Praktyczna nauka języka niemieckiego (pisanie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJNpp-DU12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego (pisanie) |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programów DUx-FILG |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Rozwinięcie umiejętności poprawnego pisania (forma eseju) i ustnego wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych tematów z użyciem specyficznego dla danego tematu słownictwa; ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat ze swobodną wymianą poglądów, także umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki i z niemieckiego na polski w zakresie leksyki wybranych tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka niemieckiego na poziomie B2 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Rozwiązywanie zadań Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Skrócony opis: |
OPIS MODUŁU PNJN SKŁADAJĄCEGO SIĘ Z 3 ZAJĘĆ pisanie 09-PNJNpp-DU12, komunikacja 09-PNJNt-DU12, mówienie 09-PNJNtt-DU12 |
Pełny opis: |
Miejsce i znaczenie religii w społeczeństwie (post)industrialnym, duchowość i wiara człowieka, wiara a religia zinstytucjonalizowana, ekumenizm, polska religijność, Islam w Niemczech: historia fenomenu, realia - źródła uprzedzeń i konfliktów, potencjał pozytywów Starzenie się jednostki jako proces społeczny, starość a „kult młodości”: zagrożenia, rewizje dotychczasowych paradygmatów (język reklamy, przekaz mediów) Systemy emerytalne w Polsce i w Niemczech, reformy emerytalne w obliczu groźby nadciągającej katastrofy demograficznej, rozwiązania alternatywne Zadania i obowiązki współczesnej sztuki: epatowanie brzydotą i szokowanie czy promocja piękna? Nowe definicje: odzwierciedlenie rzeczywistości, zaangażowanie polityczne, krytyka społeczna poprzez dzieło sztuki Blaski i cienie epoki Internetu, wpływ portali społecznościowych na życie współczesnego człowieka, ochrona danych osobowych: teoria i praktyka, cywilizacja Wikipedii, zarządzanie wiedzą w czasach nadmiaru informacji Telewizja dziś: nowe formaty (talk show, reality show, opera mydlana, serial paradokumentalny) oraz kanały tematyczne i ich wpływ na życie emocjonalne przeciętnego widza i na postrzeganie przez niego świata, Internet i usługi / platformy streamingowe jako „zabójca” tradycyjnej formy telewizyjnej Antysemityzm = socjalizm głupich? Ksenofobia i uprzedzenia rasowe: problematyczna spuścizna Europejczyków. Postrzeganie państwa Izrael przez opinię publiczną na wschodzie i na zachodzie kontynentu. Wpływ aktualnej światowej sytuacji politycznej na ugruntowane kulturowo wizje obcego W poszukiwaniu tolerancji i akceptacji: stosunek większości społeczeństwa do jego mniejszości, funkcjonowanie osób LGB w społeczeństwie konserwatywnym, problematyka związków partnerskich i adopcji dzieci przez pary homoseksualne, kulturowe granice akceptowalności Alterglobalizm: współczesne próby tworzenia alternatywy do obowiązującego systemu społeczno-gospodarczego, odbiór społeczny protestów: zróżnicowany obraz protestujących Aktualne w danym roku tematy debaty publicznej w Niemczech i w Polsce, porównanie ich potraktowania w obu krajach, niemiecki język potoczny (regionalizmy; język niemiecki mniejszości etnicznych), ćwiczenia z fonetyki praktycznej, anglicyzmy we współczesnym języku niemieckim – znaczenie i zastosowanie |
Literatura: |
1. Hall, K. / Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch. 2. Rug, W. / Tomaszewski, A.: Grammatik mit Sinn und Verstand. 20 Kapitel deutsche Grammatik für Fortgeschrittene. Klett. 3. Mikołajczyk, B. / Theobald, P.: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Wagros. 4. Földeak, H.: Sag’s besser. Teil 2. (Reihe Deutsch üben, Bd. 6) Verlag für Deutsch. 5. Latzel, S.: sprechen von? sprechen über? Übungen zu sinnverwandten Präpositionalverben. Hueber. 6. Grimm, H.-J. / Kempter, F.: Kleine deutsche Artikellehre: Ein Übungsbuch. Langenscheidt. 7. Białek, E. / Hubicka-Kot, E.: Deutsch für Lerner und Lehrer. Przewodnik leksykalno-gramatyczny. Wydawnictwo Naukowe PWN. 8. Buscha, A. / Linthout, G: Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner. Schubert-Verlag. 9. Teksty wybrane przez wykładowców z literatury i prasy niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Posiada umiejętność merytorycznego, prawie bezbłędnego argumentowania w języku niemieckim , z wykorzystaniem poglądów własnych oraz cudzych - zaczerpniętych z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy Potrafi biegle i twórczo, w zależności od sytuacji komunikacyjnej, posługiwać się prawie bezbłędnie w piśmie różnymi stylami funkcjonalnymi języka niemieckiego z naciskiem na formę pisemną eseju Potrafi biegle i twórczo przygotowywać oraz swobodnie wygłaszać prawie bezbłędne pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym wystąpienia ustne w języku niemieckim Dysponuje umiejętnością w wysokim stopniu poprawnego tłumaczenia z języka niemieckiego na język polski oraz z języka polskiego na język niemiecki, zna leksykę omawianych tematów z uwzględnieniem właściwej tematyce zajęć płaszczyzny stylistycznej Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka niemieckiego i historycznej zmienności jego znaczeń w jego różnych rejestrach, także w zakresie współczesnej technologii mowy i języka niemieckiego. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębia swoją wiedzę i doskonali zdobyte umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności bezbłędnego pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym wystąpienia ustnego w języku niemieckim, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne • 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje • 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje • 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami • 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami • 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje progi procentowe dla testu gramatycznego, zaliczeń pisemnych, tłumaczeń • od 60% - 3,0 • od 70% - 3,5 • od 80% - 4,0 • od 90% - 4,5 • od 95% - 5,0 schemat oceny esejów: I. Treść 1. Uwzględnienie poszczególnych wymagań 6 Punktów 2. Zwartość tekstu 2 Punkty II. Poprawność językowa 1.Grammatyka: morfologia, słowotwórstwo: 7 Punktów 2.Stylistyka: dobór słownictwa, adekwatność wyrażeń: 7 Punktów 3. Budowa tekstu: 3 Punkty 4.Ortografia: 3 Punkty (maksimum. 28 Punktów) OCENY: Progi: 5 (bdb): 27-28 Punktów 4+ (db plus): 25-26 Punktów 4(db): 22-24 Punktów 3+ (dst plus): 19-21 Punktów 3 (dst): 17-18 Punktów 2 (ndst): 0-16 Punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Drynda, Karolin Toledo Flores | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Drynda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Drynda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.