Film
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-FI-5EMTI-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Film |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika: edukacja medialna i technologie informacyjne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student: Zna podstawowe pojęcia teorii i języka filmu Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować rodzaje i gatunki filmowe, wymienia i omawia przykłady filmów Omawia etapy produkcji i rolę twórców w ostatecznym kształcie dzieła filmowego Opisuje historię i rozwój filmu polskiego i zagranicznego na podstawie wybranych przykładów Zna i potrafi opisać wybrane znaczące dzieła filmowe polskie i zagraniczne Potrafi dokonać analizy formalnej i oceny dzieła filmowego Objaśnia znaczenie filmu w procesach edukacji |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | tradycyjnie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość wybranych dzieł filmu polskiego i zagranicznego z umiejętnością uzasadnienia ich właściwości edukacyjnych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do studiowania znajdują się w bibliotekach UAM filmy do analizy w portalu YouTube oraz w mediatece Zakłady Edukacji Medialnej UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacjami dyskusja edukacyjnych wartości filmów |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 25 Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 25 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 Inne – Oglądanie filmów i samodzielna analiza edukacyjnych właściwości wybranych filmów 20 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie (terminologia i pojęcia: język i gramatyka filmu, plany filmowe, rodzaje montażu, rola muzyki, scenografii, charakteryzacji itd.) Rodzaje i gatunki filmowe, analiza wybranych przykładów filmowych Etapy realizacji dział filmowego, twórcy filmu i ich rola w procesie powstawania dzieła filmowego Historia filmu polskiego i zagranicznego na wybranych przykładach Kryteria analizy i oceny dzieła filmowego Analiza i ocena wybranych dzieł filmowych, technologia filmowa a efekt ekranowy Film jako źródło refleksji pedagogiczne w procesach edukowania |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z teorią filmu w zakresie podstaw języka filmu, rodzajów i gatunków filmowych Zapoznanie z historią (okresy i wybrane dzieła kina polskiego i światowego) i rozwojem filmu (zaawansowanie techniczne i warsztatowe) Kształtowanie umiejętności krytycznej analizy i oceny dzieła filmowego na wybranych przykładach Kształtowanie umiejętności postrzegania filmu jako źródła edukacyjnego |
Literatura: |
Arijon D., (2008) Gramatyka języka filmowego, Wyd. Wojciech Marzec, Warszawa, Bordwell, D., Thompson, K. (2016). Film art: sztuka filmowa: wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec. Gródź I., (2005) Rękopis znaleziony w Saragossie, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, Hendrykowski, M. (2017). Aktor i aktorstwo filmowe, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Lubelski T. (2008) Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty. Videograf II, Kraków. Płażewski J. (2008) Historia filmu. Książka i Wiedza, Warszawa Płażewski J. (2008) Język filmu. Książka i Wiedza, Warszawa Skrzydlewski W. (1990), Technologia kształcenia - Przetwarzanie informacji - Komunikowanie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawowe pojęcia teorii i języka filmu Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować rodzaje i gatunki filmowe, wymienia i omawia przykłady filmów Omawia etapy produkcji i rolę twórców w ostatecznym kształcie dzieła filmowego Opisuje historię i rozwój filmu polskiego i zagranicznego na podstawie wybranych przykładów Zna i potrafi opisać wybrane znaczące dzieła filmowe polskie i zagraniczne Potrafi dokonać analizy formalnej i oceny dzieła filmowego Objaśnia znaczenie filmu w procesach edukacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny Prezentacja filmów z uwzględnieniem ich edukacyjnych walorów Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne, jednak z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy w odniesieniu do tego przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.