Praktyczna nauka języka szwedzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJS-56 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka szwedzkiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w zakresie języka szwedzkiego na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, umożliwiających zaawansowane uczestnictwo w komunikacji bezpośredniej i pośredniej doskonalenie umiejętności rozumienia i analizy różnego typu wypowiedzi ustnych na poziomie B2/ B2+ (ESOKJ) w języku szwedzkim doskonalenie umiejętności rozumienia i analizy różnego typu tekstów pisanych w języku szwedzkim, takich jak tekst dziennikarski, tekst użytkowy, tekst literacki, jak również tekstów popularnonaukowych i naukowych poszerzenie zasobu słownictwa (z uwzględnieniem słownictwa tematycznego z różnych dziedzin, synonimów) i wyrażeń idiomatycznych pogłębienie i utrwalenie wiadomości na temat zasad gramatycznych języka szwedzkiego doskonalenie zaawansowanego, poprawnego komunikowania się języku szwedzkim na poziomie B2 (ESOKJ), wykorzystywania samodzielnie pozyskanych informacji, formułowania argumentów i ich użycia w dyskusji doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnych na poziomie zaawansowanym B2 (ESOKJ) logicznych i spójnych pod względem treści, struktury i stylu kształtowanie umiejętności formułowanie wypowiedzi pisemnych o charakterze akademickim kształtowanie umiejętności analizy i krytycznej oceny własnych i cudzych wypowiedzi ustnych w zakresie fonetyki, gramatyki i leksyki, a także formy przekazu kształtowanie i ćwiczenie umiejętności analizy tekstu pisanego pod względem poprawności gramatycznej, stylistycznej i leksykalnej oraz nazywania, komentowania i poprawiania dostrzeżonych błędów i usterek rozwijanie umiejętności świadomego, samodzielnego pogłębiania wiedzy w zakresie języka szwedzkiego z wykorzystaniem słowników oraz innych źródeł tradycyjnych i elektronicznych rozwijanie zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w zakresie języka szwedzkiego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
Ćwiczenie wszechstronnych umiejętności komunikacyjnych na poziomie B2 w zakresie języka szwedzkiego w sytuacjach dotyczących życia codziennego i społecznego, a także w kontekstach specjalistycznych Utrwalenie wiadomości i praktycznych umiejętności w zakresie gramatyki języka szwedzkiego; prezentacja wiadomości poszerzających wiedzę i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach nauki Poszerzanie zasobu słownictwa poprzez różnego typu ćwiczenia leksykalne; wprowadzenie słownictwa tematycznego, wyrażeń idiomatycznych i synonimów Ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu różnych typów wypowiedzi ustnych i ich analizy pod kątem treści i formy Ćwiczenie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi ustnych o charakterze referatu, z wykorzystaniem samodzielnie pozyskanych informacji i słownictwa tematycznego Ćwiczenie umiejętności uczestniczenia w dyskusji dotyczącej wysłuchanego lub przeczytanego tekstu, formułowania argumentów, wyrażania własnej opinii, ustosunkowania się do faktów; zwrócenie uwagi na kulturę dyskusji Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i analizowania zaawansowanych tekstów w języku szwedzkim, takich jak artykuły prasowe, teksty użytkowe, teksty popularno-naukowe i naukowe Ćwiczenie umiejętności analizy i dyskusji wokół tekstu literackiego na podstawie materiału przeczytanego lub wysłuchanego Ćwiczenie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi pisemnych (opis, streszczenie, referat, recenzja, komentarz, tekst argumentujący, esej) z wykorzystaniem urozmaiconego słownictwa i przy zachowaniu reguł poprawności gramatycznej Przybliżenie specyfiki tekstów pisanych o charakterze akademickim i prezentacja reguł obowiązujących dla tego typu wypowiedzi, w zakresie struktury, stylu, doboru słownictwa, sposobu korzystania ze źródeł, sporządzania przypisów i bibliografii Prezentacja zasad streszczania, referowania i komentowania tekstów pisanych o charakterze akademickim Ćwiczenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnych o charakterze akademickim z uwzględnieniem poznanych reguł dotyczących tego typu tekstów Analiza poprawności tekstu pisanego pod względem gramatycznym, stylistycznym i leksykalnym Ćwiczenie nawyku krytycznej refleksji dotyczącej własnych wypowiedzi ustnych i wyrabianie umiejętności oceny wypowiedzi innych osób Prezentacja możliwości pogłębiania umiejętności językowych i rozwijania zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych poprzez czytanie tekstów kultury, śledzenie aktualnych tendencji i nurtów oraz uczestnictwo w wykładach i konferencjach naukowych |
