Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Religiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A010
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Religiologia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cel (cele) modułu kształcenia

a) wyjaśnienie pojęcia filozofia (w aspekcie etymologicznym, historycznym i merytorycznym);

b) wyjaśnienie podstawowych pojęć filozoficznych;

c) wstępne omówienie metod i nurtów współczesnej filozofii;

d) rozgraniczenie podstawowych dyscyplin filozoficznych

Pełny opis:

Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia

TK_01 Zagadnienia wstępne: cel, nazewnictwo nauk o religii

TK_02 Przegląd metod religiologii

TK_03 Przegląd metod religiologii

TK_04 Omówienie pojęć technicznych stosowanych w naukach o religii. Istota i geneza religii

TK_05 Problem istoty i genezy religii

TK_06 Typologia religii

TK_07 Omówienie pojęć technicznych stosowanych w naukach o religii

TK_08 Prezentacja poszczególnych religii: religie ludów niepiśmiennych, konfucjanizm, taoizm

TK_09 Prezentacja poszczególnych religii: shintoizm, hinduizm.

TK_10 Prezentacja poszczególnych religii: hinduizm, buddyzm.

TK_11 Prezentacja poszczególnych religii: islam, judaizm

TK_12 Prezentacja poszczególnych religii: gnoza i współczesne ruchy religijne

TK_13 Problematyka pluralizmu religijnego i dialogu miedzy religijnego

TK_14 Chrześcijaństwo a religie pozachrześcijańskie. Swoistość chrześcijaństwa na tle innych religii. Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi

Literatura:

Zalecana literatura

 Ks. M. Rusecki, Traktat o religii, Verbinum 2007.

 Andrzej Bronk, Podstawy nauk o religii, KUL 2003.

 M. Eliade, Traktat o historii religii, KR, Warszawa 2000.

 M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t. I i II, PAX.

 J. Keller i inni, Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne, Iskry, Warszawa 1978.

 J. Keller i inni, Kultura a religia, Iskry, Warszawa 1977.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna pojęcia techniczne i zarys metod stosowanych w religiologii

Zna doktrynę, kult, wskazania moralne i organizację wielkich religii światowych

Zna specyfikę religii ludów niepiśmiennych

Stosuje podstawowe metody badawcze religiologii w opisie zjawisk religijnych, w stopniu podstawowym

Orientuje się w zagadnieniach dialogu między religijnego

Zna specyfikę chrześcijaństwa i innych religii

Zna złożoność zjawiska religii i religijności, ich związku z kontekstem kulturowym

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Podaj znaczenie terminy Weda.

Co oznacza hinduskie pojęcie brahman?

Czy zawsze można mówić o połączeniu totemizmu z kultem przodków?

Przedstaw koncepcje zbawienia w tzw. wielkich religiach świata.

Oceny:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)