Historia literatury niemieckiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-oHLNIE-DL23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury niemieckiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia germańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie ogólnej wiedzy na temat historii literatury niemieckiego obszaru językowego lat 1848-1918 obejmującej: epoki historyczno-literackie, prądy duchowe i artystyczne, jak również najważniejszych autorów i teksty literackie. W oparciu o teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy wybranych tekstów z lat 1848-1918 w kontekście społecznym i kulturowym zarówno podczas dyskusji, jak i w przygotowywanych pracach pisemnych. Zajęcia zakładają ponadto: kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy na podstawie zróżnicowanych źródeł, dostrzeganie różnorodności kulturowej i wielokulturowej oraz dbałość o kulturę języka. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | częściowo, dla studentów dostępny jest kurs towarzyszący na platformie moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, dyskusja, praca z tekstem, analiza przypadków, metoda ćwiczeniowa, metody aktywizujące, praca w grupach |
Skrócony opis: |
Moduł składa się z proseminarium literaturoznawczego w wymiarze 30 h i wykładu w wymiarze 30 h, moduł kończy się egzaminem;Podczas omawiania tekstów literackich dopuszczalne jest wprowadzanie najważniejszych pojęć w języku niemieckim, jak i przytaczanie wybranych cytatów w języku oryginału (niemieckim). |
Pełny opis: |
Literatura krajów niemieckiego obszaru językowego w okresie realizmu poetyckiego Literatura niemiecka w okresie naturalizmu Literatura krajów niemieckiego obszaru językowego okresu modernizmu Literatura krajów niemieckiego obszaru językowego okresu ekspresjonizmu Literatura niemiecka okresu I wojny światowej |
Literatura: |
‒ Literatura prymarna: Literatura wskazana na pierwszych zajęciach przez prowadzącego w oparciu o „Kanon lektur” dostępny na stronie internetowej Instytutu Filologii Germańskiej (http://www.germanistyka.amu.edu.pl/, zakładka „Materiały dydaktyczne”). Literatura prymarna dostępna w Bibliotece Filologicznej Novum i Bibliotece Uniwersyteckiej. ‒ Literatura sekundarna wskazana na (pierwszych) zajęciach przez prowadzącego, dostępna w Bibliotece Filologicznej Novum i Bibliotece Uniwersyteckiej, przykładowo: ‒ Baumann, B., Oberle. B.: Deutsche Literatur in Epochen, München 1985 (i kolejne wydania); Borries, E. u. E. v.: Deutsche Literaturgeschichte, Bd. 6-8, München 1991 (i kolejne wydania); Glaser, H. A. (Hrsg.): Deutsche Literatur. Eine Sozialgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Bd. 6-8, Reinbek 1980-1982; Huyssen, Andreas (Hrsg.): Deutsche Literatur. Bürgerlicher Realismus, Stuttgart 1974; Schmähling, W. (Hrsg.): Deutsche Literatur. Naturalismus. Stuttgart 1977; Žmegač, V. (Hrsg.): Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jh. bis zur Gegenwart. Königstein 1984, Bd. 2.1, 2.2; Best, O. F., Schmitt, H.-J. (Hrsg.): Die deutsche Literatur. Ein Abriß in Text und Darstellung in 16 Bänden, Bd. 10-14, Stuttgart (wszystkie wydania) |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie kluczowe fakty i zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego okresu między realizmem a końcem pierwszej wojny światowej ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień i podstawowej terminologii literatury niemieckiego obszaru językowego z lat 1848-1914 wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) w odniesieniu do tematyki prowadzonych zajęć formułuje krytyczne sądy na temat analizowanych utworów, zjawisk literackich i kulturowych z zakresu literatury niemieckiego obszaru językowego z lat 1848-1914 przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa wykazuje się otwartością wobec innych kultur i światopoglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności studenta w dyskusji, pisemna praca zaliczeniowa - w formie pracy semestralnej lub kolokwium zaliczeniowego; test sprawdzający znajomość kluczowych zjawisk, autorów i pojęć literacko-kulturowych związanych z tematyką wykładu z okresu od początków literatury niemieckiej do roku 1848; egzamin pisemny Ocena z egzaminu pisemnego, pisemnych testów i prac zaliczeniowych (zgodność z tematem, właściwy dobór źródeł, właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, poprawność językowa): • 5,0 (91-100%) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,5 (85- 90%) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,0 (76-84%) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 3,5 (71-75%) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami • 3,0 (60-70%) - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami • 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.