Statystyka w badaniach pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-STATS-11-pw-n |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka w badaniach pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Strona przedmiotu: | http://www.metodologia.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika, wszystkie specjalności |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. Wprowadzenie w podstawy wiedzy na temat pomiaru i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych. 2. Przekazywanie podstawowych pojęć statystycznych, metod pomiaru, skal pomiarowych stosowanych w pedagogice. 3. Rozwinięcie zdolności wykonywania rozmaitych operacji statystycznych na różnych zbiorach liczbowych. 4. Wykształcenie zdolności do stosowania odpowiednich operacji statystycznych w poznanych skalach pomiarowych. 5. Przygotowanie do właściwej interpretacji otrzymanych rezultatów wynikających z zastosowania wnioskowania statystycznego. 6. Wyrobienie umiejętności interpretowania otrzymanych wielkości liczbowych i korzystania ze źródeł literatury. 7. Potrafi odpowiedzialnie dobierać argumenty i formułować opinie dotyczące wykorzystania z nabytej wiedzy w różnych zadaniach. 8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji, odpowiedzialności i podejmowania decyzji zarówno w grupie, jak i samodzielnie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia statystyczne, skale pomiarowe, opis zbiorowości statystycznej – miary położenia, rozproszenia i asymetrii, analiza współzależności między cechami – korelacja i jej istotność, wnioskowanie statystyczne, parametryczne testy istotności - weryfikacja hipotez, badanie istotności różnic, analiza liczebności z zastosowaniem Chi-kwadrat – testy niezależności, analiza współzależności. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej oraz do właściwej interpretacji otrzymanych rezultatów wynikających z zastosowania wnioskowania statystycznego. Celem konserwatorium jest wykształcenie zdolności do ilościowego i jakościowego przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych oraz wykształcenie umiejętności do samodzielnego przeprowadzania analizy statystycznej w oparciu o dostępny materiał empiryczny. |
Literatura: |
G.A. Ferguson, Y.Takane, Analiza statystyczna w pedagogice i psychologii, Warszawa 2011. A. Góralsaki, Metody opisu i wnioskowania statystycznego, Warszawa 1974. M. Krzysztofiak, D.Urbanek, Metody statystyczne, Warszawa 1981. Cz. Nowaczyk, Podstawy Metod Statystycznych dla pedagogów, Warszawa-Poznań 1985. M. Sobczyk, Statystyka, Warszawa 1997. A. Aczmal, Statystyka w zarządzaniu, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
1. Wymienia podstawowe informacje na temat pomiaru i przetwarzania wyników badań w pedagogice. 2. Potrafi objaśnić podstawowe pojęcia statystyczne i rozróżnia metody pomiaru w poznanych skalach pomiarowych, mających zastosowanie w naukach pedagogicznych. 3. Określa i charakteryzuje właściwości skal pomiarowych i stosowanych tam metod pomiaru. 4. Proponuje stosowanie odpowiednich operacji statystycznych w poznanych skalach pomiarowych – nominalnej, porządkowej, interwałowe. 5. Potrafi zrealizować rozmaite operacje statystyczne na różnych zbiorach liczbowych. 6. Formułuje właściwą interpretację rezultatów wynikającą z zastosowania wnioskowania statystycznego. 7. Tworzy odpowiednią interpretację wyników pod względem ilościowym i jakościowym. 8. Profesjonalnie wyszukuje i selekcjonuje źródła literaturowe, wyrażając własną opinię. 9. Rozumie istotę stosowania różnych metod pomiaru w pedagogice. 10. Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych, podczas realizacji różnych zadaniach wynikających z poznania skal pomiarowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (wykład): Metody oceniania (konwersatorium): pisemne kolokwium Kryteria oceniania (wykład i konwersatorium): 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kabat, Ewa Palka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.