Historia literatury niemieckiej IV
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-oHLNIE-DL44 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury niemieckiej IV |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z kluczowymi zjawiskami w literaturze niemieckojęzycznej okresu od 1945 roku do współczesności; kształtowanie umiejętności krytycznego analizowania i interpretowania wybranych utworów literackich omawianego okresu z uwzględnieniem ich kontekstu politycznego i społeczno-kulturowego; rozwinięcie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem źródeł tradycyjnych i multimedialnych; kształtowanie refleksyjnej postawy wobec języka i dbałości o kulturę słowa; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności. Rozwijanie umiejętności czytania tekstów w języku niemieckim. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | częściowo tak |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem e-learning (w zależności od prowadzącego) Rozwiązywanie zadań Metoda ćwiczeniowa Metoda badawcza (dociekania naukowego) Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Skrócony opis: |
moduł Literaturoznawstwo IV składa się z 60h (wykład i konwersatorium) i kończy się egzaminem Podczas omawiania tekstów literackich dopuszczalne jest używanie języka polskiego, jednak analizowane fragmenty przytaczane są w języku oryginalnym (niemieckim); również podsumowanie zajęć odbywa się w języku niemieckim. |
Pełny opis: |
Literatura i komunikacja literacka pierwszych lat powojennych na tle wydarzeń politycznych i społeczno-kulturowych Podział Niemiec i jego konsekwencje dla formowania się systemów komunikacji literackiej w RFN i NRD Główne linie rozwoju literatury w RFN Literatura NRD Powojenna literatura austriacka Niemieckojęzyczna literatura szwajcarska Obrachunki z niemiecką przeszłością (nazizm, podział Niemiec, upadek NRD) Literatura wobec zjednoczenia Niemiec Literatura wobec wyzwań współczesności (w szczególności wobec wyzwań społeczeństwa wielokulturowego) w państwach niemieckiego obszaru językowego |
Literatura: |
Literatura prymarna: Literatura prymarna wskazana na pierwszych zajęciach przez prowadzącego w oparciu o „Kanon lektur” (część 4) dostępny na stronie Instytutu Filologii Germańskiej (http://www.germanistyka.amu.edu.pl/ (zakładka „Materiały dydaktyczne”). Literatura sekundarna wskazana na (pierwszych) zajęciach przez prowadzącego: E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartsliteratur, Tübingen 1988; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Band: 1918-1980, Königstein/Ts. 1984; W. Emmerich, Kleine Literaturgeschichte der DDR, Frankfurt/M. 1989; W. Barner, Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, München 1994; S. Kaszyński, Kurze Geschichte der österreichischen Literatur, Frankfurt/M. 2012; W. Beutin u.a., Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart, Stuttgart/Weimar 2013; H.-J. Knobloch/H. Koopmann (Hg.), Deutschsprachige Gegenwartsliteratur, Tübingen 1997; U. Pörksen/B. Busch (Hg.), Eingezogen in die Sprache, eingekommen in die Literatur. Positionen des Schreibens in unserem Einwanderungsland, Göttingen 2008; K. Zeyringer, Österreichische Literatur seit 1945. Überblicke, Einschnitte, Wegmarken, Innsbruck/Wien 2008; H. Wiegemann, Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts, Würzburg 2005 |
Efekty uczenia się: |
student/ka rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego po roku 1945 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień powojennej literatury niemieckiej, austriackiej i szwajcarskiej analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) przygotowuje wystąpienie ustne w języku niemieckim dotyczące wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej po roku 1945 przygotowuje pracę pisemną w języku niemieckim dotyczącą wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej po 1945 r., zachowując właściwą strukturę i argumentację przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny lub ustny. Pisemna praca zaliczeniowa - może to być praca pisemna semestralna na wybrany temat zaproponowany przez studenta lub wykładowcę lub kolokwium zaliczeniowe (do wyboru prowadzącego). Test ze znajomości lektur. Referat / Prezentacja multimedialna. Ocena aktywności w dyskusji Kryteria oceniania referatu: Umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i analizowania informacji dotyczących omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł; poszanowanie własności intelektualnej; samodzielność; właściwa struktura i argumentacja; poprawność językowa; sposób prezentacji. Pisemna praca zaliczeniowa do wyboru prowadzącego: praca semestralna, kolokwium: Zgodność z tematem; właściwy dobór źródeł; umiejętna analiza omawianych zjawisk w oparciu o poprawnie przytaczaną literaturę przedmiotu; właściwa struktura i argumentacja; dobór adekwatnych środków językowych; poprawność językowa; poszanowanie własności intelektualnej. Ocena aktywności w dyskusji: częstotliwość wypowiedzi, trafność przytaczanych argumentów, adekwatność środków językowych, otwartość na opinie innych, zaangażowanie w pracę w grupach Skala ocen dla egzaminu pisemnego oraz pisemnej pracy zaliczeniowej: 5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym 4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym 3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kardach | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kardach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kardach | |
Prowadzący grup: | Joanna Drynda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.