Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SEMJ-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
filologia szwedzka, studia stacjonarne uzupełniające magisterskie, semestr 1 Filologia, specjalność filologia norweska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 1 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze skandynawistyka, studia stacjonarne II stopnia, semestr 2 skandynawistyka, studia stacjonarne II stopnia, semestr 4 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z wybranymi obszarami badawczymi w dziedzinie językoznawstwa skandynawskiego (np. socjolingwistyka skandynawska, runologia, analiza tekstu itp.) Zapoznanie studentów z najważniejszymi tendencjami badawczymi w zakresie wybranych dziedzin współczesnego językoznawstwa skandynawskiego Zapoznanie studentów z metodologią badań językoznawczych z zakresu wybranych dziedzin zarówno w Skandynawii, jak i poza Skandynawią Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami wybranej dziedziny badawczej z uwzględnieniem potencjalnej tematyki prac magisterskich Rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językoznawczych w zakresie wybranej dziedziny Zapoznanie studentów z literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Przekazanie informacji o językoznawczych szkołach badawczych Przekazanie pogłębionej wiedzy o najważniejszych tendencjach badawczych współczesnego językoznawstwa skandynawskiego Przekazanie wiedzy o dziedzinach językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin dominujących we współczesnym językoznawstwie skandynawskim Przedstawienie zagadnień językowych z wybranych dziedzin językoznawstwa (np. słowotwórstwo, runologia, analiza konwersacji) w ujęciu ogólnym, szczegółowym i/lub porównawczym, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki prac magisterskich Przedstawienie podstawowych osiągnięć językoznawstwa skandynawskiego oraz przekazanie informacji o wybitnych skandynawskich językoznawcach i ich dziełach Zapoznanie z podstawową literaturą językoznawczą nawiązującą do omawianych dziedzin i zagadnień językoznawczych |
Literatura: |
Bandle, Oskar et.al. (red.) 2002. The Nordic Languages. Vol 1-2. Berlin: Walter de Gruyter Herslund, M. (red.). 1996. Ny forskning i grammatik, F?llespublikation 3, Kollekollekollokviet 1995, Odense: Odense Universitetsforlag. Herslund, M., Lihn Jensen B. (red.) (2003): Sprog og sprogbeskrivelse, K?benhavn: Samfundslitteratur. Togeby O. 2003. Fungerer denne s?tning? Funktionel dansk sprogl?re, 1. udg., Gads Forlag. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: ma pogłębioną wiedzę na temat językoznawczych szkół badawczych, szczególnie w zakresie językoznawstwa skandynawskiego ma poszerzoną wiedzą o najważniejszych tendencjach badawczych w zakresie wybranej dziedziny współczesnego językoznawstwa skandynawskiego zna podstawy metodologii badań językoznawczych wybranej dziedziny, szczególnie w odniesieniu do Skandynawii dysponuje podstawową wiedzą o dziedzinach współczesnego językoznawstwa ogólnego i skandynawskiego zna wybrane zagadnienia badań językoznawczych, potrafi przeprowadzić analizę wybranych zagadnień językowych, zwłaszcza w odniesieniu do kontynentalnych języków skandynawskich oraz w ujęciu komparatywnym potrafi posługiwać się wiedzą językoznawczą oraz stosować ją w analizie wybranych zagadnień językoznawczych, zwłaszcza w odniesieniu do planowanej tematyki pracy magisterskiej, rozwija umiejętność czytania i rozumienia tekstów językowych na podstawie posiadanej wiedzy językoznawczej potrafi problematyzować różnorodne aspekty języka, szczególnie w odniesieniu do języków skandynawskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia F: Ocena dyskusji w grupie P: Test zaliczeniowy F: Ocena dyskusji w grupie, ocena prezentacji/pracy pisemnej P: Prezentacja ustna, praca pisemna Przykładowe pytania/zadania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Przykładowy temat prezentacji ustnej: Zapożyczenia i ich rodzaje w języku szwedzkim, duńskim i norweskim 2. Przykładowy temat pracy pisemnej: Przedstaw osiągnięcia kopenhaskiej szkoły strukturalistycznej Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Skommer, Dominika Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.