Język angielski - wymowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-JAW-15-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język angielski - wymowa |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika, Edukacja Elementarna i Język Angielski |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z zasadami wymowy angielskiej; przekazanie wiedzy dotyczącej produkcji poszczególnych dźwięków; rozwijanie kompetencji receptywnych i produktywnych (rozpoznawanie i produkowanie prawidłowych dźwięków); kształtowanie odpowiednich nawyków artykulacyjnych; kształtowanie umiejętności autokorekty; wprowadzenie transkrypcji IPA. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Zajęcia skupiają się na powtórzeniu i rozszerzeniu podstawowych informacji na temat dźwięków angielskich, a także na ćwiczeniu ich poprawnej produkcji. W pierwszym roku kursu szczególnie intensywnie koncentrują się na prawidłowej artykulacji spółgłosek i samogłosek oraz ich transkrypcji. |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje ćwiczenia z zakresu prawidłowej produkcji dźwięków, doskonalenia miejsca i sposobów ich artykulacji, ze szczególnym uwzględnieniem artykulacji w kontraście; prawidłowej wymowy samogłosek oraz podziału i zapisu fonetycznego; ćwiczenia odsłuchowe z rozpoznawania samogłosek i transkrypcji; ćwiczenia z zakresu identyfikacji spółgłosek, ich podziału i zapisu fonetycznego; odsłuchu spółgłosek i prawidłowej ich produkcji, a szczególnie prawidłowego sposobu i miejsca artykulacji, oraz ćwiczenia udoskonalające wymowę, w tym ćwiczenia polegające na głośnym czytaniu tekstów (np. bajek). |
Literatura: |
1. Ponsonby, M., 1990. How Now, Brown Cow? , Prentice Hall. 2. Roach, P. 2009. English Phonetics and Phonology, CUP 3. Wells J., 2000. English Pronouncing Dictionary, Longman. 4. Hancock M., 2003. English Pronunciation in Use CUP 2003 5. Sawala, K. Szczegóła, T. Jankowski, M., Weckwerth, J. 2011.Say it right: Multimedialny kurs wymowy języka angielskiego. Oficyna Wydawnicza Atena: Poznań 6. Vaughan-Rees M. 1994. Rhymes and Rhythm. Macmillan Publishers Ltd. 7. Vaughan-Rees M.,2003. Test Your: Pronunciation, Penguin English Guides, Pearson Education Limited. 8. Hancock, M. 2003. English Pronunciation in Use. Intermediate. Cambridge: CUP 9.Mańkowska, A., Nowacka, M., Kłoczowska, M. How much wood would a woodchuck chuck. WSLiZ. |
Efekty uczenia się: |
Student zna sposoby tworzenia dźwięków oraz terminologię potrzebną do opisania procesów językowych; rozróżnia poszczególne dźwięki, analizuje różnice pomiędzy dźwiękami; wypowiada poszczególne dźwięki poprawnie, jest świadomy błędów oraz potrafi je korygować; potrafi zapisać i odtworzyć dźwięki z zapisu fonetycznego; planuje pracę własną analizując swoje osiągnięcia; potrafi samodzielnie przygotować fragment do głośnego przeczytania, wypowiadając poszczególne wyrazy zgodnie z zasadami wymowy; jest świadomy różnic w wymowie dźwięków polskich i angielskich; jest świadomy zasad artykulacji polskich dźwięków i pracuje nad poprawnością polskiej wymowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Testy transkrypcji; odpowiedź ustna; prezentacja indywidualna; głośne czytanie dowolnie wybranego tekstu; głośne czytanie bajki. Kryteria oceniania: 5 doskonała wiedza, umiejętności, kompetencje 4,5 bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje 4 dobra wiedza, umiejętności, kompetencje 3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3 zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje, z licznymi błędami 2 niezadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.