P4 Relacje między kulturami (interkulturowość)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-RMK-DL22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | P4 Relacje między kulturami (interkulturowość) |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zrozumienie różnorodności kulturowej i jej wpływu na skuteczną komunikację i efektywne działanie; zrozumienie istoty kompetencji interkulturowej w oparciu o różne modele; zdobycie wiedzy na temat rozmaitych prób uproszczonego opisu kultur, poznanie mechanizmu wpływu stereotypów i uprzedzeń na komunikację interkulturową; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i wielokulturowej w Europie; kształtowanie postawy otwartości wobec inności. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
obowiązkowy po dokonaniu wyboru specjalizacji „Komunikacja interkulturowa” po drugim semestrze z oferty IFG |
Pełny opis: |
Teoria standardów kulturowych; teoria tzw. rich points/ hotspots/ hotwords; rola stereotypów w komunikacji międzykulturowej; metody rozwijania kompetencji międzykulturowej |
Literatura: |
Heringer, Hans Jürgen: Interkulturelle Kommunikation. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag, 2004; Bolten, Jürgen: Interkulturelle Kompetenz. Erfurt: Landeszentrale für politische Bildung Thüringen, 2003; Bolten, Jürgen/Ehrhardt, Claus (Hg.): Interkulturelle Kommunikation. Texte und Übungen zum interkulturellen Handeln. Sternenfels: Verlag Wissenschaft & Praxis, 2003; Mackiewicz, Maciej (red.): Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Poznań: Wydawnictwo WSB, 2005; Mackiewicz, Maciej (red.): Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej. Poznań: Wydawnictwo WSB, 2010; Mikułowski Pomorski, Jerzy: Komunikacja Międzykulturowa – Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo AE, 1999; Mikułowski Pomorski, Jerzy: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków: Universitas, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii kultury i komunikacji; Zna podstawowe typy kultur; Potrafi w świetle poznanych typologii scharakteryzować i analizować kulturę niemiecką i polską; Wyszukuje informacji dot. omawianych kręgów tematycznych wykorzystując różne źródła polsko- i niemieckojęzyczne; Rozumie różnorodność kulturową i jej wpływ na skuteczną komunikację i efektywne działanie; Ma umiejętność prowadzenia dyskursu i krytycznej refleksji nad przedstawionymi treściami; Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ustnych wypowiedzi studenta na zajęciach, kolokwium pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.