Religiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A010 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Religiologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cel (cele) modułu kształcenia a) wyjaśnienie pojęcia filozofia (w aspekcie etymologicznym, historycznym i merytorycznym); b) wyjaśnienie podstawowych pojęć filozoficznych; c) wstępne omówienie metod i nurtów współczesnej filozofii; d) rozgraniczenie podstawowych dyscyplin filozoficznych |
Pełny opis: |
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia TK_01 Zagadnienia wstępne: cel, nazewnictwo nauk o religii TK_02 Przegląd metod religiologii TK_03 Przegląd metod religiologii TK_04 Omówienie pojęć technicznych stosowanych w naukach o religii. Istota i geneza religii TK_05 Problem istoty i genezy religii TK_06 Typologia religii TK_07 Omówienie pojęć technicznych stosowanych w naukach o religii TK_08 Prezentacja poszczególnych religii: religie ludów niepiśmiennych, konfucjanizm, taoizm TK_09 Prezentacja poszczególnych religii: shintoizm, hinduizm. TK_10 Prezentacja poszczególnych religii: hinduizm, buddyzm. TK_11 Prezentacja poszczególnych religii: islam, judaizm TK_12 Prezentacja poszczególnych religii: gnoza i współczesne ruchy religijne TK_13 Problematyka pluralizmu religijnego i dialogu miedzy religijnego TK_14 Chrześcijaństwo a religie pozachrześcijańskie. Swoistość chrześcijaństwa na tle innych religii. Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi |
Literatura: |
Zalecana literatura Ks. M. Rusecki, Traktat o religii, Verbinum 2007. Andrzej Bronk, Podstawy nauk o religii, KUL 2003. M. Eliade, Traktat o historii religii, KR, Warszawa 2000. M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t. I i II, PAX. J. Keller i inni, Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne, Iskry, Warszawa 1978. J. Keller i inni, Kultura a religia, Iskry, Warszawa 1977. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Zna pojęcia techniczne i zarys metod stosowanych w religiologii Zna doktrynę, kult, wskazania moralne i organizację wielkich religii światowych Zna specyfikę religii ludów niepiśmiennych Stosuje podstawowe metody badawcze religiologii w opisie zjawisk religijnych, w stopniu podstawowym Orientuje się w zagadnieniach dialogu między religijnego Zna specyfikę chrześcijaństwa i innych religii Zna złożoność zjawiska religii i religijności, ich związku z kontekstem kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Podaj znaczenie terminy Weda. Co oznacza hinduskie pojęcie brahman? Czy zawsze można mówić o połączeniu totemizmu z kultem przodków? Przedstaw koncepcje zbawienia w tzw. wielkich religiach świata. Oceny: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.