Praktyczna nauka języka szwedzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJS-66 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka szwedzkiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-X-S1-Szw w sem. letnim |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
11.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Cele kształcenia: | uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w zakresie języka szwedzkiego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, umożliwiających zaawansowane uczestnictwo w komunikacji bezpośredniej i pośredniej poszerzenie zasobu słownictwa, z uwzględnieniem słownictwa tematycznego z różnych dziedzin (w tym terminów naukowych) synonimów i wyrażeń idiomatycznych utrwalenie wiadomości na temat zasad gramatycznych języka szwedzkiego i kryteriów poprawności językowej doskonalenie umiejętności rozumienia różnego typu wypowiedzi ustnych na poziomie średnio zaawansowanym w języku szwedzkim, ze szczególnym uwzględnieniem wypowiedzi mających charakter dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego oraz tekstu literackiego; zwrócenie uwagi na rejestry językowe i stylistyczne oraz dialektalne warianty językowe doskonalenie zaawansowanego poprawnego ustnego komunikowania się języku szwedzkim na poziomie B2+ (ESOKJ) na różne tematy, w tym formułowania argumentów i ich użycia w dyskusji, a także konstruowania dłuższych wypowiedzi ustnych o charakterze referatu doskonalenie umiejętności rozumienia i analizy różnego typu tekstów pisanych w języku szwedzkim, w tym tekstów popularnonaukowych i naukowych oraz tekstów literackich doskonalenie umiejętności formułowania poprawnych wypowiedzi pisemnych na poziomie zaawansowanym B2+ (ESOKJ), w tym tekstów o charakterze akademickim rozwijanie umiejętności pozyskiwania i weryfikowania informacji potrzebnych do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych dotyczących zagadnień z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa szwedzkiego oraz krytycznej oceny źródeł; kształtowanie świadomości odpowiedzialnego korzystania z dorobku naukowego innych osób, z uwzględnieniem konieczności przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej kształtowanie i ćwiczenie umiejętności analizy i krytycznej oceny wypowiedzi ustnych w zakresie fonetyki, gramatyki i leksyki, a także formy przekazu kształtowanie i ćwiczenie umiejętności analizy tekstu pisanego pod względem poprawności gramatycznej, stylistycznej i leksykalnej oraz nazywania, komentowania i poprawiania dostrzeżonych błędów i usterek wykształcenie umiejętności krytycznej oceny własnych możliwości i ograniczeń w zakresie znajomości języka szwedzkiego rozwijanie umiejętności analizowanie szwedzkich tekstów kultury (literatura, film, teatr, muzyka, sztuka) pogłębianie zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w zakresie języka szwedzkiego, rozwijanie umiejętności świadomego poszerzania i aktualizowania posiadanej wiedzy |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
Ćwiczenie wszechstronnych zaawansowanych umiejętności komunikacyjnych na poziomie B2+ w zakresie języka szwedzkiego w sytuacjach dotyczących życia codziennego i społecznego, a także w kontekstach specjalistycznych Ćwiczenia rozwijające zasób słownictwa i doskonalące umiejętność prawidłowego doboru słownictwa potrzebnego do konstruowania wypowiedzi ustnych pisemnych, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa tematycznego z różnych dziedzin, wyrażeń idiomatycznych oraz terminów naukowych Utrwalenie wiadomości na temat zasad gramatycznych języka szwedzkiego poprzez analizę poprawności wypowiedzi pisemnych i ustnych Ćwiczenia doskonalące umiejętność rozumienia ze słuchu zaawansowanych wypowiedzi w języku szwedzkim mających charakter dyskusji i referatu (również o charakterze popularnonaukowym i naukowych) oraz tekstów literackich Ćwiczenie umiejętności