Psycholingwistyczne podstawy dwu- i wielojęzyczności (WJ)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PPDWwj-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyczne podstawy dwu- i wielojęzyczności (WJ) |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana. |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zdobycie i uporządkowanie wiedzy na temat psychologicznych podstaw dwu- i wielojęzyczności; Zdobycie wiedzy z zakresu reprezentacji, akwizycji oraz przetwarzania języków u dwu- i wielojęzycznych dzieci i dorosłych; Wykształcenie pozytywnego obrazu zjawiska dwu- i wielojęzyczności |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Przedmiot prowadzony w trybie stacjonarnym. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały udostępniane są w zespole Ms Teams lub rozdawane na zajęciach. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień. Wykład konwersatoryjny. Dyskusja. Praca z tekstem. Metoda analizy przypadków. Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych). Metoda ćwiczeniowa. Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda projektu. Demonstracje dźwiękowe i/lub video. Metody aktywizujące. Praca w grupach. … 2. S |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
--- |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy: Przedmiot psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzycznością; Metodologia psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzycznością. Aspekty akwizycji, reprezentacji i przetwarzania języka pierwszego. Charakterystyka osoby dwu- i wielojęzycznej w ujęciu psycholingwistycznym. Podstawy kognitywne i neurofizjologiczne dwu- i wielojęzyczności. Akwizycja języków drugich, trzecich i kolejnych w warunkach naturalnych i sterowanych. Przetwarzanie języków drugich, trzecich i kolejnych. Wpływy międzyjęzykowe w akwizycji i przetwarzaniu u osób dwu- i wielojęzycznych. Wpływ dwu- i wielojęzyczności na wybrane procesy poznawcze. |
Literatura: |
Bhatia, Tej K. & Ritchie, William C. (2013). The Handbook of Bilingualism and Multilingualism. Malden. ‒ Bialystok, Ellen (2003). Bilingualism in Development: Language, Literacy, and Cognition. New York. ‒ Cenoz, Jasone et al. (2001). Cross-linguistic Influence in Third Language Acquisition: Psycholinguistic Perspectives. Clevedon et al. ‒ Chłopek, Zofia (2011). Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne i inne. Wrocław. ‒ De Angelis, Gessica (2007). Third or Additional Language Acquisition. Clevedon et al. ‒ de Groot, Annette M. B. & Kroll, Judith F. (2005). Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches. Oxford et al. ‒ Grosjean, Francois & Li, Ping (2016). The Psycholinguistics of Bilingualism. Malden. ‒ Höhle, Barbara (2012). Psycholinguistik. Berlin. ‒ Kauschke, Christina (2012). Kindlicher Spracherwerb im Deutschen. Verläufe, Forschungsmethoden, Erklärungsansätze. Berlin/Boston. ‒ Kurcz, Ida (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk. ‒ Müller, Horst M. (2013). Psycholinguistik – Neurolinguistik: Die Verarbeitung von Sprache im Gehirn. Paderborn. ‒ Müller, Natascha et al. (2011). Einführung in die Mehrsprachigkeitsforschung: Deutsch – Französisch – Italienisch. Tübingen. ‒ Müller, Natascha et al. (2016). Code-Switching: Spanisch, Italienisch, Französisch. Eine Einführung. Tübingen. ‒ Paradis, Michel (2004). A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam. ‒ Rainer, Dietrich (2007). Psycholinguistik. Stuttgart. ‒ Riehl, Claudia M. (2015). Sprachkontaktforschung: Eine Einführung. Tübingen. ‒ Riehl, Claudia M. (2014). Mehrsprachigkeit: Eine Einführung. Darmstadt. ‒ Roche, Jörg & Terrasi-Haufe, Elisabetta (2018). Mehrsprachigkeit und Sprachenerwerb. Tübingen. ‒ Sadownik, Barbara (2012). Modulare Architektur der menschlichen Sprachfähigkeit: Kognitive und neurobiologische Dimensionen. Lublin. ‒ Schimke, Sarah & Hopp, Holger (2018). Sprachverarbeitung im Zweitspracherwerb. Berlin/Boston. ‒ Sopata, Aldona (2009). Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweitspracherwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext. Poznań. ‒ Wode, Henning (1993). Psycholinguistik: Eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen. Theorien, Methoden, Ergebnisse. Ismaning. Czasopisma naukowe: Bilingualism: Language and Cognition, Applied Psycholinguistics, International Journal of Multilingualism, International Journal of Bilingualism, Linguistic Approaches to Bilingualism, Lingua, Journal of Psycholinguistic Research, Journal of Memory and Language, Second Language Research, Studies in Second Language Acquisition, Mental Lexicon, Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, Applied Linguistics Papers, Kwartalnik Neofilologiczny |
Efekty uczenia się: |
Posiada poszerzoną wiedzę na temat przedmiotu psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzyczności; Zna podstawy metodologii psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzycznością; Posiada podstawową wiedzę o akwizycji i przetwarzaniu języka pierwszego; Posiada poszerzoną wiedzę o akwizycji i przetwarzaniu języka drugiego i trzeciego; Potrafi opisać i wyjaśnić główne przejawy wpływów międzyjęzykowych na płaszczyźnie indywidualnej; Potrafi wskazać relacje między dwu-/wielojęzycznością a wybranymi procesami poznawczymi; Rekonstruuje wiedzę specjalistyczną z wybranych obszarów psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzycznością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne. Projekt. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bielicka, Kamil Długosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bielicka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bielicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bielicka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bielicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.