Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielojęzyczność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WLJEZ-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wielojęzyczność
Jednostka: Wydział Neofilologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FGRgm
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przedmiot adresowany jest do wszystkich studentów filologii germańskiej i ma na celu maksymalizację efektów procesu uczenia się wybranych przez nich języków obcych, tj. wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, które przyczynią się do optymalnego rozwoju ich kompetencji wielojęzycznej. Istotnym elementem zajęć będzie stymulacja do refleksji nad własnym procesem uczenia się, w tym także nad stosowanymi przez studentów technikami odbioru tekstów mówionych i pisanych oraz technikami tworzenia tekstów własnych. Podstawę rozwinięcia przez studentów wymienionych wyżej umiejętności będzie stanowić przekazana im wiedza z następujących zakresów:

1. Przyswajanie języka obcego w sposób naturalny (wprowadzenie do problematyki akwizycji języka (pierwszego, drugiego, kolejnych) a uczenie się w warunkach instytucjonalnych.

2. Indywidualne czynniki warunkujące sukces lub niepowodzenie w procesie uczenia się, z uwzględnieniem strategii i technik uczenia się.

3. Czynniki wpływające na przyswajanie języka pierwszego, drugiego i obcego (czynniki natury biologicznej, zmienne kognitywne, zmienne afektywne w przyswajaniu języka: motywacja, postawy, lęk komunikacyjny, samoocena, ekstrawersja i introwersja, podejmowanie ryzyka, teorie akwizycji językowej).

4. Kompetencja komunikacyjna (wprowadzenie do teorii komunikacji językowej, psycholingwistyczne podstawy działań językowych, strategie komunikacyjne) i kompetencja wielojęzyczna (typy dwu- i trójjęzyczności, wprowadzenie w problematykę transferu i interferencji językowej (rodzaje i przykłady błędów interferencyjnych) oraz ewaluacja poziomu biegłości językowej (narzędzia ewaluacji („Europejskie Portfolio Językowe”), opis poziomów znajomości języków i ich rozpoznawanie w praktyce).


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Pełny opis:

Przyswajanie języka obcego w sposób naturalny a uczenie się w warunkach instytucjonalnych.

Indywidualne czynniki warunkujące sukces lub niepowodzenie w procesie uczenia się z uwzględnieniem strategii i technik uczenia się.

Czynniki wpływające na przyswajanie języka pierwszego, drugiego i obcego (czynniki natury biologicznej, zmienne kognitywne, zmienne afektywne w przyswajaniu języka: motywacja, postawy, lęk komunikacyjny, samoocena, ekstrawersja i introwersja, podejmowanie ryzyka, teorie akwizycji językowej).

Kompetencja komunikacyjna i wielojęzyczna oraz ewaluacja ich poziomu (kryteria oceny, narzędzia ewaluacji).

Literatura:

Apeltauer E., 1997. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin, Langenscheidt.

Bartczak E., Lis Z., Marciniak I., Pawlak M., 2006. Europejskie Portfolio Językowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów. Warszawa, CODN.

Kommission der Europäischen Gemeinschaften, 2008. Mehrsprachigkeit: Trumpfkarte Europas, aber auch gemeinsame Verpflichtung (KOM/2008/0566 endg.), online: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX:52008DC0566&from=DE (stan z dnia 30.08.2014)

Neuner G., Hufeisen B., Kursisa A., Marx N., Koithan U., Erlenwein S., 2009. Deutsch als zweite Fremdsprache. Berlin, Langenscheidt.

Rampillon U., 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München, Max Hueber Verlag.

Rampillon U., 1995. Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning, Max Hueber Verlag.

Efekty uczenia się:

Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań nad akwizycją języka pierwszego, drugiego i kolejnych oraz na temat uczenia się języków obcych;

Ma świadomość kompleksowej natury procesów akwizycji i nauki języka;

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł dot. omawianych tematów;

Ma umiejętności językowe w zakresie wiedzy o akwizycji i nauce języka oraz potrafi wypowiadać się o tych dziedzinach w języku niemieckim oraz w języku polskim;

Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Antonina Balfanz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Antonina Balfanz
Prowadzący grup: Sebastian Chudak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olimpia Kozłowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olimpia Kozłowska
Prowadzący grup: Sebastian Chudak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)