Składnia j. niemieckiego w porównaniu z j. polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SNP-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Składnia j. niemieckiego w porównaniu z j. polskim |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGRgm |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przestawienie miejsca składni w systemie języka naturalnego; omówienie podstawowych definicji zdania/frazy/wypowiedzenia; definicja i metody identyfikacji części zdania w jęz. niemieckim i polskim; interpretacja części zdania prostego w konkretnym materiale językowym; zdanie współrzędnie złożone; zdanie podrzędnie złożone; kryteria klasyfikacji zdań złożonych; kryteria klasyfikacji zdań podrzędnych; konstrukcje bezokolicznikowe i imiesłowowe; analiza zdań w świetle zaprezentowanego materiału teoretycznego; porównanie podstawowych struktur składniowych języka niemieckiego i polskiego; przekazanie elementarnej wiedzy o różnicach językowych wpisującej się w postawę rozumienia odrębności kulturowej członków poszczególnych wspólnot językowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Miejsce składni w systemie języka naturalnego, podstawowe pojęcia składni: zdanie a wypowiedzenie, syntagma, część zdania; Zdanie proste, rodzaje wypowiedzenia ze względu na funkcję komunikacyjną, części zdania; analiza zdania prostego; Zdanie współrzędnie złożone, jego wykładniki i relacje semantyczne zachodzące między zdaniami składowymi; Zdanie podrzędnie złożone, sposób wprowadzania zdań podrzędnych, hierarchia zdań składnikowych; Podział zdań podrzędnych ze względu na ich funkcję składniową: zdanie podmiotowe i dopełnieniowe, zdanie okolicznikowe, orzecznikowe, przydawkowe; Klasy semantyczne zdań okolicznikowych; Różnice kulturowe pomiędzy rodzimymi użytkownikami języka niemieckiego i polskiego – spojrzenie przez pryzmat językowy. |
Literatura: |
Dreyer, H./Schmitt, R. (1996): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. München.; DUDEN (2006): Die Grammatik. Mannheim.; Helbig, G. / Buscha, J. (2002): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin.; Helbig, G. / Buscha, J. (1998): Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig.; Schulz, D. / Griesbach, H. ( 11978): Grammatik der deutschen Sprache. Ismaning. Ponadto indywidualnie dobrana przez wykładowcę literatura przedmiotu, każdorazowo udostępniana studentom. |
Efekty uczenia się: |
zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań składniowych w zakresie gramatyki opisowej jęz. niemieckiego; zna treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu składni opisowej ; ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat struktur składniowych jęz. niemieckiego i polskiego; ma świadomość kompleksowej natury języka; zna podstawowe metody badawcze i interpretacyjne mające zastosowanie do zdań i innych konstrukcji składniowych języka niemieckiego (i polskiego); umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł niemiecko- i polskojęzycznych; umie właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu analizy materiału językowego; właściwie analizuje konkretne zjawiska składniowe we współczesnej niemczyźnie i (w bardziej zawężonym stopniu) w polszczyźnie; poprawnie formułuje wnioski z analiz zdań z wykorzystaniem dorobku germanistyki (i polonistyki); potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji; ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego obszaru językowego niemieckiego i polskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Aptacy, Andrzej Marniok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Aptacy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Aptacy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Aptacy | |
Prowadzący grup: | Jarosław Aptacy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.