Komunikacja interkulturowa w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-kbKIB-DU11 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interkulturowa w biznesie | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej | ||
Grupy: |
Język niemiecki i komunikacja w biznesie, rok I, studia II stopnia, semestr letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | język niemiecki | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Poziom przedmiotu: | II stopień |
||
Cele kształcenia: | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu teorii kultury, komunikacji, typologii kultur oraz wpływu różnic kulturowych na komunikację międzykulturową ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji interkulturowej w biznesie; zrozumienie różnorodności kulturowej i jej wpływu na skuteczną komunikację i efektywne działanie w życiu zawodowym; zrozumienie istoty kompetencji interkulturowej w oparciu o różne modele; zdobycie wiedzy na temat wymiarów kultur w świetle różnych ujęć badawczych (m.in. wg Hofstede, Trompenaarsa, projektu GLOBE - Global Leadership & Organizational Behavior Effectiveness); zrozumienie istoty związków pomiędzy kulturą narodową a kulturą organizacyjną; poznanie teorii tzw. standardów kulturowych i jej związków z praktyką szkoleniową w zakresie komunikacji interkulturowej w biznesie; zrozumienie podstawowych zasad zarządzania interkulturowego; zrozumienie podstawowych zasad marketingu interkulturowego; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i wielokulturowej w Europie; kształtowanie postawy otwartości wobec inności |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Czytelnia w Bibliotece Novum, platforma Moodle |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja z grupą na omawiane tematy; Praca w parach lub grupach– zebranie argumentów i przedstawienie ich na forum grupy, przygotowywanie prezentacji multimedialnych przez studenta z uwzględnieniem kwestii różnorodności kulturowej i światopoglądowej oraz ich uzasadnienia, jako budowanie podstawy do akceptacji nowości i inności oraz kształtowanie postawy refleksyjnej |
||
Pełny opis: |
Wprowadzenie pojęć „kultura”, „międzykulturowość”, „komunikacja międzykulturowa”; Kompetencja interkulturowa – definicja i modele; Wymiary kultur wg. Hofstede/ typy kultur wg. Trompenaarsa/ wymiary kultur w projekcie GLOBE; Kultura narodowa a kultura organizacyjna; Standardy kulturowe w teorii i praktyce szkoleniowej z zakresu komunikacji interkulturowej w biznesie; Specyfika zarządzania interkulturowego; Specyfika marketingu interkulturowego |
||
Literatura: |
Heringer, Hans Jürgen: Interkulturelle Kommunikation. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag, 2014; Bolten, Jürgen: Interkulturelle Kompetenz. Erfurt: Landeszentrale für politische Bildung Thüringen, 2003; Bolten, Jürgen: Einführung in die Interkulturelle Wirtschaftskommunikation. Göttingen: Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2015; Fischer, Katrin/ Thomas, Alexander/ Dünstl, Sonja: Beruflich in Polen. Trainingsprogramm für Manager, Fach- und Führungskräfte (Handlungskompetenz im Ausland). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2007; Mackiewicz, Maciej (red.): Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej. Poznań: Wydawnictwo WSB, 2010; Mikułowski Pomorski, Jerzy: Komunikacja Międzykulturowa – Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo AE, 1999; Mikułowski Pomorski, Jerzy: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków: Universitas, 2006. |
||
Efekty uczenia się: |
Student/ka ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii kultury i komunikacji; zna wymiary kultur wg różnych ujęć badawczych; ma wiedzę na temat wpływu kultur na komunikację w biznesie, zarządzanie, marketing; potrafi w świetle poznanych typologii kultur oraz na przykładach z praktyki biznesowej scharakteryzować i analizować kulturę niemiecką i polską; wyszukuje informacji dot. omawianych kręgów tematycznych wykorzystując różne źródła polsko- i niemieckojęzyczne; rozumie różnorodność kulturową i jej wpływ na skuteczną komunikację i efektywne działanie; ma umiejętność prowadzenia dyskursu i krytycznej refleksji nad przedstawionymi treściami; ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność studenta w dyskusji; sprawdzanie na zajęciach podczas dyskusji; ocena ustnych wypowiedzi studenta na zajęciach; kolokwium pisemne Kryteria oceniania dla kolokwium pisemnego • od 53% - (50-40 pkt.) - 3,0 • od 68% - (56-51 pkt.) - 3,5 • od 76% - (64-57 pkt.) - 4,0 • od 86% - (69-65 pkt.) - 4,5 • od 93% - (75-70 pkt.) - 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-22 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Mackiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sebastian Chudak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sebastian Chudak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.