Praktyczna nauka języka szwedzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJS-26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka szwedzkiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
13.00
LUB
15.00
LUB
10.00
LUB
12.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w zakresie języka szwedzkiego na poziomie A2/B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, umożliwiających uczestnictwo w komunikacji bezpośredniej i pośredniej dalsze kształtowania poprawnej wymowy, szczególnie akcentacji i intonacji w języku szwedzkim na poziomie podstawowym wprowadzenie transkrypcji fonetycznej rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się w języku szwedzkim z uwzględnieniem zasad wymowy, akcentacji i intonacji na poziomie podstawowym wprowadzenie kolejnych kategorii, terminów i struktur gramatycznych języka szwedzkiego na poziomie A2/B1 (ESOKJ) rozwijanie umiejętności posługiwania się terminologią z zakresu gramatyki języka szwedzkiego kształtowanie umiejętności rozumienia wypowiedzi ustnych na poziomie A2/B1 (ESOKJ) w języku szwedzkim kształtowanie umiejętności rozumienia tekstów pisanych w języku szwedzkim na poziomie A2/B1 (ESOKJ) utrwalenie umiejętności poprawnego posługiwania się szwedzkim słownictwem w zakresie tematów typowych dla życia codziennego oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się szwedzkim słownictwem w zakresie innych aktualnych tematów, opisów przeżyć i zdarzeń, a także wyrażania i uzasadnienia własnych poglądów i planów kształtowanie umiejętności formułowania poprawnych wypowiedzi pisemnych na poziomie A2/B1 (ESOKJ) kształtowanie umiejętności formułowania poprawnych wypowiedzi ustnych na poziomie A2/B1 (ESOKJ) doskonalenie umiejętności zdobywania wiedzy w zakresie znajomości języka szwedzkiego na poziomie podstawowym z wykorzystaniem słowników dwujęzycznych, w tym słowników elektronicznych poszerzenie podstawowej wiedzy o Szwecji w zakresie kultury życia codziennego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Prezentacja i poszerzenie podstawowej terminologii dotyczącej struktur i kategorii gramatycznych języka szwedzkiego Prezentacja i poszerzenie zasad dotyczących wymowy, akcentacji i intonacji w języku szwedzkim (akcent wyrazowy, frazowy i zdaniowy, redukcje i asymilacje) Prezentacja ogólnych zasad transkrypcji fonetycznej Odtwarzanie, utrwalenie i zautomatyzowanie przez studentów wymowy, akcentacji, intonacji, asymilacji i redukcji w języku szwedzkim na poziomie podstawowym Prezentacja i poszerzenie podstawowych kategorii gramatycznych języka szwedzkiego: czasownika, rzeczownika, przymiotnika, zaimka, przysłówka, przyimka, liczebnika, a także szyku zdania oznajmującego, pytania i przeczenia na poziomie A2/B1 (ESOKJ) Utrwalanie poznanych zasad gramatycznych poprzez ćwiczenia Prezentacja słownictwa dotyczącego tematów typowych dla życia codziennego studenta i jego rodziny, czasu wolnego, zainteresowań, planów, podróżowania, opisów wydarzeń i przeżyć oraz tematów aktualnych Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem prostych tekstów w języku szwedzkim na poziomie A2/B1 (ESOKJ) Ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu prostych wypowiedzi w języku szwedzkim na poziomie A2/B1 (ESOKJ) Ćwiczenie umiejętności formułowania prostych wypowiedzi pisemnych w języku szwedzkim na tematy, które są studentowi znane i dotyczą życia codziennego studenta, jego rodziny i najbliższego otoczenia (na poziomie A2/B1 ESOKJ) Ćwiczenie umiejętności formułowania prostych wypowiedzi ustnych w języku szwedzkim na tematy, które dotyczą studenta, jego rodziny i najbliższego otoczenia, a także zawierającego proste opisy przeżyć i zdarzeń (na poziomie A2/B1 ESOKJ) Ćwiczenie umiejętności rozmawiania na tematy znane studentowi, które dotyczą jego samego, jego rodziny i najbliższego otoczenia Poszerzenie wiedzy ogólnej o Szwecji w zakresie kultury życia codziennego i geografii kraju Rozwijanie umiejętności wykorzystania słownika dwujęzycznego, słowników elektronicznych oraz innych elektronicznych źródeł informacji w celu poszerzania zasobu słownictwa w zakresie języka szwedzkiego |
