Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka w badaniach pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-STATS-11-pw-n
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyka w badaniach pedagogicznych
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Strona przedmiotu: http://www.metodologia.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, wszystkie specjalności

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Wprowadzenie w podstawy wiedzy na temat pomiaru i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych.


2. Przekazywanie podstawowych pojęć statystycznych, metod pomiaru, skal pomiarowych stosowanych w pedagogice.


3. Rozwinięcie zdolności wykonywania rozmaitych operacji statystycznych na różnych zbiorach liczbowych.


4. Wykształcenie zdolności do stosowania odpowiednich operacji statystycznych w poznanych skalach pomiarowych.


5. Przygotowanie do właściwej interpretacji otrzymanych rezultatów wynikających z zastosowania wnioskowania statystycznego.


6. Wyrobienie umiejętności interpretowania otrzymanych wielkości liczbowych i korzystania ze źródeł literatury.


7. Potrafi odpowiedzialnie dobierać argumenty i formułować opinie dotyczące wykorzystania z nabytej wiedzy w różnych zadaniach.


8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji, odpowiedzialności i podejmowania decyzji zarówno w grupie, jak i samodzielnie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia statystyczne, skale pomiarowe, opis zbiorowości statystycznej – miary położenia, rozproszenia i asymetrii, analiza współzależności między cechami – korelacja i jej istotność, wnioskowanie statystyczne, parametryczne testy istotności - weryfikacja hipotez, badanie istotności różnic, analiza liczebności z zastosowaniem Chi-kwadrat – testy niezależności, analiza współzależności.

Pełny opis:

W trakcie zajęć student nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej oraz do właściwej interpretacji otrzymanych rezultatów wynikających z zastosowania wnioskowania statystycznego. Celem konserwatorium jest wykształcenie zdolności do ilościowego i jakościowego przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych oraz wykształcenie umiejętności do samodzielnego przeprowadzania analizy statystycznej w oparciu o dostępny materiał empiryczny.

Literatura:

G.A. Ferguson, Y.Takane, Analiza statystyczna w pedagogice i psychologii, Warszawa 2011.

A. Góralsaki, Metody opisu i wnioskowania statystycznego, Warszawa 1974.

M. Krzysztofiak, D.Urbanek, Metody statystyczne, Warszawa 1981.

Cz. Nowaczyk, Podstawy Metod Statystycznych dla pedagogów, Warszawa-Poznań 1985.

M. Sobczyk, Statystyka, Warszawa 1997.

A. Aczmal, Statystyka w zarządzaniu, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

1. Wymienia podstawowe informacje na temat pomiaru i przetwarzania wyników badań w pedagogice.

2. Potrafi objaśnić podstawowe pojęcia statystyczne i rozróżnia metody pomiaru w poznanych skalach pomiarowych, mających zastosowanie w naukach pedagogicznych.

3. Określa i charakteryzuje właściwości skal pomiarowych i stosowanych tam metod pomiaru.

4. Proponuje stosowanie odpowiednich operacji statystycznych w poznanych skalach pomiarowych – nominalnej, porządkowej, interwałowe.

5. Potrafi zrealizować rozmaite operacje statystyczne na różnych zbiorach liczbowych.

6. Formułuje właściwą interpretację rezultatów wynikającą z zastosowania wnioskowania statystycznego.

7. Tworzy odpowiednią interpretację wyników pod względem ilościowym i jakościowym.

8. Profesjonalnie wyszukuje i selekcjonuje źródła literaturowe, wyrażając własną opinię.

9. Rozumie istotę stosowania różnych metod pomiaru w pedagogice.

10. Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych, podczas realizacji różnych zadaniach wynikających z poznania skal pomiarowych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (wykład):

Metody oceniania (konwersatorium):

pisemne kolokwium

Kryteria oceniania (wykład i konwersatorium):

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Palka
Prowadzący grup: Małgorzata Kabat, Ewa Palka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)