Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy ewaluacji pracy szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PEPS-11-pw-s
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy ewaluacji pracy szkoły
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw ewaluacji pracy szkoły

Rozwinięcie świadomości prawnej uczestników studiów

Przekazanie wiedzy związanej z diagnozą i planowaniem pracy placówki oświatowej

Rozwinięcie umiejętności twórczego myślenia w zakresie stosowania prawa oświatowego

Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Rozwinięcie umiejętności dyskusji w grupie

Rozwinięcie umiejętności projektowania działań na rzecz szkoły w kontekście budowania jakości placówki


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z ewaluacją, diagnozą i planowaniem pracy szkoły/placówki oświatowej, orientacja w zakresie polityki edukacyjnej państwa. Znajomość zasad stosowania narzędzi pomiaru jakości pracy placówki oświatowej.

Pełny opis:

Zadania placówki oświatowo-wychowawczej w obszarze ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej. Charakterystyka podstawowych aktów prawnych normujących powyższe zadania.

Ewaluacja, diagnoza, planowanie pracy jako nowoczesny warsztat pracy współczesnego dyrektora i nauczyciela szkoły/placówki. Przygotowanie raportu z przeprowadzonej ewaluacji (harmonogram działań, metody, narzędzia itd.).

Program rozwoju placówki oświatowo-wychowawczej, plan pracy szkoły.

Planowanie pracy nauczyciela/wychowawcy (plan wynikowy, taksonomia celów).

Planowanie pracy placówki oświatowo-wychowawczej w kontekście realizacji zadań związanych z ewaluacją zewnętrzną i wewnętrzną.

Literatura:

1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004, Nr 256, poz. 2572 ze zmianami).

2. L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, Warszawa 1997.

3. B. Niemierko, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.

4. G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, Kraków 2010.

5. J. Semrau, Mierzenie jakości. Program rozwoju szkoły. Raport, Poznań 2001.

6. St. Wlazło, Mierzenie jakości pracy szkoły, Wrocław 2001.

7. G. Mazurkiewicz (red.), Jak być lepszym? Ewaluacja w edukacji, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Określić elementarną terminologię używaną w zarządzaniu jakością szkoły/placówki oświatowej i rozumieć jej źródła.

Wskazać charakterystyczne akty prawne normujące ewaluację pracy szkoły/placówki oświatowej.

Prowadzić badania pedagogiczne, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazać możliwości rozwoju placówki oświatowej.

Prezentować własne pomysły

i sugestie w kontekście zarządzania jakością szkoły/palcówki oświatowej.

Wskazać zadania w obszarze prowadzonej ewaluacji stojące przed szkołą/placówką szkolną jako instytucją.

Potrafi inspirować podmioty uczestniczące w procesie zarządzania jakością do twórczych samodzielnych działań na rzecz wzrostu jakości pracy szkoły/placówki oświatowej.

Podejmować działania na rzecz rozwoju świadomości prawnej podmiotów uczestniczących w procesie ewaluacji.

Uczestniczyć w dyskusji, posiada zdolność wyrażania własnych opinii.

Współpracować w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

TK_01 TK_02 Dyskusja Studium przypadku

Praca w grupach F-dyskusja podczas konwersatorium, F-analiza studium przypadku, P- zaliczenie pisemne

TK_02 Dyskusja F-dyskusja podczas konwersatorium, P-zaliczenie pisemne

TK_03 Dyskusja Studium przypadku F- dyskusja podczas konwersatorium, F-analiza studium przypadku, P-zaliczenie pisemne

TK_3 TK_04 Przygotowywanie narzędzi

Ocena przygotowanych narzędzi Zastosowanie narzędzi

Dyskusja F-analiza przygotowanych narzędzi, P-zaliczenie pisemne

TK_03 TK_04 Dyskusja Praca w grupach

Symulacje F-dyskusja podczas konwersatorium, F-ćwiczenia praktyczne podczas konwersatorium

TK_04 Dyskusja Symulacja sytuacji trudnych i sposobów radzenia sobie z nimi F-dyskusja podczas konwersatorium, F-analiza studium przypadku, P-zaliczenie pisemne

TK_02 TK_3 Dyskusja Symulacja F – dyskusja podczas konwersatorium, P – zaliczenie pisemne

TK_03 TK_04 Dyskusja F – dyskusja podczas konwersatorium

TK_03 TK_04 Dyskusja Prezentowanie wyników pracy w grupie

F-dyskusja podczas konwersatorium

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Radoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)