Praktyczna nauka języka chińskiego - pismo chińskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNCPIS-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka chińskiego - pismo chińskie |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Sinologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu struktury pisma chińskiego, sposobu funkcjonowania znaków pisma; Ćwiczenie umiejętności poprawnego pisania znaków, w tym rozróżniania i liczenia kresek w znakach; Rozwijanie umiejętności pisania i rozpoznawania znaków w zakresie określonym materiałami dydaktycznymi używanymi przez prowadzącego; Rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji oraz ich weryfikacji w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Dostarczane przez nauczyciela |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Przygotowanie do zajęć 40 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 50 SUMA GODZIN 150 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 5 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie podstawowych wiadomości z zakresu struktury pisma chińskiego, sposobu funkcjonowania znaków, opanowanie umiejętności rozróżniania, liczenia kresek w znakach chińskich oraz pisania znaków z zachowaniem prawidłowej kolejności kresek. W trakcie kursu studenci uczą się pisać z pamięci ponad 1000 znaków chińskich. Podstawę zajęć stanowi „Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego”. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Związek pomiędzy znakami pisma a językiem chińskim. Rodzaje kresek w znakach chińskich . Podstawowe rodzaje znaków – znaki proste i złożone. Zasady pisania znaków chińskich w zakresie kolejności kresek i złożonych elementów struktury. Wybrane elementy struktury podobne pod względem graficznym. Zapis znakami określonych wyrazów. Transliteracja określonych znaków w systemie pinyin. Klucze semantyczne w znakach – nazewnictwo chińskie i polskie. Funkcje kluczy semantycznych w znakach, komponent a klucz semantyczny. Posługiwanie się słownikami tradycyjnymi. Komponenty semantyczne w znakach typu fonetyczno-semantycznego (xingsheng). Komponenty fonetyczne w znakach typu fonetyczno-semantycznego (xingsheng). Złożenia (wyrazy wielosylabowe) z wybranymi znakami. |
Literatura: |
‒ Wisława Szkudlarczyk-Brkić 2011, Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM; ‒ John DeFrancis 1984, The Chinese Language: Fact and Fantasty, Honolulu: University of Hawai Press; ‒ Zhang Pengpeng 2001, The most common Chinese Radicals (Changyong Hanzi bushou) Beijing; ‒ Zhou Jian (red.) 2006, The Law of Chinese Characters (Hanzi guilü), Beijing: Renmin Jiaoyu Chubanshe. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna podstawowe zasady funkcjonowania pisma chińskiego; zna elementy struktury znaków pisma chińskiego; nazywa klucze semantyczne (bushou) w języku polskim i chińskim i wykorzystuje je w praktyce; identyfikuje prawidłowe czytanie znaków w oparciu o transliterację w systemie pinyin; dobiera prawidłowe znaki do zapisu wyrazu w zakresie określonego materiału językowego; zapisuje złożenia (wyrazy wielosylabowe) ze znakami w zakresie określonego materiału językowego; stosuje zasady prawidłowego rozpisywania znaków w odniesieniu do wszystkich znaków pisma chińskiego; przeprowadza analizę strukturalną znaków semantyczno-fonetycznych; ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, swoich możliwości i ograniczeń, oraz konieczności ich stałej aktualizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin pisemny Kolokwium pisemne Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; dobry (db; 4,0): dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne – możliwy szerszy zakres niedociągnięć; dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dostateczny (dst; 3,0): słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Wasilewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Wasilewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.