analizy wypowiedzi ustnych pod względem treści i formy, ze zwróceniem uwagi na rejestr językowy, specyfikę stylistyczną i dialektalne warianty językowe Ćwiczenia doskonalące umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych różnego typu, zarówno krótkich wypowiedzi o charakterze komentarza, jak i dłuższych mających charakter referatu Ćwiczenia doskonalące umiejętność uczestniczenia w dyskusji, wyrażania opinii i argumentowania własnego stanowiska Ćwiczenia doskonalące umiejętność analizy i interpretacji różnego rodzaju tekstów pisanych w języku szwedzkim, w tym tekstów popularnonaukowych i naukowych z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa szwedzkiego Ćwiczenia rozwijające umiejętność formułowania wypowiedzi pisemnych różnego typu na poziomie B2+, w tym tekstów o charakterze akademickim Ćwiczenie umiejętności pozyskiwania i weryfikowania informacji, potrzebnych do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych; prezentacja źródeł pozyskiwania informacji, zwrócenia uwagi na obowiązek przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej Analiza poprawności tekstu pisanego pod względem gramatycznym, stylistycznym i leksykalnym z uwzględnieniem poznanych kryteriów poprawności językowej Ćwiczenie nawyku krytycznej refleksji dotyczącej własnych wypowiedzi ustnych i wyrabianie umiejętności oceny wypowiedzi innych osób Prezentacja możliwości pogłębiania umiejętności językowych i aktualizowania zdobytej wiedzy poprzez wykorzystanie źródeł tradycyjnych i elektronicznych Analiza szwedzkich tekstów kultury. Prezentacja szwedzkiego dziedzictwa kultury oraz aktualnych wydarzeń, zjawisk i trendów obecnych w szwedzkim życiu kulturalnym i społecznym Prezentacja możliwości rozwijania zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych poprzez samodzielną lekturę, angażowanie się w działalność naukową i kulturalną Katedry Skandynawistyki oraz bierne i czynne uczestnictwo w wykładach i konferencjach naukowych |
Literatura: |
Eckerbom, T., Källsäter, E., 2004, På tepeten, Stockholm: Almqvist & Wiksell. Hallström Anna. Östberg Urban. 2001. Svår grammatik och ordbildning i svenska som främmande språk. Lund: Studentlitteratur. Mathlein Marianne. 1999. Avancera Ord, Stockholm: Almqvist &Wiksell Mathlein Marianne. 1996. Avancera Gram.Stockholm: Liber. Uddman, P. & Gustavsson, J. 2007. Konsten att skriva och tala. Lund: Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet; wersja pdf: http://studentia.se/ (2008-10-05). Wiklund, E. 2009. Diskutera aktuella frågor. Stockholm: Liber Åström, M. 2006. Språkporten, Lund: Studentlitteratur Artykuły ze szwedzkiej prasy, artykuły popularnonaukowe i naukowe oraz wybrane teksty literackie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada umiejętności językowe w języku szwedzkim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ) posiada szeroki zasób słownictwa w zakresie języka szwedzkiego na poziomie przynajmniej B2+(ESOKJ), i potrafi się nim poprawnie posługiwać, komunikując się w sposób zaawansowany w mowie i piśmie; swobodnie posługuje się słownikami, wyszukując potrzebne słownictwo tematyczne i fachowe posiada pogłębioną wiedzę w zakresie gramatyki języka szwedzkiego i potrafi ją wykorzystywać w praktyce, konstruując poprawne wypowiedzi ustne i pisemne oraz oceniając poprawność gramatyczną analizowanych tekstów rozumie, interpretuje i analizuje zaawansowane wypowiedzi ustne w języku szwedzkim, w tym wypowiedzi o charakterze dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego oraz teksty literackie umie rozróżniać rejestry językowe i stylistyczne, rozumie wypowiedzi ustne zawierające dialektalne warianty języka szwedzkiego potrafi formułować wypowiedzi ustne o charakterze komentarza i referatu w języku szwedzkim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ) , wykorzystując informacje pozyskane z różnych