Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PTIRTS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Uczestnicy zapoznają się z podstawami stylu oraz budową tekstów naukowych i technicznych, opanują podstawowe zasady redakcji tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem elementów automatyzacji (tworzenie spisów treści, indeksów, i in.). Poznają zasady prezentacji wyników badań naukowych i tez teorii. Wprowadzone zostają najistotniejsze zagadnienia związane z przepisami i licencjami regulującymi prawa autorskie. Studenci poznają możliwości grupowego pisania tekstu w aplikacjach sieciowych oraz publikowania prac w serwisach internetowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje dotyczące materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień X - Dyskusja X - Praca z tekstem X - Metoda ćwiczeniowa X - Pokaz i obserwacja X - Demonstracje dźwiękowe i/lub video X - Praca w grupach X - Inne - możliwe zadania w e-learningu |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h Praca własna studenta Przygotowanie do zajęć 20h Czytanie wskazanej literatury 15h Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 15h Przygotowanie projektu 10h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30h SUMA GODZIN 120h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 |
Literatura: |
Zalecana literatura (wybrane pozycje, lista aktualizowana na bieżąco przez Prowadzącego) wykorzystywane programy oraz dokumentacja i zasoby internetowe: • Program Scribus: https://www.scribus.net/ lub inne narzędzia o podobnej funkcjonalności lub przeznaczeniu • System Identyfikacji Wizualnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu http://siw.amu.edu.pl • Overleaf - narzędzie do tworzenia dokumentów w LaTeX z możliwością współpracy zdalnej: https://www.overleaf.com lub inne podobne narzędzia • HelpNDoc - narzędzie do tworzenia dokumentacji technicznej: https://www.helpndoc.com/ lub inne narzędzia o podobnej funkcjonalności |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - zna narzędzia do składu tekstu i tworzenia tekstów specjalistycznych i potrafi stworzyć spójny redakcyjnie i poprawnie sformatowany tekst, pracując indywidualnie i w zespole - potrafi krytycznie ocenić stronę redakcyjną danego tekstu naukowego - rozumie znaczenie odpowiedniej organizacji treści i struktury dla czytelności i zrozumiałości tekstu oraz osiągnięcia założonego celu - zna podstawowe zasady wykorzystywania wyników badań i opracowań badawczych zgodnie z przepisami prawa autorskiego - potrafi posłużyć się precyzyjnym językiem naukowym w tworzeniu zwięzłych opisów badań (np. streszczenia naukowe, tekst plakatu) - rozumie różnicę między analizą a interpretacją i świadomie stosuje to rozróżnienie w swoim tekście |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: - Wykonanie ćwiczeń wskazanych przez Prowadzącego (dotyczących stworzenia dokumentów - artykułu naukowego, plakatu konferencyjnego, prezentacji, elementów dokumentacji technicznej - wg zadanych kryteriów) w wyznaczonym terminie. - Zaliczenie egzaminu z zakresu tematycznego przedstawionego podczas zajęć w formie pisemnej. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. Metody: Egzamin pisemny (test) Prezentacja multimedialna Zadanie zaliczeniowe praktyczne (cząstkowe) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Grablunas | |
Prowadzący grup: | Piotr Grablunas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Grablunas | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.