Praktyczna nauka języka duńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJDUN-36 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka duńskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
11.00
LUB
12.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | nabycie umiejętności rozumienia duńskich tekstów pisanych i mówionych na poziomie B1+ wg ESOKJ nabycie umiejętności tworzenia krótkich duńskich tekstów pisanych i mówionych na poziomie B1 wg ESOKJ nabycie przez studentów aktywnego zasobu słownictwa języka duńskiego na poziomie B1 wg ESOKJ rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych w języku duńskim do poziomu B1 wg ESOKJ rozwinięcie znajomości podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego, w tym zagadnień związanych z intonacją, asymilacją, akcentem wyrazowym i zdaniowym. rozwinięcie zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i rozwinięcie umiejętności jej praktycznego zastsowania przekazanie ogólnej wiedzy w zakresie praktycznej znajomości gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia) adekwatnej do poziomu B1+ wg ESOKJ rozwinięcie umiejętności pracy w grupie wraz z umiejętnością przyjmowania w niej różnych ról rozwinięcie wiedzy dotyczącej kultury Danii i życia codziennego w tym kraju rozwinięcie umiejętności pracy i nauki samodzielnej z wykorzystaniem zasobów internetowych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
czytanie zawartych w podręcznikach (por. zalecana literatura) tekstów duńskich na poziomie B1+ wg ESOKJ ćwiczenia w zakresie rozumienia oryginalnych tekstów (mówionych i pisanych) duńskich na poziomie B1+ wg ESOKJ ćwiczenia w zakresie tworzenia krótkich tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie B1 wg ESOKJ prezentacja, utrwalanie i poszerzanie aktywnego zasobu słownictwa duńskiego do poziomu B1 wg ESOKJ ćwiczenia rozwijające kompetencje komunikacyjne do poziomu B1 wg ESOKJ prezentacja, omówienie i ćwiczenia dotyczące podstawowych zagadnień z zakresu prawidłowej intonacji, asymilacji oraz rozmieszczenia akcentu wyrazowego i zdaniowego w języku duńskim prezentacja gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia) i ćwiczenia w zakresie jej praktycznej znajomości na poziomie B1 wg ESOKJ ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania podczas niej różnych ról w ramach ćwiczeń komunikacyjnych prezentacja poszerzonych wiadomości dotyczących kultury Danii i życia codziennego w tym kraju na podstawie materiałów zawartych w przerabianych podręcznikach ćwiczenia z zakresu praktycznej znajomości języka duńskiego z wykorzystaniem zasobów internetowych |
Literatura: |
Biørn, Merethe & Hanne Hessedahl (1983). Øvebog i dansk for udlændinge. København: Akademisk Forlag. Hansen, Erik (2005). Dæmonernes port. København: Reitzels Forlag. Jeppesen, Bodil & Grethe Maribo (2002). Under overfladen. København: Alfabeta Forlag Kledal, Ann & Barbara Fischer-Hansen (1999). Arbejdshæfte til basisgramatikken. Parat start 1. København: Special-pædagogisk forlag. Kledal, Ann & Barbara Fischer-Hansen (1999). Arbejdshæfte til basisgramatikken. Parat start 2. København: Special-pædagogisk forlag. Kledal, Ann & Barbara Fischer-Hansen (1999). Arbejdshæfte til basisgramatikken. Parat start 3. København: Special-pædagogisk forlag. Køneke, Michael; Nielsen, Lone (2003). Treeren. København: Nyt Teknisk Forlag Rajnik, Eugeniusz (2006). Podstawy gramatyki duńskiej z ćwiczeniami. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Thorborg, Lisbet (1998) [1992]. Dansk grammatik i praksis. København: Akademisk Forlag Thorborg, Lisbet (2005). Breve trin for trin 1. Albertslund: Forlaget Synope Thorborg, Lisbet (2005). Breve trin for trin 2. Albertslund: Forlaget Synope Turell, Dan (2000). Mord i marts. København: Special-pædagogisk forlag |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: rozumie duńskie teksty pisane i mówione na poziomie B1+ wg ESOKJ potrafi poprawnietworzyć krótkie teksty pisane i mówione w języku duńskim na poziomie B1 wg ESOKJ posiada aktywny zasób słownictwa duńskiego na poziomie B1 wg ESOKJ posiada kompetencje komunikacyjne w języku duńskim na poziomie B1 wg ESOKJ zna i rozumie zasady związane z prawidłową intonacją, asymilacjami, akcentem wyrazowym i zdaniiowym występującymi w języku duńskim oraz potrafi zastosować je w praktyce praktyce w zakresie adekwatnym do swojej znajomości języka duńskiego na poziomie B1/B1+ eg WSOKJ zna zasady transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i potrafi je zastoswać w praktyce w zakresie adekwatnym do swojej znajomości języka duńskiego, tj na poziomie B1/B1+ wg ESOKJ potrafi stosować zasady asymilacji oraz prawidłowo umiejscowić akcent w pojedynczych wyrazach i zdaniach posiada ogólną wiedzę w zakresie praktycznej znajomości gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia), adekwatną do poziomu B1 wg ESOKJ potrafi korzystać ze słowników jedno- i dwujęzycznych i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim adekwatnie do swoich kompetencji językowych, yj na poziomie B1/B1+ wg ESOKJ potrafi pracować w grupie oraz umiejętnie przyjmować w niej różne zadania w zakresie objętym modułem 09-PNJDUN-36 posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą kultury Danii i życia codziennego w tym kraju potrafi samodzielnie pracować i uczyć się z wykorzystaniem wskazanych i samodzielnie znalezionych materiałów, w tym zasobów internetowych, na poziomie adekwatnym do swoich kompetencji językowych,tj na poziomie B1/B1+ |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia komunikacyjne, gramatyczne, pisemne (w tym grupowe i z wykorzystaniem zasobów internetowych) i w zakresie rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem F: omówienie wyników ćwiczeń (indywidualnie bądź na forum grupy) P: test leksykalno- gramatyczny oraz w zakresie fonetyki ćwiczenia w zakresie tworzenia tekstów ustnych i pisemnych F: omówienie wyników ćwiczeń i napisanych wypracowań ćwiczenia komunikacyjne, gramatyczne, pisemne (w tym grupowe i z wykorzystaniem zasobów internetowych) i w zakresie rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem F: omawianie wyników ćwiczeń P: test leksykalny ćwiczenia komunikacyjne, gramatyczne, pisemne (w tym grupowe i z wykorzystaniem zasobów internetowych) i w zakresie rozumienia ze słuchu F: omawianie wyników ćwiczeń P: test leksykalny, gramatyczny i na rozumienie ze słuchu praktyczne ćwiczenia fonetyczne oparte na tekstach autentycznych F: dyskusja w grupie, omawianie ćwiczeń, korekta wymowy P: test z zakresu fonetyki Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast, Sylwia Schab, Mikołaj Sobkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast, Mikołaj Sobkowiak, Aldona Zańko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.