Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-ZS-z2-s
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Cele kształcenia:

 wyjaśnienie genezy, podstawowych pojęć i zakresu zarządzania strategicznego,

 przybliżenie kwestii związanych z planowaniem strategicznym,

 zapoznanie z kryteriami wyboru i metodami tworzenia wybranych strategii w zależności od potencjału przedsiębiorstwa i otoczenia,

 przedstawienie problemów i instrumentów (narzędzi) wdrażania oraz kontroli strategicznej.


Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Wprowadzenie do zarządzania strategicznego:

- definicja strategii, przedmiot i zakres zarządzania strategicznego,

- geneza i ewolucja zarządzania strategicznego,

- podstawowe koncepcje zarządzania strategicznego,

-etapy procesu zarządzania strategicznego,

- klasyfikacja strategii,

-zarządzanie strategiczne a planowanie strategiczne.

Misja, wizja i kultura organizacji:

- cele i zadania strategiczne organizacji,

- składniki misji,

-wizja i tożsamość,

- istota i funkcje kultury organizacji.

Analiza strategiczna otoczenia organizacji:

- analiza zewnętrzna (makrootoczenia) a analiza wewnętrzna (mikrootoczenia),

- metody scenariuszowe i bezscenariuszowe,

- model pięciu sił Portera,

- model grup strategicznych,

- analiza luki strategicznej,

- benchmarking strategiczny.

Wybrane metody badania pozycji rynkowej przedsiębiorstwa:

- cykl życia rynku, produktu, technologii, innowacji,

- metody planowania strategicznego i odpowiadające im strategie: SWOT, metody portfelowe,

- analiza strategiczna SPACE.

Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa

- klasyfikacja strategii wzrostu i rozwoju: strategie wzrostu, strategie stabilizacji, strategie obronne, kombinowane (łączone),

- koncepcje rozwoju organizacji.

Wdrożenie strategii i kontrola strategiczna

- proces wdrażania strategii

- organizacja systemu kontroli strategicznej

Strategie internacjonalizacji (ekspansji zagranicznej) przedsiębiorstw

- cele strategiczne (motywy) i model strategii wejścia na rynek zagraniczny

- formy internacjonalizacji

- strategia międzynarodowa, multinarodowa, globalna i transnarodowa: opracowanie i instrumenty,

- fuzje i przejęcia, alianse strategiczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Z. Pierscionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, bieżące wydanie.

2. Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, E. Urbanowska-Sojkin red., PWE, Warszawa 2011, PWE, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Krupski, Zarządzanie strategiczne. Koncepcje-metody, Wydawnictwo im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, bieżące wydanie.

2. Z. Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, bieżące wydanie.

3. E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, bieżące wydanie.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Znajomość współczesnych teorii zarządzania strategicznego w wybranych obszarach

Zrozumienie zasad zarządzania przedsiębiorstwem w długim okresie

Wiedza na temat metod i technik planowania działalności przedsiębiorstwa w sensie konstruowania strategii i analizy otoczenia

Wiedza na temat metod i technik wdrażania strategii

Opanowanie zasad kontroli strategicznej

Wiedza na temat dokonywania ekspansji (rozwoju działalności) zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym

Uzyskania postrzegania przez studenta przedsiębiorstwa jako systemu otwartego sprzężeń zwrotnych, opartego na różnego typu relacjach z jego otoczeniem, w tym promowanie zachowań etycznych w biznesie i różnych form współpracy

Metody i kryteria oceniania:

Poziom poszczególnych umiejętności scharakteryzowanych powyżej w ramach opisu efektów kształcenia dla tego modułu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)