Historia literatury niemieckiej. Proseminarium literaturoznawcze I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-grPLWL-DL14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury niemieckiej. Proseminarium literaturoznawcze I |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie ogólnej wiedzy na temat historii literatury niemieckiego obszaru językowego od początków piśmiennictwa w języku niemieckim do 1848 roku; rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji wybranych utworów pochodzących z tego okresu, w oparciu o literaturę przedmiotu wskazaną przez prowadzącego; rozumienie funkcji tekstu literackiego w procesach kulturowych; rozumienie specyfiki utworu literackiego jako wytworu konkretnej epoki historycznoliterackiej; umiejętność określenia szeroko rozumianego tła kulturowego tekstu, elementów biograficznych, przemian zachodzących w poetyce; pogłębianie zdolności krytycznych; umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej; umiejętność zdobywania i interpretacji danych z różnych źródeł; umiejętności badawcze, rozumienie innych kultur i zwyczajów; dbałość o kulturę języka; rozwijanie umiejętności czytania tekstów w języku niemieckim. Podczas omawiania tekstów literackich dopuszczalne jest używanie języka polskiego, jednakże cytaty z tekstów lektur przytaczane są w języku oryginalnym (niemieckim); także podsumowanie zajęć odbywa się w języku niemieckim. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Literatura krajów niemieckiego obszaru językowego od początków piśmiennictwa do okresu oświecenia, literatura niemiecka w okresie oświecenia, literatura niemiecka epoki „Burzy i naporu”, literatura klasyki weimarskiej, literatura niemiecka epoki romantyzmu, Biedermeier, Junges Deutschland i okres przedmarcowy |
Literatura: |
Baumann, B., Oberle. B.: Deutsche Literatur in Epochen, München 1985 (i kolejne wydania); Best, O. F., Schmitt, H.-J. (Hrsg.): Die deutsche Literatur. Ein Abriß in Text und Darstellung in 16 Bänden, Bd. 1-10, Stuttgart (wszystkie wydania); Borries, E. u. E. v.: Deutsche Literaturgeschichte, Bd. 1-5, München 1991 (i kolejne wydania); Glaser, H. A. (Hrsg.): Deutsche Literatur. Eine Sozialgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Bd. 6-8, Reinbek 1980-1982; Karolak Cz., Kunicki W., Orłowski H.: Dzieje kultury niemieckiej. Warszawa 2006; Szyrocki M.: Dzieje literatury niemieckiej. Podręcznik. T. 1. Warszawa 1969. Žmegač, V. (Hrsg.): Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jh. bis zur Gegenwart. Königstein 1984, Bd. 2.1, 2.2. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego od początków piśmiennictwa do roku 1848; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej od początków piśmiennictwa do roku 1848; wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) w odniesieniu do tematyki prowadzonych zajęć; formułuje krytyczne sądy na temat analizowanych utworów, zjawisk literackich i kulturowych z zakresu literatury niemieckiego obszaru językowego od początków piśmiennictwa do roku 1848; przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa wykazuje się otwartością wobec innych kultur i światopoglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena aktywności studenta w dyskusji; test ze znajomości treści lektur; pisemna praca zaliczeniowa (może mieć formę pracy semestralnej lub kolokwium zaliczeniowego); egzamin pisemny lub ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.