Literatura: |
Brandeby, U. 2008. Hör och härma. Uttalsträning i svenska som andra språk. Universus Fasth, C. & Kannermark, A. 1996. Form i fokus. Del A. Lund: Kursverksamhetens förlag. Gull, M. & Klintenberg, B. 1996. +46. Del 1. Stockholm: Almqvist&Wiksell. Gull, M.; Klintenberg B. 2001. +46 Kurs B. Svenska för invandrare (SFI).Stockholm: Almqvist & Wiksell Hedlin, P. 1997. Norstedts svenska uttalslexikon. Stockholm: Norstedts Hellström, G. 1994. Första övningsboken i svensk grammatik. Stockholm: Bonnier Utbildning AB. Håkansson Mari. 1992 Öva uttal, Stockholm: Skriptor Almqvist & Wiksell Levy Scherrer P., Lindemalm K., 2008, Rivstart A1+A2, Stockholm: Natur & Kultur. Nyborg, R., Pettersson, N.-O. & Holm, B.. 2001. Svenska utifrån. Lärobok i svenska. Stockholm: Svenska institutet. Rosenqvist, H. 2007. Uttalsboken. Svenskt utal i praktik och teori. Stockholm: Natur och Kultur Westergren, A. 2000. Svenska med melodi. Om uttal i svenska språket. Elvbok. Stockholm: Natur och Kultur |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada umiejętności językowe w języku szwedzkim na poziomie A2/B1 (ESOKJ) oraz ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności zna zasady dotyczące wymowy, intonacji i akcentacji w języku szwedzkim i potrafi je stosować zna zasady transkrypcji fonetycznej zna zasady gramatyki języka szwedzkiego, potrafi zastosować poprawne struktury gramatyczne formułując wypowiedzi ustne i pisemne na poziomie A2/B1 (ESOKJ) zna słownictwo w zakresie języka szwedzkiego co najmniej na poziomie A2 (ESOKJ) i potrafi się nim poprawnie posługiwać rozumie wypowiedzi ustne w języku szwedzkim na poziomie A2/B1 (ESOKJ) na tematy związane z życiem codziennym, potrafi zrozumieć główne myśli zawarte w wypowiedzi sformułowanej w standardowej odmianie języka na znane sobie tematy, a także na tematy dotyczące spraw bieżących rozumie krótkie wypowiedzi pisemne w języku szwedzkim na poziomie A2/B1 (ESOKJ) na tematy związane z życiem codziennym i bieżącymi sprawami, zawierające opisy wydarzeń, uczuć i pragnień potrafi formułować poprawne krótkie wypowiedzi ustne w języku szwedzkim na poziomie co najmniej A2 (ESOKJ) posługując się w tym celu słownictwem i wyrażeniami dotyczącymi tematów mu znanych i dotyczących życia codziennego (rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących) potrafi formułować poprawnie krótkie wypowiedzi pisemne w języku szwedzkim na poziomie co najmniej A2 (ESOKJ) posługując się w tym celu słownictwem i wyrażeniami dotyczącymi znanych mu tematów lub tematów związanych z jego zainteresowaniami, potrafi opisywać przeżycia i wrażenia potrafi brać udział w krótkiej rozmowie z innymi osobami w języku szwedzkim na poziomie podstawowym i w zakresie znanych tematów, potrafi w prosty sposób opisywać przeżycia i zdarzenia, a także objaśniać i uzasadniać własne poglądy posiada poszerzoną wiedzę o Szwecji w zakresie kultury życia codziennego i geografii kraju posiada umiejętność wyszukiwania potrzebnego słownictwa posługując się słownikami dwujęzycznymi, w tym słownikami elektronicznymi i innymi źródłami multimedialnymi potrafi pracować w grupie przyjmując różne role w wykonywanych zadaniach w zakresie objętym modułem dla poziomu A2/B1 rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i efektywnie organizuje swoją pracę |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& F: Dyskusja w grupie P: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin P: Sprawdzian zaliczeniowy P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy, egzamin przykładowe zadnia (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. - Skriv bisatsens satsdelar i rätt ordning! - Skriv rätt form av verben! - Fyll i det ord som saknas i luckan! - Fyll i de verb som saknas i texten! - Läs följande satser och stryk under de ord som bör betonas. - Välj ett av följande ämnen och skriv en uppsats på 200 ord. Kryteria oceniania: 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andreas Haggarde, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andreas Haggarde, Sonia Ławniczak, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.