Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJRU-36 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska z filologią ukraińską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Opanowanie materiału leksykalnego w zakresie tematycznym określonym w programie Kształtowanie umiejętności wnioskowania, negocjowania i uzasadniania swoich opinii w monologu, dialogu i polilogu Kształtowanie sprawności rozumienia ze słuchu w zakresie materiałów programowych Kształtowanie sprawności pisania: list prywatny, charakterystyka, recenzja, esej, opis Kształtowanie umiejętności w zakresie różnych form pracy: plenum, praca indywidualna, w grupach, metodą prezentacji i projektu Opanowanie zasad ortografii Opanowanie struktur morfo-syntaktycznych umożliwiających formułowanie wypowiedzi przy użyciu zdań prostych i złożonych Opanowanie zasad interpunkcji w zdaniu prostym i złożonym Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedniego stosunku do zajęć Rozwijanie indywidualnych strategii uczenia się, korzystanie z różnych źródeł informacji, w tym również elektronicznych Rozwijanie umiejętności w zakresie prawidłowej akcentuacji i intonacji. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | sprawności językowe i komunikacyjne w zakresie materiału leksykalnego, gramatycznego, fonetycznego i ortograficznego zgodne z podstawą programową PNJR dla roku I. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Praca w grupach |
Pełny opis: |
Człowiek, jego wygląd zewnętrzny i cechy osobowości: • Wygląd zewnętrzny /portret/, cechy, które nas przyciągają i odpychają • Ubiór, akcesoria, fryzura, makijaż – czyli jak zaprezentować siebie • Charakter człowieka, jego emocje • Intelekt; • Styl życia, poglądy, uznawane wartości Zdrowie człowieka i choroby: • Zagrożenia dla zdrowia i profilaktyka • Lekarze specjaliści, terapia, lekarstwa, sposoby leczenia • Współczesne choroby cywilizacyjne, uzależnienia • Postępowanie w sytuacjach zagrożenia • Zdrowy styl życia W zdrowym ciele... / sport w życiu człowieka / • Zimowe i letnie dyscypliny sportowe • Fitness i zdrowy tryb życia • Imprezy sportowe • Sporty ekstremalne Turystyka, różne formy spędzania czasu wolnego • Wyjazdy zorganizowane (wybór miejsca, przygotowanie do podróży) • Korzystanie z ofert biur podróży (wybór oferty, reklamacje) • Turystyka piesza (przygotowanie, „niezbędnik turysty” Świat wokół nas - ekologia • Zagrożenia dla środowiska naturalnego człowieka. • Małe i wielkie inicjatywy ekologiczne Sprawy codzienne, sprawy przyziemne • Usługi z jakich korzystamy • Tradycyjna i nowa działalność usługowa Czasowniki zwrotne/niezwrotne, przechodnie/nieprzechodnie; rekcja czasownika w aspekcie porównawczym; imiesłowy czynne i bierne; imiesłów przysłówkowy; strona czynna i bierna; konstrukcje z imiesłowem przymiotnikowym i przysłówkowym Sposoby wyrażenia modalności Pełna i krótka forma przymiotnika w funkcji orzecznika Zaimki przeczące i nieokreślone Wyrażenie stosunków przestrzennych Wyrażenie stosunków czasowych Wyrażenie stosunków ilościowych (liczebniki zbiorowe, Wyrażenie stosunków przyczynowych Użycie wielkiej i małej litery Pisownia przyrostków -n-, - nn- w przymiotnikach, czasownikach, przysłówkach, imiesłowach przymiotnikowych i przysłówkowych Pisownia samogłosek nieakceptowanych w rdzeniu wyrazu Pisownia samogłosek w wyrazach złożonych Pisownia wyrazów złożonych Pisownia przysłówków Pisownia przyimków złożonych Pisownia spójników Pisownia Partyków nie, ni z różnymi częściami mowy Użycie znaków interpunkcyjnych w zdaniach prostych i złożonych |
Literatura: |
Alina Gołubiewa, Natalia Kowalska, Русский язык сегодня, dla uczniów studentów i przedsiębiorców, Warszawa 1998. A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. M. Cieplicka, D.Torzewska, Русский язык, Kompendium tematyczno - leksykalne 2, Poznań 2008. M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы, Warszawa 2011. D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999. A. Gołubiewa, N. Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, 2, Warszawa 1999. I. Kabyszewa i inni, Gramatyka rosyjska z ćwiczeniami, Warszawa 2004. D. Dziewanowska, Ćwiczenia praktyczne z ortografii, Kraków 1996. W. Milczarek, Język rosyjski od A do Z, Warszawa 2002. А.С. Хазанова, Работа по орфографии при изучении морфологии в школе, Москва 1976. Русский язык зарубежному преподавателю русского языка, под ред. С.Н.Плужниковой, Е.Ю.Владимирского, Москва 1982. Autorskie materiały przygotowane przez prowadzących |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna i stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych. potrafi wypowiadać się na temat preferowanych i nie cech wyglądu zewnętrznego, charakteru itp., oceniać i wnioskować. rozumie słuchany tekst i potrafi wykonywać zadania z nim związane (łączenie sprawności słuchania z pisaniem, mówieniem) potrafi prawidłowo napisać list, charakterystykę, recenzję, opis i esej wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń). stosuje poprawnie adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne. tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej: - charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych, - relacjonowanie wydarzeń, - przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii. tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: - charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych, - relacjonowanie wydarzeń, - przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii. potrafi umiejętnie wnioskować, negocjować i uzasadniać swoje opinie w monologu, dialogu i polilogu. rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady ortograficzne rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne potrafi zastosować podstawowe zasady interpunkcji potrafi zastosować podstawowe zasady składni potrafi prawidłowo zastosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, opracowywanie zadanych treści i zagadnień) - terminowe przygotowywanie i oddawanie prac pisemnych (esejów, zadań dodatkowych) - pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów) - zaliczenie kolokwium semestralnego. Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu kolokwium zaliczeniowego. Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.