Praktyczna nauka języka łotewskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJŁ-26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka łotewskiego |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-BLOTEWX |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język łotewski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia – bałtologia - filologia łotewska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studenta z językiem łotewskim na poziomie A2/B1. Student rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia na swój temat, tego co mu bliskie i znane, zakupów, szkoły, kolegów, potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Słownictwo tematyczne z podręcznika Ingi Klēvere-Wälchli & Nicole Nau ”Latviešu valoda studentiem“: Przywitanie się, uniwersytet, studia, książki, rozrywka, urodziny, prezenty, goście, liczby do 100, miesiące, języki, państwa, narody, nazwy ulic, urzędów w Rydze, sławni Łotysze, rodzina, środki transportu, podróże, godzina, data, dni tygodnia, żywność, pieniądze, kolory, odzież, wygląd, muzyka popularna, liczby porządkowe, pogoda, pory roku, strony świata, zagadki ludowe, dom, mieszkanie. Wygląd człowieka, ubrania (powtórka), lata osiemdziesiąte, charakter i nastrój osoby, horoskopy, przysłowia, sport, daty, wykształcenie, nauka, praca, zawody, plany na przyszłość, marzenia, wiosna, zwierzęta, ogród zoologiczny, orientacja w przestrzeni, zapytanie o drogę, topografia Rygi, rodzaje komunikacji, korespondencja, Ryga, piosenki ludowe, polityka, wybory, samorząd, najnowsza historia Łotwy, podróże po Łotwie. Podstawowe zagadnienia gramatyczne. |
Pełny opis: |
Słownictwo tematyczne z podręcznika Ingi Klēvere-Wälchli & Nicole Nau ”Latviešu valoda studentiem“: Przywitanie się, uniwersytet, studia, książki, rozrywka, urodziny, prezenty, goście, liczby do 100, miesiące, języki, państwa, narody, nazwy ulic, urzędów w Rydze, sławni Łotysze, rodzina, środki transportu, podróże, godzina, data, dni tygodnia, żywność, pieniądze, kolory, odzież, wygląd, muzyka popularna, liczby porządkowe, pogoda, pory roku, strony świata, zagadki ludowe, dom, mieszkanie. Wygląd człowieka, ubrania (powtórka), lata osiemdziesiąte, charakter i nastrój osoby, horoskopy, przysłowia, sport, daty, wykształcenie, nauka, praca, zawody, plany na przyszłość, marzenia, wiosna, zwierzęta, ogród zoologiczny, orientacja w przestrzeni, zapytanie o drogę, topografia Rygi, rodzaje komunikacji, korespondencja, Ryga, piosenki ludowe, polityka, wybory, samorząd, najnowsza historia Łotwy, podróże po Łotwie. Zagadnienia gramatyczne: - znaki alfabetu, zasady pisowni, transkrypcja (wymowa i akcentuacja), - czasowniki cz. teraźniejszego I typu (būt; studēt, dzīvot..., czasowniki ze zmianą samogłoski i spółgłoski), II typu (gribēt, mīlēt, też I konj.: (sa)prast, pazīt ), III typu (lasīt, zināt, czasowniki ze zmianą spółgłoski: gulēt, sēdēt; sacīt), cz. przeszłego: būt, II i III konj., vilkt, przykłady czasowników w czasie przyszłym - czasowniki ruchu cz. teraźniejszego (braukt, nākt, iet) - zaprzeczenie (neesmu, nav, nestudē) - deklinacje rzeczownikowe (mian. (w tym też II dekl. l.mn., ), IIb dekl. l.p. (ūdens, mēness)), miejsc. – l.p. oraz l.mn., cel., biern., dop. (w tym l.mn.) ), III dekl. (tirgus, alus), VI dekl. l.p. (acs, sirds) - zaimki osobowe (mian., biern., miejsc., dop.), pytające (kto, gdzie, co, czy), dzierżawcze (mans, tavs), - przymiotniki (biern., miejsc., dop. – l.p i l.mn.) - struktury typu: man patīk (kas), man garšo (kas) - przyimki - tryb rozkazujący - konstrukcja przynależności (man ir...) - zmiana spółgłosek w rzeczownikach - stopniowanie przymiotników i przysłówków (konstrukcje porównawcze), - końcówki określone: mian., biern., dop. l.p. oraz l.mn., miejsc. l.p., - zdania złożone z tāpēc ka un kaut arī - tworzenie przysłówków od przymiotników (ātri, labi) - rzeczownik w dop. jako przydawka - ir daudz... / ir maz... / nav... + dop. - czasowniki cz. teraźniejszego zwrotne (w 3 os. sākas, beidzas, też spēlējas, rotaļājas, jak również izskatās, brīnās) tas, šis: mian. i biern. tas, šīs: mian, biern., miejsc. - końcówki określone: miejsc. - czasowniki cz. przeszłego I konj., przyszłego I konj. z -st (ēst, atrast, mest) - czasowniki zwrotne cz. teraźniejszego, przeszłego, przyszłego – w trybie rozkazującym, przypuszczającym oraz vajadzibas. - wołacz - końcówki określone przymiotników - zaimek savs - zdrobnienia - tryb przypuszczający - stopniowanie przymiotników (powtórka) - nazwy osób z końcówkami -tājs, -tāja, -ējs, -ēja - struktura viens no labākajiem, viena no labākajām - zdania złożone - przyimki i przysłówki - przedrostki czasownikowe - końcówki określone: wszystkie przypadki, różne funkcje - konstrukcje z imiesłowami - czasy złożone - strona bierna z tikt i būt Wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w sytuacjach komunikacyjnych Wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w tworzeniu, tłumaczeniu i analizie tekstów pisanych, z wykorzystaniem źródeł słownikowych, encyklopedycznych i multimedialnych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Inga Klēvere-Wälchli & Nicole Nau ”Latviešu valoda studentiem“. Materiały dodatkowe: Šalme, Arvils & Ūdris, Pēteris (1996). Do it in Latvian! Dialogs. Ryga: Apgāds SI. Juzefa Paršuta "Latviešu - poļu vārdnīca", Irēna Birzvalka "Poļu - latviešu vārdnīca", Jumava, Ryga, 1999. www.letonika.lv |
Efekty uczenia się: |
potrafi zrozumieć w mowie i piśmie teksty o tematyce popularnej potrafi tłumaczyć i analizować teksty języka łotewskiego pod względem gramatycznym i pragmatycznym w zakresie przewidzianym przedmiotem potrafi wypowiadać się i prowadzić rozmowę w języku łotewskim na różne tematy z życia codziennego używając konstrukcji gramatycznych w zakresie przewidzianym przedmiotem potrafi komunikować się pisemnie w języku łotewskim (krótkie teksty na temat życia codziennego, charakterystyka osoby, listy itp.) zna elementarną terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem potrafi samodzielnie posługiwać się źródłami informacji na temat pisowni, słownictwa i gramatyki języka łotewskiego w zakresie wykraczającym poza treści nauczania |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (co 4 jednostki lekcyjne, minimum 61%), dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tatjana Navicka, Justyna Prusinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.