Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A005 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cel (cele) modułu kształcenia a) Przekazanie wiedzy o naturze moralności, etyce filozoficznej, naukach o moralności, głównych szkołach w etyce europejskiej oraz najważniejszych problemach etyki normatywnej b) Rozwinięcie pogłębionych umiejętności związanych z myśleniem etycznym i rozwiązywaniem problemów natury etycznej c) Zapoznanie z wiedzą dotyczącą różnych sposobów podejścia do zagadnień moralnych w wybranych tradycjach etycznych, z terminologią wypracowaną w etyce oraz z refleksją metaetyczną d) Uwrażliwienie na te kierunki refleksji etycznej, które wpłynęły na ukształtowanie się etyki chrześcijańskiej i na główne idee moralne chrześcijaństwa e) Rozwinięcie zdolności argumentacji etycznej i obrony prezentowanego przez siebie stanowiska |
Pełny opis: |
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia TK_01 Wstępne przybliżenia i definicje dejktyczne moralności, analiza datum morale TK_02 Etyka eudajmonistyczna, hedonistyczna, prawa naturalnego, formalizm kantowski, utylitaryzm, etyka wartości, etyka cnót, etyka postmodernistyczna TK_03 Eudajmonizm Platona i Arystotelesa a myśl św. Augustyna i św. Tomasza, personalizm etyczny chrześcijaństwa TK_04 Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce TK_05 Analiza wybranych wartości moralnych (wierność, odpowiedzialność, sprawiedliwość) i kategorii etycznych (sumienie, wina) TK_06 Metaetyka i jej główne teorie: naturalizm, intuicjonizm i emotywizm |
Literatura: |
Zalecana literatura Opracowania i podręczniki do etyki ogólnej i dziejów etyki Andrzejuk A., Filozofia moralna. Tomasz z Akwinu, Warszawa 1999. Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2008. Bourke V. J., Historia etyki, tłum. A. Białek, Warszawa 1994. Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008. Galarowicz J., Blask godności. O etyce Karola Wojtyły i nie tylko, Kęty 2005. Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1993. Jaroszyński P., Etyka – dramat życia moralnego, Warszawa 1993. Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, tłum. J. Merecki J., Lublin 2001. Oesterle J.A., Etyka, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1965. Siemianowski A., Szkice z etyki wartości, Gniezno 1995. Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, tłum. J. Merecki, Lublin 2000. Stachewicz K., Problem ugruntowania moralności. Studium z etyki fundamentalnej, Warszawa 2006. Stachewicz K., W poszukiwaniu podstaw moralności, Kraków 2001. Stachewicz K., Człowiek i jego ethos, Poznań 2011. Styczeń T., Etyka niezależna?, Lublin 1980. Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993. Szutta N., Współczesna etyka cnót, Gdańsk 2007. Ślipko T., Historia etyki w zarysie, Kraków 2010. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 1984. Wojtyła K., Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maxa Schelera, w: tenże, Zagadnienie podmiotu moralności, Lublin 1991, s. 11-128. Opracowania i podręczniki do etyki szczegółowej i zawodowej Anzenbacher A., Wprowadzenie do chrześcijańskiej etyki społecznej, tłum. L. Łysień, Kraków 2010. Bołoz W., Życie w ludzkich rękach. Podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997. Dunn H. P., Etyka dla lekarzy, pielęgniarek i pacjentów, tłum. B. Opolska-Kokoszowa, M. Namysłowska, Tarnów 1997. Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Warszawa 1997. Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2001. Fenigsen R., Eutanazja – śmierć z wyboru?, Poznań 1994. Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007. Marcol A., Etyka życia seksualnego, Opole 1995. Podrez E., Moralne uzasadnienie tolerancji. Studium z etyki personalistycznej, Warszawa 1999. Porębski Cz., Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu, Kraków 1998. Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1-2, Kraków 1982. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Tłumaczy genezę etyki filozoficznej, istotę moralności oraz opisuje główne paradygmaty europejskiej myśli etycznej Wskazuje na wpływ etyki pogańskiej na myślenie etyczne chrześcijaństwa oraz wpływ idei chrześcijańskich na rozumienie moralności w przeszłości i współcześnie Ocenia w perspektywie zalet i wad poszczególne schematy myślenia etycznego, rozumie problemy związane z teoriami etycznymi (metaetyka) Korzysta krytycznie z tekstów etycznych Posiada świadomość współczesnej doniosłości badań etycznych i kształtowania w sobie kultury etycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę omówić i krytycznie ocenić trzy koncepcje metaetyczne. W jaki sposób można rozstrzygać dylemat tzw. „kłamstwa z konieczności”? Oceny: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.