Związki kulturowe i literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-ZKULT-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Związki kulturowe i literackie |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGRgm |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, specjalność filologia germańska, specjalizacja komunikacja |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie ogólnej wiedzy na temat historii literatury niemieckiego i polskiego obszaru językowego XIX i XX w. obejmującej: epoki historyczno-literackie, prądy duchowe i artystyczne, jak również najważniejszych autorów i teksty literackie. W oparciu o teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa i komparatystyki rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy wybranych tekstów z okresu od ok. 1830 do 2010 r. w kontekście społecznym, historycznym i kulturowym zarówno podczas dyskusji, jak i w przygotowywanych pracach pisemnych. Zajęcia zakładają ponadto: kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy na podstawie zróżnicowanych źródeł, dostrzeganie różnorodności kulturowej i wielokulturowej oraz dbałość o kulturę języka. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Niemieckie reakcje na Powstanie Listopadowe/ Wzajemna recepcja „poetów narodowych” w literaturze polskiej i niemieckiej; Polsko-Niemieckie miejsca pamięci – wybrane przykłady; Percepcja Polski w niemieckojęzycznej literaturze pod kątem tożsamości żydowskiej (XIX wiek); Percepcja Niemców w polskiej literaturze XIX wieku; Negatywne stereotypy o Polsce i o Polakach w niemieckojęzycznej literaturze XIX wieku; Polsko-niemiecka przyjaźń pisarska: Wybrane przykłady; Percepcja Polski w niemieckojęzycznej literaturze pod kątem tożsamości żydowskiej (początek XX wieku); Literatura a ideologia: Obraz Polski w literaturze nazistowskiej propagandy; Pamięć po 1945 r. – przeszłość polsko-niemiecko-żydowska; Pamięć po 1945 r. – podróże do Polski (NRD / RFN); Pamięć po 1945 r. – koncepcje pojednania ; Pamięć po 1945 r. – odkrywanie niemieckiej przeszłości w polskich miastach; Intertekstualne sąsiedztwo; „Cudownie Dziki Wschód” - recepcja literatury polskiej (oraz związanej z nią topografii) w niemieckojęzycznej prasie po 1989 r.; Wizje i rewizje: Podróże z Niemiec do współczesnej Polski. |
Literatura: |
Teksty podane w punkcie „Treści kształcenia”, a ponadto: Matthias Kneip: „Grundsteine im Gepäck. Begegnungen mit Polen“; „Polenreise. Orte, die ein Land erzählen“ Włodzimierz Nowak: „Obwód głowy“, Michael Zeller: „Café Europa“, Tanja Dückers: „Himmelskörper“ /Katarina Bader: “Jureks Erben“. |
Efekty uczenia się: |
zna podstawowe zjawiska i procesy historycznoliterackie i kulturowe niemieckiego i polskiego obszaru językowego okresu między romantyzmem a końcem XX w., potrafi analizować je w perspektywie komparatystycznej; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie literatury niemieckiego i polskiego obszaru językowego na przestrzeni ostatnich dwóch wieków; wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) w odniesieniu do tematyki prowadzonych zajęć; zna typologię polsko-niemieckich związków literackich; posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku niemieckim z odwołaniem do omawianych tekstów literackich; ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego niemieckiego obszaru językowego; przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa, rozróżnia oryginał od tłumaczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Referat (ocena formująca: zaliczenie): właściwa struktura i argumentacja, poprawność językowa Pisemna praca zaliczeniowa, np. praca semestralna (temat zaproponowany przez wykładowcę lub do wyboru przez studenta): zgodność z tematem, właściwy dobór źródeł, poprawny zapis bibliograficzny, właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, poprawność językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Antonina Balfanz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.