Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJN-LK-36 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-LSlk |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana - Lingwistyka komputerowa |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | ● C1 przyswojenie słownictwa na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego ● C2 rozwijanie kompetencji gramatycznej na poziomie A2 ● C3 rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem na poziomie A2 ● C4 rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem na poziomie A2 ● C5 rozwijanie kompetencji mówienia na poziomie A2 ● C6 rozwijanie kompetencji pisania na poziomie A2 ● C7 zapoznanie ze zjawiskami kulturowymi dotyczącymi niemieckiego obszaru językowego na poziomie A2 ● C8 rozwijanie postawy otwartości i tolerancji wobec innych osób, poglądów i kultur ● C9 rozwijanie strategii efektywnego uczenia się i organizowania pracy własnej i w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu gramatyki, słownictwa i zjawisk kulturowych dotyczących niemieckiego obszaru językowego na poziomie A1 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz umiejętności komunikacyjne z zakresu sprawności słuchania, czytania, mówienia i pisania w języku niemieckim na tym samym poziomie |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Prowadzący przedstawia informacje na początku semestru. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Krótka forma pisemna (np. e-mail) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Celem ogólnym zajęć jest osiągnięcie pierwszego stopnia kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka niemieckiego na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wokół tematyki rodzinno-zawodowej: czas Perfekt oraz Präteritum, zaimek dzierżawczy Mieszkanie: urządzanie, przeprowadzka Turystyka: przyroda i krajobrazy Zakupy Zwiedzane miasta Kultura: moje ulubione przedstawienie Sport i fitness: Konjunktiv II Zdrowie i choroba: zdania z weil i deshalb Życie zawodowe W restauracji Portret firmy Zdrowe odżywanie |
Literatura: |
- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/1: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber; - Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/1: Arbeitsbuch mit Audio-CD Hueber; - Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego potrafi zrozumieć teksty słuchane w języku niemieckim z zakresu omawianej tematyki czyta ze zrozumieniem krótkie teksty związane z omawianą tematyką potrafi w języku niemieckim krótko wypowiedzieć się w zakresie tematyki omawianej na zajęciach potrafi napisać krótki tekst z zakresu tematyki omawianej na zajęciach np. list lub fragment bloga internetowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji efektywnie organizuje swoją pracę podczas pracy w parach, grupie i podczas przygotowań prezentacji, przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy: ⮚ Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów: − poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.), − poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.), − zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt. Ocena opiera się o poniższe przedziały: bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. ⮚ Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów: − zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt., − względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt., − poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt., − poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt., − poprawność wymowy – maks. 4 pkt., − ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy). Ocena opiera się o poniższe przedziały: bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. ⮚ Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów: bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% ⮚ Aktywny udział w zajęciach. ⮚ Terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych. Kryteria oceny egzaminu: A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali: bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów: ⮚ zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt., ⮚ względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt., ⮚ poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt., ⮚ poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt., ⮚ poprawność wymowy – maks. 4 pkt. Ocena będzie opierać się o poniższą skalę. bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Bąkiewicz, Dorota Kalecińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Jaszczyk-Grzyb | |
Prowadzący grup: | Anna Kurzaj, Marianna Meyer-Czajka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Jaszczyk-Grzyb | |
Prowadzący grup: | Marcel Knorn, Joachim Stephan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kwiryna Kuźmar, Joachim Stephan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.