Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNH-46 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIhe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
12.00
LUB
15.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hebrajski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: hebraistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie słuchanie) współczesnego języka hebrajskiego na poziomie średnio zaawansowanym. Zaznajomienie ze słownictwem współczesnego języka hebrajskiego na poziomie średnio zaawansowanym. Ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego. zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie średnio zaawansowanym; C2 zaznajomienie ze słownictwem języka hebrajskiego na poziomie średnio zaawansowanym; C3 ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego na poziomie średnio zaawansowanym; C4 zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury. 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Konstrukcje dzierżawcze we wszystkich zakresach czasowych Odmiana liczebnika z zaimkiem sufigowanym („שנינו”, „שלושתם” itp.) Różne sposoby użycia wyrazów modalnych o funkcji czasownikowej (צריך, קל, קשה, מותר, אסור, כדאי itp.) we wszystkich zakresach czasowych Tworzenie i zastosowanie form status constructus rzeczowników z klas mif‘ala, mef‘ala, maf‘ala, pajil, oraz liczebników Nowe wyrażenia opisujące czas trwania danej czynności lub stanu, jednoczesność, kolejność, częstotliwość i odstępy czasu, odległość w czasie, uprzednie rozpoczęcie się lub zakończenie danego stanu rzeczy Czas przyszły czasowników w koniugacji nif‘al Przedrostki oznaczające brak lub przeciwstawność tego, co oznacza rzeczownik lub przymiotnik podstawowy Kolokacje wybranych czasowników Powtórzenia rzeczowników nadające im znaczenie przysłówkowe Podawanie dat według kalendarza żydowskiego Zastosowanie spójników złożonych komunikujących korelację między dwiema zmianami (ככל ש–כך) Zdania okolicznikowe sposobu (כשם ש–כך) Wzbogacanie słownictwa: synonimy i antonimy Imiesłowy bierne utworzone od czasowników w koniugacji huf‘al i pu‘al w funkcji przymiotnikowej Słownictwo z następujących obszarów tematycznych: kultura, czas wolny, szukanie pracy, savoir-vivre, uroczystości rodzinne, profesje, obowiązki domowe, relacje sąsiedzkie, aktywność fizyczna, emocje, nastroje, postawy, osobowość, żydowska historia i tradycja; słownictwo charakteryzujące styl prasowy (artykuły, recenzje), poetycki, prozę artystyczną, gwarę miejską |
Literatura: |
- Kohen, Mazal. 1992. Agada shel safa. Ivrit le-ramat ha-beinayim. Jerusalem: Academon. - Maadia, Meira. 2000. Le-hatsliach be-foal u-ve-tachbir. Ramat Gan: Meira Maadia. - Bolozky, Shmuel. 2008. 501 Hebrew verbs : fully conjugated in all tenses in a new, easy-to-learn format, alphabetically arranged by root. New York: Hauppauge. - Lauden, Edna, Liora Weinbach. 2006. Multi-dictionary: Hebrew-Hebrew English and English-Hebrew. Tel Aviv: Ad. - Even-Shoshan, Avraham. 2000. Ha-Milon he-chadash. Otsar shalem shel ha-lashon ha-ivrit ha-sifrutit, ha-mada‘it ve-ha-meduberet…. Tel Aviv: Ha-Milon He-Chadash Ltd. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi: - konstruować wypowiedzi ustne z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa - konstruować wypowiedzi pisemne (rozprawki, listy), z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa - zrozumieć wypowiedzi ustne w j. hebrajskim, także z nagrań dźwiękowych i filmowych - czytać ze zrozumieniem zaadaptowane teksty literackie, naukowe i prasowe w języku hebrajskim - posługiwaś się słownictwem hebrajskim na poziomie średnio zaawansowanym - rozróżnić rejestry języka, potrafi wychwycić niuanse znaczeniowe i właściwie stosuje idiomy - stworzyć wzory zdaniowe z wykorzystaniem poznanych struktur gramatycznych i stosuje je w życiu codziennym - posługiwać się hebrajskimi terminami opisującymi życie społeczne, kulturalne i religijne we współczesnym Izraelu - sformułować wypowiedzi o różnym stopniu złożoności w stylu oficjalnym i potocznym na poziomie średnio zaawansowanym - wykazać zainteresowanie językiem hebrajskim, gotowość posługiwania się nim oraz chęć do nauki |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami. 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami. 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 210 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Kubicki | |
Prowadzący grup: | Urit Berman, Ester Klein, Sebastian Kubicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.