Proseminarium kulturoznawcze I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-grPKU-DL12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium kulturoznawcze I |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zdobycie wiedzy podstawowej z zakresu demokracji i systemów politycznych w krajach niemieckiego obszaru językowego; rozwinięcie umiejętności analizowania i interpretacji tekstów związanych z kulturą polityczną krajów niemieckiego obszaru językowego; zdobywanie i interpretacja danych dotyczących rozwoju demokracji i życia politycznego w krajach niemieckiego obszaru językowego po 1945 r., także rozwinięcie umiejętności poprawnego użycia specyficznego dla kultury politycznej i systemów państwowych Niemiec, Austrii i Szwajcarii słownictwa; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i wielokulturowej w życiu politycznym krajów niemieckiego obszaru językowego po 1945 r., a także kształtowanie postawy otwartości wobec inności |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B1 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | dyskusja z grupą na omawiane tematy; praca w parach lub grupach – zebranie argumentów i przedstawienie ich w plenum; przygotowywanie prezentacji multimedialnych przez studenta; wykonywanie schematów systemów politycznych i prezentowanie ich w grupie; rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem zdobytej wiedzy merytorycznej i słownictwa fachowego oraz prezentowanie ich w plenum; dyskusja z grupą uwzględniająca nowe trendy w kulturze politycznej; dyskusja z grupą uwzględniająca różne wartości kulturowe i światopoglądy |
Pełny opis: |
pojęcie kultury politycznej; pojęcie demokracji pośredniej i bezpośredniej; rozwój demokracji w Niemczech, Austrii i Szwajcarii po roku 1945; symbole narodowe krajów niemieckiego obszaru językowego; federalizm w Niemczech, Austrii i Szwajcarii; system polityczny Niemiec; system polityczny Austrii; system polityczny Szwajcarii; |
Literatura: |
Małgorzata Grzywacz/Justyna Krauze: Auf einen Blick. Elemente politischer Kultur im deutschen Sprachraum; Poznań 2006; Jerzy Serczyk, Włodzimierz Zientara: Politische Geschichte der Staaten des deutschsprachigen Raumes 1945-1990; Oswald Sigg: Die politischen Institutionen der Schweiz; Regensdorf, Zürich 1988; Fried Esterbauer: Das politische System Österreichs; Graz 1995; Otto Freundl, Fritz Blumöhr, Peter März: Die politische Ordnung in Deutschland; München 1994. |
Efekty uczenia się: |
ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu omawianych tematów; zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące omawianych kwestii w krajach niemieckiego obszaru językowego; wyszukuje informacje dot. omawianych kręgów tematycznych wykorzystując różne źródła niemieckojęzyczne; potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów typowych dla rozwoju omawianych zagadnień w krajach niemieckiego obszaru językowego; formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim stosując poprawną językowo argumentację innych; przygotowuje wystąpienia ustne w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach zachowując poprawność językową (gramatyczną, leksykalną, fonetyczną); ma umiejętności językowe w zakresie omawianej tematyki i potrafi wypowiadać się na te tematy w j. niemieckim; śledzi bieżące trendy dot. omawianych kręgów tematycznych, wykorzystując do tego celu różne media; ma świadomość różnorodności kulturowej i otwartości wobec inności; |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność studenta w dyskusji; ocena ustnych wypowiedzi studenta na zajęciach, ocena zdobytych umiejętności na teście pisemnym; merytoryczna i językowa ocena prezentacji studentów na zajęciach; sprawdzanie opanowania wiedzy i umiejętności podczas wypowiedzi ustnych, przy rozwiązywaniu zadań w trakcie trwania zajęć oraz na teście pisemnym; sprawdzanie znajomości bieżących trendów podczas dyskusji i wypowiedzi ustnych studentów na zajęciach i na teście pisemnym; sprawdzenie uwzględnienia różnorodności perspektyw w ocenie problemu w wypowiedziach ustnych w trakcie trwania zajęć i na teście pisemnym; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.