Teksty użytkowe i naukowe w języku niemieckim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-TNIU-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka)
|
Nazwa przedmiotu: | Teksty użytkowe i naukowe w języku niemieckim |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia C1 zapoznanie studenta z podstawową terminologią lingwistyki tekstu i rodzajów tekstów C2 prezentacja podstawowych typów tekstów użytkowych i naukowych, ich struktury i funkcji C3 wykształcenie umiejętności rozpoznawania rodzaju tekstu i jego krytycznej analizy C4 wykształcenie umiejętności stosowania środków językowych i niejęzykowych adekwatnych do rodzaju tekstu i celów komunikacyjnych C5 rozwijanie umiejętności tłumaczenia tekstów z uwzględnieniem uwarunkowań socjokulturowych innego języka |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; znajomość podstaw językoznawstwa, gramatyki języka niemieckiego oraz podstaw lingwistyki tekstu. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h Przygotowanie do zajęć 15h Inne (jakie?) – przygotowanie do testów 15h (2 punkty ECTS) |
Skrócony opis: |
Praktyczne zajęcia mające na celu rozbudowanie wiedzy i umiejętności w zakresie posługowania się wybranymi współczesnymi tekstami użytkowymi (głównie teksty naukowe oraz wybrane teksty użytkowe typu reklama, ulotki leków, karty dań, etykiety itp.) w ujęciu kontrastywnym polsko-niemieckim. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: Strukturalna, językowa i socjokulturowa specyfika rodzajów tekstów Prezentacja metod badawczych i ich wpływu na klasyfikację tekstów Wybrane teksty użytkowe, np. teksty prasowe (ogłoszenia), teksty reklamowe, nekrolog, ulotka dołączona do leku, instrukcja użycia urządzenia, tekst reklamacji, pisma urzędowe, list prywatny a list formalny, e-maile Teksty naukowe, np. praca dyplomowa, artykuł naukowy, recenzja naukowa, aparat w tekście naukowym: zapis bibliograficzny, przypisy Różnice w formułowaniu tekstów pisemnych i ustnych, tłumaczenie omawianych rodzajów tekstów |
Literatura: |
Burger, H. (2005): Mediensprache. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. Berlin – New York. Eichmann, W. (1981): Verstehen und Schreiben von Texten. Arbeitsbücher Deutsch. München. Heinemann, M. / Heinemann, W. (2002): Grundlagen der Textlinguistik: Interaktion – Text – Diskurs. Tübingen. Kozłowska, Z. (2007): O przekładzie tekstu naukowego (na materiale tekstów językoznawczych). Warszawa. Loewe, I. (2007): Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice. Lüger, H.-H. (1995): Pressesprache. Tübingen. Schade, G. (2009): Einführung in die deutsche Sprache der Wissenschaften. Ein Lehrbuch für Deutsch als Fremdsprache mit Lösungsschlüssel. Berlin. Schoenke, E. (1984): Satzbau und Stil. Arbeitsbücher Deutsch. München. Sommerfeld, K.-E. / Schreiber, H. (eds.) (2001): Textsorten des Alltags und ihre typischen sprachlichen Mittel. Frankfurt am Main. Vater, H. (2001): Einführung in die Textlinguistik: Struktur und Verstehen von Texten. München. (auch in poln. Übersetzung) Żydek-Bednarczuk, U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna podstawową terminologię z zakresu lingwistyki tekstu i komunikacji w języku polskim i niemieckim zna podstawowe kryteria strukturalne i funkcjonalne różnych rodzajów tekstów użytkowych i naukowych języka niemieckiego i polskiego rozpoznaje podstawowe rodzaje tekstów i ustala ich cechy strukturalne, funkcjonalne i cele komunikacyjne przeprowadza krytyczną analizę wybranych rodzajów tekstów użytkowych i naukowych pod kątem ich cech socjokulturowych pisze i tłumaczy wybrane rodzaje tekstów użytkowych i naukowych w języku polskim i niemieckim ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich stałej aktualizacji spowodowanej zmieniającym się uwarunkowaniami w komunikacji międzyludzkiej rozumie problematykę związaną z poszanowaniem własności intelektualnej w kontekście pracy z tekstami innego autora współpracuje z grupą i krytycznie ocenia wkład własny i innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student ma obowiązek zaliczyć testy sprawdzające wiedzę i umiejętność zastosowania w praktyce omówionych zagadnień. Testy będą podstawą wyliczenia oceny na podstawie średniej ważonej. Dodatkowo pod uwagę będzie brana aktywność na zajęciach oraz praca w grupach (zwłaszcza jakość udzielanych odpowiedzi i komentarzy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Rybszleger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Rybszleger | |
Prowadzący grup: | Paweł Rybszleger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Rybszleger | |
Prowadzący grup: | Paweł Rybszleger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Rybszleger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie - niezaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.