Przedmiot fakultatywny: Dylematy resocjalizacji przestępców niepoprawnych i więźniów dożywotnich. Pomiędzy poprawą a eliminacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PFDR-L-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Dylematy resocjalizacji przestępców niepoprawnych i więźniów dożywotnich. Pomiędzy poprawą a eliminacją |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie podstawowych informacji na temat specyfiki funkcjonowania wybranych grup przestępców (skazani z orzeczeniem osobowości nieprawidłowej, odbywający kare dożywotniego pozbawienia wolności, stwarzający szczególne zagrożenie dla zakładu karnego i społeczeństwa, recydywiści) w zakładzie karnym. 2. Zapoznanie studenta ze specyfiką pracy penitencjarnej z omawianymi grupami sprawców przestępstw (w tym z formami terapii, środkami oddziaływania penitencjarnego, metodami pracy). 3. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat prawnych, psychologicznych i pedagogicznych przyczyn popełniania omawianych przestępstw. 4. Zapoznanie studenta z zagrożeniami wpływającymi na pracę penitencjarną ze sprawcami omawianych przestępstw oraz dyskusja wokół tego zagadnienia zmierzająca do zaproponowania potencjalnych rozwiązań. 5. Omówienie indywidualnych przypadków sprawców przestępstw oraz form pracy penitencjarnej z nimi. |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest pochylenie się nad zagadnieniem więźnia niepoprawnego, poprzez odwołanie się do aspektów prawnych, pedagogicznych i psychologicznych teorii poprawy oraz analizy przypadków osób skazanych za przestępstwa o charakterze seksualnym, więźniów stwarzających poważne zagrożenie społeczne albo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładu karnego, wielokrotnych recydywistów, zabójców (osób skazanych na karę dożywotniego pozbawienia wolności) oraz więźniów z orzeczeniem osobowości nieprowidłowej. |
Pełny opis: |
Szczegołowe treści poruszane w trakcie zajęć: 1. Idea więźnia niepoprawnego – wprowadzenie do zagadnienia, ujęcie historyczne, rozwój idei na przestrzeni lat i w różnych państwach. 2. Aspekty prawne postepowania z więźniem niepoprawnym, pedagogiczne i psychologiczne teorie i założenia dotyczące możliwości poprawy człowieka. 3. Wybrane aspekty funkcjonowania w izolacji więziennej i sposoby postępowania (w systemie penitencjarnym Polski i wybranych krajów europejskich) kilku grup sprawców spośród: a. zabójców skazanych na karę dożywotniego pozbawienia wolności lub najsurowszą karę w wybranych krajach b. skazanych stanowiących poważne zagrożenie społeczne albo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładu karnego c. recydywistów d. skazanych za przestępstwa o charakterze seksualnym e. więźniów z orzeczeniem osobowości nieprawidłowej. 4. Analiza założeń idei więźnia niepoprawnego w perspektywie omawianych grup skazanych. |
Literatura: |
1. Janiszewska – Talago, Wykonywanie kar długoterminowego pozbawienia wolności, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1980. 2. Kowalczyk M., Przestępcy seksualni: zabójcy, gwałciciele, pedofile i ich resocjalizacja, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2014. 3. Lasocik Z., Zabójca zawodowy i na zlecenie, Zakamycze, Kraków 2003. 4. Pastwa – Wojciechowska B., Naruszanie norm prawnych w psychopatii: analiza kryminologiczno – psychologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004. 5. Pastwa – Wojciechowska B., Psychopaci – sprawcy przestępstw seksualnych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013. 6. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne: geneza, postacie, resocjalizacja oraz zabezpieczenia przed powrotnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 7. Przybyliński S., Więźniowie „niebezpieczni” – ukryty świat penitencjarny, IMPULS, Kraków 2012. 8. Gardocka T. (red.), Kary długoterminowe. Polityka karna. Wykonywanie. Warunkowe zwolnienie, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego w Warszawie, Warszawa 2006. 9. Zalewski W. (red.), Długoterminowe kary pozbawienia wolności : w teorii i w praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015. 10. Zalewski W., Przestępca „niepoprawny” – jako problem polityki kryminalnej, Arche, Gdańsk 2010. 11. Zimbardo P., Efekt lucyfera, Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu student: 1. zna terminologię dotyczącą wybranych typów przestępstw w prawie karnym na poziomie podstawowym 2. potrafi wymienić przyczyny popełniania wybranych przestępstw z uwzględnieniem wybranych teorii pedagogicznych 3. potrafi wymienić różne metody pracy penitencjarnej ze sprawcami przestępstw 4. posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących pracy z prezentowanymi przypadkami. 5. potrafi wybrać i skonstruować właściwy dla pracy penitencjarnej plan postępowania ze sprawcą przestępstwa, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego osiągania postawionych celów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 5.0 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z pewnymi niedociągnięciami 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Metody oceniania: praca indywidualna, dyskusja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.