Zarządzanie strategiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-ZS-z2-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Cele kształcenia: | wyjaśnienie genezy, podstawowych pojęć i zakresu zarządzania strategicznego, przybliżenie kwestii związanych z planowaniem strategicznym, zapoznanie z kryteriami wyboru i metodami tworzenia wybranych strategii w zależności od potencjału przedsiębiorstwa i otoczenia, przedstawienie problemów i instrumentów (narzędzi) wdrażania oraz kontroli strategicznej. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Wprowadzenie do zarządzania strategicznego: - definicja strategii, przedmiot i zakres zarządzania strategicznego, - geneza i ewolucja zarządzania strategicznego, - podstawowe koncepcje zarządzania strategicznego, -etapy procesu zarządzania strategicznego, - klasyfikacja strategii, -zarządzanie strategiczne a planowanie strategiczne. Misja, wizja i kultura organizacji: - cele i zadania strategiczne organizacji, - składniki misji, -wizja i tożsamość, - istota i funkcje kultury organizacji. Analiza strategiczna otoczenia organizacji: - analiza zewnętrzna (makrootoczenia) a analiza wewnętrzna (mikrootoczenia), - metody scenariuszowe i bezscenariuszowe, - model pięciu sił Portera, - model grup strategicznych, - analiza luki strategicznej, - benchmarking strategiczny. Wybrane metody badania pozycji rynkowej przedsiębiorstwa: - cykl życia rynku, produktu, technologii, innowacji, - metody planowania strategicznego i odpowiadające im strategie: SWOT, metody portfelowe, - analiza strategiczna SPACE. Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa - klasyfikacja strategii wzrostu i rozwoju: strategie wzrostu, strategie stabilizacji, strategie obronne, kombinowane (łączone), - koncepcje rozwoju organizacji. Wdrożenie strategii i kontrola strategiczna - proces wdrażania strategii - organizacja systemu kontroli strategicznej Strategie internacjonalizacji (ekspansji zagranicznej) przedsiębiorstw - cele strategiczne (motywy) i model strategii wejścia na rynek zagraniczny - formy internacjonalizacji - strategia międzynarodowa, multinarodowa, globalna i transnarodowa: opracowanie i instrumenty, - fuzje i przejęcia, alianse strategiczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Pierscionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, bieżące wydanie. 2. Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, E. Urbanowska-Sojkin red., PWE, Warszawa 2011, PWE, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1. R. Krupski, Zarządzanie strategiczne. Koncepcje-metody, Wydawnictwo im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, bieżące wydanie. 2. Z. Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, bieżące wydanie. 3. E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, bieżące wydanie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Znajomość współczesnych teorii zarządzania strategicznego w wybranych obszarach Zrozumienie zasad zarządzania przedsiębiorstwem w długim okresie Wiedza na temat metod i technik planowania działalności przedsiębiorstwa w sensie konstruowania strategii i analizy otoczenia Wiedza na temat metod i technik wdrażania strategii Opanowanie zasad kontroli strategicznej Wiedza na temat dokonywania ekspansji (rozwoju działalności) zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym Uzyskania postrzegania przez studenta przedsiębiorstwa jako systemu otwartego sprzężeń zwrotnych, opartego na różnego typu relacjach z jego otoczeniem, w tym promowanie zachowań etycznych w biznesie i różnych form współpracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Poziom poszczególnych umiejętności scharakteryzowanych powyżej w ramach opisu efektów kształcenia dla tego modułu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.