Podstawy ewaluacji pracy szkoły
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PEPS-11-pw-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ewaluacji pracy szkoły |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw ewaluacji pracy szkoły Rozwinięcie świadomości prawnej uczestników studiów Przekazanie wiedzy związanej z diagnozą i planowaniem pracy placówki oświatowej Rozwinięcie umiejętności twórczego myślenia w zakresie stosowania prawa oświatowego Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie Rozwinięcie umiejętności dyskusji w grupie Rozwinięcie umiejętności projektowania działań na rzecz szkoły w kontekście budowania jakości placówki |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z ewaluacją, diagnozą i planowaniem pracy szkoły/placówki oświatowej, orientacja w zakresie polityki edukacyjnej państwa. Znajomość zasad stosowania narzędzi pomiaru jakości pracy placówki oświatowej. |
Pełny opis: |
Zadania placówki oświatowo-wychowawczej w obszarze ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej. Charakterystyka podstawowych aktów prawnych normujących powyższe zadania. Ewaluacja, diagnoza, planowanie pracy jako nowoczesny warsztat pracy współczesnego dyrektora i nauczyciela szkoły/placówki. Przygotowanie raportu z przeprowadzonej ewaluacji (harmonogram działań, metody, narzędzia itd.). Program rozwoju placówki oświatowo-wychowawczej, plan pracy szkoły. Planowanie pracy nauczyciela/wychowawcy (plan wynikowy, taksonomia celów). Planowanie pracy placówki oświatowo-wychowawczej w kontekście realizacji zadań związanych z ewaluacją zewnętrzną i wewnętrzną. |
Literatura: |
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004, Nr 256, poz. 2572 ze zmianami). 2. L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, Warszawa 1997. 3. B. Niemierko, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999. 4. G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, Kraków 2010. 5. J. Semrau, Mierzenie jakości. Program rozwoju szkoły. Raport, Poznań 2001. 6. St. Wlazło, Mierzenie jakości pracy szkoły, Wrocław 2001. 7. G. Mazurkiewicz (red.), Jak być lepszym? Ewaluacja w edukacji, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Określić elementarną terminologię używaną w zarządzaniu jakością szkoły/placówki oświatowej i rozumieć jej źródła. Wskazać charakterystyczne akty prawne normujące ewaluację pracy szkoły/placówki oświatowej. Prowadzić badania pedagogiczne, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazać możliwości rozwoju placówki oświatowej. Prezentować własne pomysły i sugestie w kontekście zarządzania jakością szkoły/palcówki oświatowej. Wskazać zadania w obszarze prowadzonej ewaluacji stojące przed szkołą/placówką szkolną jako instytucją. Potrafi inspirować podmioty uczestniczące w procesie zarządzania jakością do twórczych samodzielnych działań na rzecz wzrostu jakości pracy szkoły/placówki oświatowej. Podejmować działania na rzecz rozwoju świadomości prawnej podmiotów uczestniczących w procesie ewaluacji. Uczestniczyć w dyskusji, posiada zdolność wyrażania własnych opinii. Współpracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
TK_01 TK_02 Dyskusja Studium przypadku Praca w grupach F-dyskusja podczas konwersatorium, F-analiza studium przypadku, P- zaliczenie pisemne TK_02 Dyskusja F-dyskusja podczas konwersatorium, P-zaliczenie pisemne TK_03 Dyskusja Studium przypadku F- dyskusja podczas konwersatorium, F-analiza studium przypadku, P-zaliczenie pisemne TK_3 TK_04 Przygotowywanie narzędzi Ocena przygotowanych narzędzi Zastosowanie narzędzi Dyskusja F-analiza przygotowanych narzędzi, P-zaliczenie pisemne TK_03 TK_04 Dyskusja Praca w grupach Symulacje F-dyskusja podczas konwersatorium, F-ćwiczenia praktyczne podczas konwersatorium TK_04 Dyskusja Symulacja sytuacji trudnych i sposobów radzenia sobie z nimi F-dyskusja podczas konwersatorium, F-analiza studium przypadku, P-zaliczenie pisemne TK_02 TK_3 Dyskusja Symulacja F – dyskusja podczas konwersatorium, P – zaliczenie pisemne TK_03 TK_04 Dyskusja F – dyskusja podczas konwersatorium TK_03 TK_04 Dyskusja Prezentowanie wyników pracy w grupie F-dyskusja podczas konwersatorium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mirosław Radoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.