Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WJE-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSn Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa ogólnego, przedmiotu badań i zakresu dziedziny, szkic historii językoznawstwa Określenie metod badawczych i relacji między językoznawstwem a innymi dyscyplinami naukowymi Przedstawienie struktury języka: fonetyki, fonologii, morfologii i składni Wytworzenie umiejętności analizy zjawisk językowych Stworzenie umiejętności korzystania ze źródeł językoznawczych, dostępnych w sieci internetowej Wskazanie praktycznych zastosowań wiedzy językoznawczej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Językoznawstwo – definicja przedmiotu, pozycja językoznawstwa wśród innych nauk, historia myśli językoznawczej, współczesne gałęzie językoznawstwa Struktura języka, przedmiot badań fonologii, morfologii, składni, semantyki, pragmatyki Słowo a pismo, oralność i piśmienność. Prezentacja najważniejszych kierunków badań językoznawczych: socjolingwistyka, psycholingwistyka, językoznawstwo historyczne itp. Najważniejsze narzędzia w pracy z językiem: słowniki, bazy danych, korpusy, taggery itp. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego pod red. Kazimierza Polańskiego, 1995. Wrocław Gołąb, Zbigniew & Adam Heinz & Kazimierz Polański, 1968. Słownik terminologii językoznawczej. Warszawa: PWN Grzegorczykowa, Renata. 2008. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: PWN Ludy i języki świata pod red. Krystyny Damm i Aldony Mikusińskiej, 2000. Warszawa: PWN Lyons, John, 1975. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa Maciejewski, Witold, 1999. Świat języków. Wielka Encyklopedia Geografii Świata t. XIV. Poznań Majewicz, Alfred, 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa Milewski, Tadeusz, 2004 [1965]. Językoznawstwo. Warszawa: PWN Nagórko, Alicja, 1998. Zarys gramatyki polskiej. Warszawa: PWN Weinsberg, Adam, 1983. Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN Wróbel, Henryk, 2001. Gramatyka języka polskiego. Kraków: Od Nowa Literatura uzupełniająca: Gussenhoven, Carlos & Haike Jacobs, 2000. Understanding Phonology. London: Arnold Haspelmath, Martin, 2002. Understanding Morphology. London: Arnold McMahon, April, 1996. Understanding Language Change. Cambridge: CUP Tallerman, Maggie. 2005. Understanding Syntax. London: Hodder Arnold Vater, Heinz. 2002. Einfürung in die Sprachwissenschaft. München: Fink |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student: Potrafi wymienić podstawowe jednostki języka oraz działy językoznawstwa opisujące te jednostki i ich własności, a także rozróżnić typy i metody badań językoznawczych. Zna najważniejsze szkoły myśli językoznawczej i ich założenia Zna najważniejsze obszary współczesnych badań językoznawczych takie jak socjolingwistyka, psycholingwistyka, neurolingwistyka, językoznawstwo historyczne, potrafi wymienić najważniejsze ich osiągnięcia. Swobodnie posługuje się podstawową terminologią językoznawczą. Potrafi korzystać z podstawowych narzędzi takich jak słowniki elektroniczne, korpusy, bazy danych np. WALS. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student bardzo dobrze opanował materiał zajęć, swobodnie posługuje się terminologią językoznawczą, swobodnie korzysta z narzędzi pracy językoznawcy. dobry plus (+db; 4,5): Student bardzo dobrze opanował materiał zajęć, swobodnie posługuje się terminologią językoznawczą, potrafi korzystać z niektórych narzędzi pracy językoznawcy. dobry (db; 4,0): Student dobrze opanował materiał zajęć, posługuje się terminologią językoznawczą z drobnymi usterkami, potrafi korzystać z niektórych narzędzi pracy językoznawcy. dostateczny plus (+dst; 3,5): Student zadowalająco opanował materiał zajęć, posługuje się terminologią językoznawczą z błędami, potrafi korzystać z niektórych narzędzi pracy językoznawcy przy wsparciu prowadzącego. dostateczny (dst; 3,0): Student opanował materiał zajęć w stopniu dostatecznym, ma kłopot z posługiwaniem się terminologią językoznawczą, nie potrafi korzystać z narzędzi pracy językoznawcy. niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie opanował materiału zajęć ani terminologii językoznawczej, nie potrafi też korzystać z narzędzi pracy językoznawcy.i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominika Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominika Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Nicole Nau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.