Praktyczna nauka języka niemieckiego III (egzamin)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJN3-DLE36 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego III (egzamin) | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej | ||
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia germańska, studia stacjonarne I stopnia, semestr 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | język niemiecki | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Rozwinięcie umiejętności poprawnego (także pod względem gramatycznym) pisania i wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych tematów z użyciem specyficznego dla tematów realizowanych w trzecim semestrze słownictwa; ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat ze swobodną wymianą poglądów, także umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki i z niemieckiego na polski w zakresie leksyki opracowywanych na zajęciach tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B1+ |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach / w parach Pisanie streszczeń z komentarzem do tekstów przeczytanych na głos przez wykładowcę Referat wypowiedź ustna |
||
Skrócony opis: |
moduł składa się z 4 zajęć: gramatyki praktycznej, pisanie i 2 zajęć poświęconych kręgom tematycznym, student rejestruje się na każdy komponent modułu w USOS; końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów następuje po semestrze w ramach egzaminu pisemnego |
||
Pełny opis: |
szkoła i praca, środki masowego przekazu i komunikacji, pisanie, gramatyka |
||
Literatura: |
‒ Materiały zestawione w skrypcie dla II roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, ćwiczenia, itp. uzupełnione o własne materiały prowadzącego, w tym teksty wybrane z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom; ‒ Hall, K. / Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch.; ‒ Rug, W. / Tomaszewski, A.: Grammatik mit Sinn und Verstand. 20 Kapitel deutsche Grammatik für Fortgeschrittene. Klett.; ‒ Mikołajczyk, B. / Theobald, P.: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Wagros.; ‒ Földeak, H.: Sag’s besser. Teil 2. (Reihe Deutsch üben, Bd. 6) Verlag für Deutsch.; ‒ Latzel, S.: sprechen von? sprechen über? Übungen zu sinnverwandten Präpositionalverben, Hueber.; ‒ Grimm, H.-J. / Kempter, F.: Kleine deutsche Artikellehre: Ein Übungsbuch. Langenscheidt.; ‒ Białek, E. / Hubicka-Kot, E.: Deutsch für Lerner und Lehrer. Przewodnik leksykalno-gramatyczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.; ‒ Buscha, A. / Linthout, G: Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner, Schubert-Verlag.; ‒ Bęza, S.: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Wydawnictwo Naukowe PWN.; ‒ Dreyer, H. / Schmitt, R.: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Hueber. |
||
Efekty uczenia się: |
Student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środków leksykalnych, charakterystycznych dla tematów omawianych w trzecim semestrze. Zna wybrane media niemieckojęzyczne i potrafi z nich korzystać Potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych pisemnych i ustnych wypowiedzi w języku niemieckim oraz korygować popełnione w nich błędy w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych a także leksykalnych, charakterystycznych dla tematów obowiązujących w trzecim semestrze Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim, wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w trzecim semestrze, zachowując poprawność językową i wykorzystując poglądy innych autorów Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, szczególnie pisemnego streszczania i komentowania tekstów w języku niemieckim i/lub tłumaczenia zdań (na podstawie kręgów tematycznych obowiązujących w trzecim semestrze) Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki komunikacyjnej (ustnej i pisemnej) w języku niemieckim oraz uczenia się przez całe życie Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i projektów oraz przy prowadzeniu dyskusji |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie umiejętności tłumaczenia zdań Referat Prace pisemne (streszczenie tekstu + własny komentarz) Dyskusja Współpraca w grupie / w parach Samodzielna wypowiedź ustna Świadomość własnych błędów oraz ich samodzielna poprawa Kolokwium ustne Test (gramatyka; leksyka; tłumaczenie zdań) Egzamin pisemny (test gramatyczny) * Ocena z zaliczenia wynika opcjonalnie w zależności od typu zajęć z: ocen prac pisemnych, tłumaczeń, testów leksykalnych, gramatycznych, wypowiedzi ustnej / referatu * Testy leksykalne, gramatyczne oraz tłumaczenia na zaliczenie testują poszczególne, omawiane na zajęciach zagadnienia leksykalne i gramatyczne *Wypowiedź ustna i streszczenie tekstu z własnym komentarzem oraz tłumaczenie będą oceniane tylko na egzaminie w semestrze letnim Egzamin w semestrze zimowym składał się będzie z testu gramatycznego obejmującego zagadnienia omawiane w semestrze zimowym. Ocena wypowiedzi ustnej / referatu • 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami • 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami • 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, Kryteria oceny streszczeń z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar) pisanych na ćwiczeniach (w semestrze zimowym podane kryteria mają charakter orientacyjny) • Punkty za prawidłowe oddanie treści oraz za wykonanie zadań: 6 • Punkty za gramatykę: 8 • Punkty za wyrażanie się: 8 • Punkty za ortografię: 2 • Spójność: 4 • Użycie złożonych struktur gramatycznych i bogate słownictwo: 4 • Umiejętność wyrażania opinii (komentarz): 3 • Maksymalna liczba punktów: 35 Ilość słów: 200-250 • bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% (31,75-35p.) • dobry plus (+db; 4,5): 83-90% (29-31,5p.) • dobry (db; 4,0): 75-82% (26,25-28,75p.) • dostateczny plus (+dst; 3,5): 68-74% (23,75-26p.) • dostateczny (dst; 3,0): 60-67% (21-23,5p.) • niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% (0-20,75p) Ocena tłumaczeń i testów leksykalnych (zaliczenie), ocena gramatyki (zaliczenie i egzamin) • bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% • dobry plus (+db; 4,5): 85-90% • dobry (db; 4,0): 77-84% • dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% • dostateczny (dst; 3,0): 60-68% • niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michał Stefański | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michał Stefański | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michał Stefański | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michał Stefański | |
Prowadzący grup: | Michał Stefański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.