Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNH-66 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIhe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
14.00
LUB
12.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hebrajski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: hebraistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie słuchanie) współczesnego języka hebrajskiego na poziomie niższym zaawansowanym. Zaznajomienie ze słownictwem, słowotwórstwem i frazeologią współczesnego języka hebrajskiego na poziomie niższym zaawansowanym. Ćwiczenie złożonych form gramatycznych języka hebrajskiego pogłębianie znajomości zagadnień z pogranicza języka i kultury. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie niższym zaawansowanym; C2 zaznajomienie ze słownictwem języka hebrajskiego na poziomie niższym zaawansowanym; C3 ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego na poziomie niższym zaawansowanym; C4 zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury. 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Mechanizmy słowotwórcze działające we współczesnej hebrajszczyźnie (tworzenie i użycie wyrażeń przysłówkowych, morfemy modyfikujące znaczenie przymiotników) Zdania okolicznikowe stopnia o strukturze porównawczej, z użyciem spójników złożonych ככל ש–כך/כן Zdania okolicznikowe przyzwalające z użyciem nowych przyimków Zdania warunkowe z warunkiem nierzeczywistym Przydawka rzeczownikowa w postaci status constructus a przydawka przymiotnikowa Okolicznik celu a zdanie okolicznikowe celu – użycie odpowiednich przyimków Użycie nowych przyimków określających relacje czasowe Usystematyzowanie wiedzy o nietypowych formach liczby mnogiej rzeczowników Usystematyzowanie wiedzy o sposobach wyrażania negacji Sposoby konstruowania zdań współrzędnych przeciwstawnych Słownictwo i tematyka: prawa człowieka, status kobiety, równouprawnienie, zjawiska i procesy społeczne, polityka, historia, edukacja akademicka, używki i narkotyki, bezpieczeństwo na drodze, rola mediów, rozmowa kwalifikacyjna, eutanazja |
Literatura: |
- Ettinger, Bruria, Haiah Dahan. 1991. Delet le-Dalet, Jerusalem: Academon. - Maadia, Meira. 2000. Le-hatsliach be-foal u-ve-tachbir. Ramat Gan: Meira Maadia. - Omlinski, Batya, Yonah Vais. 2006. Ivrit be-dalet amot. Jerusalem: Academon. - Tishler, Goni, Rot, Dalya. 2008. Qriat Beinayim. Jerusalem: Academon. - Lauden, Edna, Liora Weinbach. 2006. Multi-dictionary: Hebrew-Hebrew English and English-Hebrew. Tel Aviv: Ad. - Even-Shoshan, Avraham. 2000. Ha-Milon he-chadash. Otsar shalem shel ha-lashon ha-ivrit ha-sifrutit, ha-mada‘it ve-ha-meduberet…. Tel Aviv: Ha-Milon He-Chadash Ltd. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi: - konstruować wypowiedzi ustne z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa - konstruować wypowiedzi pisemne średniej długości (np. zażalenie, reklamacja, opinia), z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa, operując stylem odpowiednim do treści wypowiedzi - zrozumieć dłuższe wypowiedzi ustne w j. hebrajskim (np. wykłady, audycje radiowe i telewizyjne, serwisy informacyjne) - czytać ze zrozumieniem dłuższe teksty prasowe, naukowe i literackie z elementami hebrajszczyzny rabinicznej i biblijnej - posługiwać się poznanym słownictwem hebrajskim na poziomie niższym zaawansowanym - posługiwać się językiem hebrajskim w różnych rejestrach, właściwie stosuje idiomy - tworzyć wzory zdaniowe z wykorzystaniem poznanych struktur gramatycznych i stosuje je w życiu codziennym - wyrażać własne opinie na tematy społeczne, etyczne, kulturalne - formułować wypowiedzi o różnym stopniu złożoności w stylu oficjalnym i potocznym na poziomie niższym zaawansowanym, jak i potrafi swoje opinie konfrontować z cudzymi - wykazać zainteresowanie językiem hebrajskim, jak i gotowość do posługiwania się nim oraz chęć do dalszej nauki |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami. 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami. 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 210 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Veronika Klimova | |
Prowadzący grup: | Urit Berman, Veronika Klimova, Dagmara Labok, Hana Lasman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 210 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Veronika Klimova | |
Prowadzący grup: | Urit Berman, Ester Klein, Dagmara Labok, Hana Lasman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 210 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Veronika Klimova | |
Prowadzący grup: | Ester Klein, Veronika Klimova, Dagmara Labok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.