazach faktograficznych Aktualizuje wiedzę związaną z bazami bibliograficznymi oraz faktograficznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA: • podaje co najmniej trzy klasyfikacje baz danych • wymienia składowe bazy danych • wymienia co najmniej trzy bazy danych bibliograficznych dla wybranej dziedziny wiedzy • wyszukuje informacje bibliograficzne na zadany temat • wskazuje korzyści z budowania bibliografii w oparciu o bibliograficzne bazy danych • dobiera bazy danych do konkretnego problemu badawczego • wymienia co najmniej trzy bazy danych faktograficznych • wyszukuje informacje faktograficzne na zadany temat • wymienia witryny internetowe oferujące dostęp do baz danych bibliograficznych • wymienia witryny internetowe oferujące dostęp do baz danych faktograficznych METODY: – analiza wypowiedzi studenta podczas dyskusji; – analiza wypowiedzi studenta podczas dyskusji; – praca przy komputerze weryfikująca zdobytą wiedzę i umiejętności – zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.