Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-S12-p |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Studia Podyplomowe: Surdopedagogika |
Cele kształcenia: | 1. Ukazanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju dziecka z wadą słuchu. 2. Doskonalenie umiejętności doboru celów, form, metod w pracy z dzieckiem z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. 3. Wzbogacanie warsztatu pracy nauczyciela- tworzenie scenariuszy zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem potrzeb dzieci z wadą słuchu. |
Pełny opis: |
1. Organizacja pracy w przedszkolu: rola zabawy w życiu dziecka; organizowanie zajęć edukacyjnych: dobór metod, form, środków; rozwijanie samodzielności. 2. Gotowość szkolna dzieci z wadą słuchu: przygotowanie do pisania, czytania, kształtowanie umiejętności matematycznych. 3. Konstruowanie konspektów i scenariuszy zajęć edukacyjnych wraz z pomocami |
Literatura: |
Bednarska B., Liwo H., Wasila K., (2012), Kiedy świat staje się przygodą: poradnik dla rodziców dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. Przydatny również dla wychowawców, „Galan”, Gdańsk. Bieńkowska K., (2013), Gotowość szkolna dziecka z uszkodzonym narządem słuchu, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. Cieszyńska J., (2000), Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego: droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków. Hundertmarck G. (1993), Uczymy się żyć razem. Niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: 1. potrafi organizować pracę w grupie przedszkolnej z uwzględnieniem potrzeb dzieci z wadą słuchu, 2. dobiera odpowiednie metody i formy w pracy z dzieckiem z wadą słuchu, wykorzystuje w tym celu nowe technologie, 3. potrafi konstruować konspekty i scenariusze zajęć edukacyjnych w przedszkolu wraz z pomocami, 4. przygotowuje materiały potrzebne do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy, odwołuje się do posiadanej wiedzy i doświadczeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywne uczestnictwo w pracach grupowych i dyskusjach, - przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych w przedszkolu z uwzględnieniem potrzeb uczniów z wadą słuchu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.