źródeł, posługując się urozmaiconym i dostosowanym do charakteru wypowiedzi słownictwem oraz dbając o jej poprawność gramatyczną i logiczną strukturę potrafi uczestniczyć w dyskusji prowadzonej w języku szwedzkim, dotyczącej aktualnych tematów społecznych i kulturalnych, a także tematów z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa szwedzkiego; poprawnie formułuje argumenty, dba o kulturę dyskusji; potrafi również podjąć się roli osoby prowadzącej dyskusję czyta ze zrozumieniem i analizuje różne typy tekstów w języku szwedzkim, w tym teksty literackie, a także teksty popularnonaukowe i naukowe z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa szwedzkiego potrafi formułować spójne i logiczne dłuższe wypowiedzi pisemne w języku szwedzkim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ), w tym wypowiedzi o charakterze akademickim, dobierając odpowiednio słownictwo, stosując się do zasad gramatycznych i dbając o poprawność stylistyczną tekstu potrafi pozyskiwać, krytycznie analizować i weryfikować informacje potrzebne do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych dotyczących różnych dziedzin życia społecznego oraz tematów z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa szwedzkiego; umiejętnie korzysta z dorobku naukowego innych osób, ma świadomość obowiązku przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej potrafi krytycznie analizować i obiektywnie oceniać własne i cudze wypowiedzi ustne pod względem ich poprawności fonetycznej, gramatycznej i leksykalnej, a także formy przekazu potrafi dokonać analizy tekstu pisanego pod względem poprawności gramatycznej, stylistycznej i leksykalnej, odnajdując, nazywając, komentując i poprawiając dostrzeżone usterki ma świadomość własnych możliwości i ograniczeń w zakresie języka szwedzkiego, potrafi samodzielnie poprawić zasygnalizowane przez nauczyciela błędy i dąży do ich wyeliminowania; rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania i aktualizowania wiedzy potrafi organizować własną pracę, odpowiednio dostosowując metodę do otrzymanego zadania, umie współpracować z innymi i przyjmować różne zadania podczas pracy w grupie potrafi analizować teksty kultury, wykazuje się orientacją w aktualnych wydarzeniach zjawiskach i trendach szwedzkiego życia społecznego i kulturalnego potrafi rozwijać swoje zainteresowania w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa szwedzkiego korzystając z różnych źródeł, opracowań i analiz |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, dyskusja wokół zagadnień gramatyczno-leksykalnych, ćwiczenia gramatyczne i leksykalne, ćwiczenia na rozumienie ze słuchu, ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego, dyskusja nad tekstem wysłuchanym / przeczytanym, praca w grupach, prezentacje studentów, prezentacja tekstów kultury, F: Ćwiczenia sprawdzające, dyskusja podsumowująca, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy, egzamin pisemny i ustny prezentacja słownictwa ćwiczenia leksykalne wprowadzające słownictwo ćwiczenia utrwalające słownictwo samodzielna praca studenta ze słownikami, gromadzenie słownictwa tematycznego potrzebnego do dyskusji i prezentacji F: Sprawdzanie wykonanych samodzielnie ćwiczeń, ćwiczenia utrwalające opanowany materiał, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy. egzamin pisemny i ustny ćwiczenia gramatyczne o charakterze powtórkowym i utrwalającym analiza tekstu pod względem poprawności gramatycznej F: Ćwiczenia sprawdzające opanowanie materiału, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy, egzamin pisemny ćwiczenia na rozumienie ze słuchu (programy radiowe i telewizyjne, audiobooki, filmy) dyskusja na temat wysłuchanego tekstu, analiza i interpretacja pisemne streszczenie wysłuchanego tekstu, pisemny komentarz, recenzja F: Sprawdzenie ćwiczenia, dyskusja w grupie, ocena pracy pisemnej