Literatura: |
Mathlein Marianne. 1999. Avancera Ord, Stockholm: Almqvist &Wiksell Mathlein Marianne. 1996. Avancera Gram.Stockholm: Liber. Hallström Anna. Östberg Urban. 2001. Svår grammatik och ordbildning i svenska som främmande språk. Lund: Studentlitteratur. Alfredsson, R. 2002. Skrivtrappan. Lund: Folkuniversitetets förlag. Brodow, B., Danielson, S., Johansson, G. & Ågren, G. 1972. Skrivträningsprogram 1. Stockholm: LiberLäromedel. Brodow, B., Danielson, S., Johansson, G. & Ågren, G. 1973. Skrivträningsprogram 2. Stockholm: LiberLäromedel. Josephson, O, Korunder, S., Mårtenson, P. & Ågren, G. 1987. Språket. Lärobok i svenska för gymnasieskolan, årskurserna 1-3. Stockholm: Biblioteksförlaget SkriVet – http://www.vasa.abo.fi/itped/skrivet/ Uddman, P. & Gustavsson, J. 2007. Konsten att skriva och tala. Lund: Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet; wersja pdf: http://studentia.se/ (2008-10-05). Wiklund, E. 2009. Diskutera aktuella frågor. Stockholm: Liber Åström, M. 2006. Språkporten, Lund: Studentlitteratur Artykuły ze szwedzkiej prasy, artykuły popularnonaukowe i naukowe oraz wybrane teksty literackie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada umiejętności językowe w języku szwedzkim na poziomie co najmniej B2 (ESOKJ) oraz ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności posiada szeroki zasób słownictwa w zakresie języka szwedzkiego na poziomie co najmniej B2 (ESOKJ), i potrafi się nim poprawnie posługiwać potrafi wykorzystywać zdobyte w toku studiów wiadomości z gramatyki języka szwedzkiego do konstruowana poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz oceny poprawności gramatycznej analizowanych tekstów rozumie, analizuje i interpretuje różnego typu wypowiedzi ustne w języku szwedzkim potrafi poprawnie formułować różnego typu wypowiedzi ustne w języku szwedzkim na poziomie co najmniej B2 (ESOKJ) posługując się w tym celu urozmaiconym słownictwem i dbając o logiczną strukturę wypowiedzi czyta ze zrozumieniem i analizuje różne typy tekstów w języku szwedzkim, w tym teksty popularnonaukowe i naukowe z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa rozumie przebieg procesu powstawania tekstu akademickiego i zna zasady obowiązujące przy tworzeniu tego typu tekstu zna zasady streszczania, referowania i komentowania tekstów o charakterze naukowym potrafi formułować spójne i logiczne dłuższe wypowiedzi pisemne w języku szwedzkim na poziomie co najmniej B2 (ESOKJ), dobierając odpowiednio słownictwo, stosując się do zasad gramatycznych i dbając o poprawność stylistyczną tekstu potrafi formułować wypowiedzi pisemne o charakterze akademickim potrafi uczestniczyć w dyskusji, przedstawiać własną opinię i formułować argumenty, szanuje innych uczestników dyskusji i ich poglądy potrafi krytycznie analizować i obiektywnie oceniać własne i cudze wypowiedzi ustne i pisemne potrafi pracować w grupie i wykonywać zadania indywidualne, umiejętnie organizuje własną pracę rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania wiedzy i ćwiczenia praktycznych umiejętności w zakresie języka szwedzkiego, umie korzystać ze różnego typu słowników i innych źródeł tradycyjnych i elektronicznych, potrafi weryfikować pozyskane informacje umie rozwijać swoje zainteresowania w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa szwedzkiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& wykład, dyskusja wokół zagadnień gramatyczno-leksykalnych, ćwiczenia gramatyczne i leksykalne, ćwiczenia na rozumienie ze słuchu, ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego, dyskusja nad tekstem wysłuchanym / przeczytanym, praca w grupach, prezentacje studentów, prezentacja tekstów kultury, F: Ćwiczenia sprawdzające, dyskusja podsumowująca, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy prezentacja słownictwa, ćwiczenia leksykalne wprowadzające słownictwo, ćwiczenia utrwalające słownictwo, samodzielna praca studenta ze słownikiem F: Sprawdzanie wykonanych samodzielnie ćwiczeń, ćwiczenia utrwalające opanowany materiał, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy wykład, prezentacja zagadnień gramatycznych, ćwiczenia gramatyczne o charakterze powtórkowym i utrwalającym, analiza tekstu pod względem poprawności gramatycznej F: Ćwiczenia sprawdzające opanowanie materiału, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy ćwiczenia na rozumienie ze słuchu (programy radiowe i telewizyjne, audiobooki, filmy) dyskusja na temat wysłuchanego tekstu, analiza i interpretacja, pisemne streszczenie wysłuchanego tekstu F: Sprawdzenie ćwiczenia, dyskusja w grupie, ocena pracy pisemnej P: Sprawdzian zaliczeniowy prezentacja struktury i specyfiki wypowiedzi ustnych różnego typu, ćwiczenie wypowiedzi ustnych w sytuacjach spontanicznych i ustnych prezentacji o charakterze referatu lub argumentacji F: Dyskusja w grupie, ocena prezentacji ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (wykorzystanie tekstów prasowych, tekstów użytkowych, tekstów literackich, popularnonaukowych i naukowych),omówienie struktury, słownictwa, dyskusja wokół treści, praca pisemna nawiązująca do tekstu F: Dyskusja w grupie, ocena pracy pisemnej P: Sprawdzian zaliczeniowy wykład prezentujący specyfikę tekstu akademickiego, praca w grupach – analiza tekstów F: Dyskusja w grupie P: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej wykład prezentujący sposób streszczania, referowania i komentowania tekstu akademickiego, ćwiczenia pisemne F: Dyskusja w grupie, sprawdzenie ćwiczeń pisemnych P: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej wykład prezentujący strukturę i specyfikę różnego typu wypowiedzi pisemnych, indywidualne prace pisemne studentów sporządzane na zajęciach lub jako zadanie domowe F: Dyskusja w grupie, omówienie powtarzających się błędów konstrukcyjnych, gramatycznych, leksykalnych i stylistycznych P: Indywidualna ocena prac pisemnych przygotowanie prac pisemnych o charakterze akademickim F: Dyskusja w grupie, omówienie powtarzających się błędów i usterek P: Indywidualna ocena prac pisemnych ćwiczenia w formułowaniu argumentów i przygotowaniu dyskusji, ćwiczenie dyskusji w parach, mniejszych grupach i dyskusji podsumowującej, ćwiczenia przyjmowania różnych ról w dyskusji (prowadzący lub uczestnik) F: Omówienie i ocena dyskusji prezentacja kryteriów oceny poprawności tekstu, analiza poprawności tekstu pisanego, ćwiczenia, dyskusja nad poprawnością wypowiedzi ustnej F: Dyskusja w grupie, sprawdzenie ćwiczeń P: sprawdzian zaliczeniowy ćwiczenie umiejętności pracy w grupie: przygotowanie i przedstawienie prezentacji, przeprowadzenie dyskusji i przedstawienie wniosków, analiza tekstu zadania indywidualne do wykonania na zajęciach lub przygotowania w domu F: Prezentacja wykonanego zadania, dyskusja podsumowująco-oceniająca P: Sprawdzian zaliczeniowy prezentacja możliwości samodzielnego pogłębiania wiedzy, zadania indywidualne i grupowe o charakterze pisemnym i ustnym, wymagające samodzielnego pozyskania i weryfikacji informacji F: Prezentacja wykonanego zadania, dyskusja w grupie P: sprawdzian zaliczeniowy prezentacja tekstów kultury, uczestnictwo w wykładach i seminariach zaproszonych gości, praca pisemna lub prezentacja ustna F: dyskusja w grupie P: Ocena pracy lub prezentacji 4. Kryteria oceniania 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andreas Haggarde, Ewa Niewiarowska-Rasmussen, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andreas Haggarde, Sonia Ławniczak, Alicja Piotrowska, Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ulrika Helen, Ewa Niewiarowska-Rasmussen, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.