P: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin pisemny i ustny wykład ćwiczenia na rozumienie ze słuchu, zwrócenie uwagi na różne rejestry językowe i stylistyczne oraz dialektalne warianty języka szwedzkiego dyskusja F: Dyskusja w grupie, P: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin pisemny i ustny prezentacja struktury i specyfiki wypowiedzi ustnych różnego typu ćwiczenie wypowiedzi ustnych komentujących tematy aktualne oraz ustnych prezentacji o charakterze referatu lub argumentacji F: Ocena prezentacji, dyskusja w grupie P: Egzamin ustny ćwiczenia w formułowaniu argumentów i przygotowaniu dyskusji ćwiczenie dyskusji w parach, mniejszych grupach i dyskusji podsumowującej ćwiczenia przyjmowania różnych ról w dyskusji (prowadzący lub uczestnik) F: Dyskusja w grupie P: Egzamin ustny ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (wykorzystanie tekstów prasowych, tekstów użytkowych, tekstów literackich, popularnonaukowych i naukowych) omówienie struktury, słownictwa, dyskusja wokół treści praca pisemna nawiązująca do tekstu F: Dyskusja w grupie, ocena prac pisemnych P: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin pisemny i ustny Wykład prezentujący strukturę i specyfikę różnego typu wypowiedzi pisemnych Indywidualne prace pisemne studentów sporządzane na zajęciach lub jako zadanie domowe F: Dyskusja w grupie, omówienie powtarzających się błędów konstrukcyjnych, gramatycznych, leksykalnych i stylistycznych , indywidualna ocena prac pisemnych P: Egzamin pisemny Prezentacja możliwości pozyskiwania potrzebnych informacji z wykorzystaniem źródeł tradycyjnych i elektronicznych, zwrócenie uwagi na prawo autorskie. Zadania indywidualne i grupowe o charakterze pisemnym i ustnym, wymagające samodzielnego pozyskania i weryfikacji informacji F: Prezentacja wykonanych zadań, dyskusja w grupie i ocena indywidualna P: Egzamin pisemny i ustny prezentacja kryteriów oceny poprawności tekstu analiza poprawności tekstu pisanego, ćwiczenia poprawa własnych wypowiedzi pisemnych F: Dyskusja w grupie, ocena wykonanych zadań P: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin ustny prezentacja kryteriów oceny poprawności wypowiedzi ustnej (poprawność fonetyczna, gramatyczna, leksykalna, forma przekazu, rejestr językowy) omówienie najczęściej pojawiających się błędów i usterek. dyskusja nad poprawnością wypowiedzi ustnych F: Dyskusja w grupie P: Egzamin pisemny analiza własnych i cudzych wypowiedzi pisemnych i ustnych pod kątem ich poprawności językowej. ćwiczenia gramatyczne, leksykalne i stylistyczne prezentacja możliwości utrwalania i pogłębiania umiejętności językowych F: Dyskusja w grupie, poprawa prac pisemnych, omówienie wypowiedzi ustnych zadania indywidualne do wykonania na zajęciach lub przygotowania w domu: przygotowanie ustnego lub pisemnego referatu, zaprezentowanie problemu, przedstawienie słownictwa poprowadzenie dyskusji ćwiczenie umiejętności pracy w grupie: przygotowanie i przedstawienie prezentacji, dyskusja na temat programu lub tekstu, analiza poprawności tekstu F: Prezentacja wykonanego zadania, ocena prezentacji, dyskusja w grupie P: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin ustny prezentacja tekstów kultury analiza wysłuchanych programów, obejrzanych filmów, przeczytanych książek dyskusja. praca pisemna lub prezentacja F: Dyskusja w grupie P: Ocena pracy lub prezentacji, sprawdzian zaliczeniowy, egzamin pisemny i ustny prezentacja lektur i materiałów poszerzających wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa szwedzkiego uczestnictwo w wykładach i seminariach zaproszonych gości F: Dyskusja w grupie Kryteria oceniania 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andreas Haggarde, Sonia Ławniczak, Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ulrika Helen, Sonia Ławniczak, Ewa Niewiarowska-Rasmussen, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.