Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pamięć kulturowa niemieckiego obszaru językowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PKNOJ-ILS-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pamięć kulturowa niemieckiego obszaru językowego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Strona przedmiotu: http://ils.amu.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=420%3Apami-kulturowa-niemieckiego-obszaru-jzykowego-09-pknoj-ils-22-&catid=50%3Asylabusy-i-rok-studia-magisterskie&Itemid=124&lang=pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cel (cele) modułu kształcenia

Pogłębianie wiedzy o jednej z podstawowych teorii kulturoznawczych oraz jej wpływie na relacje interkulturowe

Rozszerzenie i uprofilowanie wiedzy na temat tekstów kulturowych, kluczowych pojęć, osób, zdarzeń oraz dzieł sztuki plastycznej, muzyki i filmu oraz ich roli w pamięci kulturowej krajów niemieckojęzycznych

Pogłębianie świadomości powiązań między zjawiskami językowymi, społecznymi i kulturowymi

Rozszerzenie świadomości na temat relacji pomiędzy językiem, treściami kulturowymi oraz ich formą medialną

Rozszerzenie umiejętności wyszukiwania, selekcji, oceny, analizy oraz prezentacji zagadnień kulturowych z wykorzystaniem różnych źródeł obcojęzycznych

Ukształtowanie umiejętności samodzielnego dostrzegania zjawisk kulturowych oraz ich wpływu na komunikację interkulturową (szczególnie pomiędzy krajami niemieckojęzycznymi a Polską)


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

W ramach zajęć pogłębiona zostanie wiedza na temat tekstów kulturowych, kluczowych pojęć, osób, zdarzeń oraz dzieł sztuki plastycznej, muzyki i filmu oraz ich roli w pamięci kulturowej krajów niemieckojęzycznych.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Pamięć kulturowa wybranych grup społecznych na obszarze niemieckojęzycznej Szwajcarii

Pamięć kulturowa wybranych grup społecznych na obszarze Austrii

Pamięć kulturowa z zakresu muzyki

Pamięć kulturowa z zakresu ikonografii (obrazy i zdjęcia kluczowe, filmy kluczowe i kultowe)

Pamięć kulturowa z zakresu literatury (literackie teksty kluczowe, szczególnie z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej, wybrane teksty liryczne, cytaty, zwroty literackie w języku niemieckim potocznym)

Pamięć kulturowa w życiu codziennym wybranych grup społecznych (szczególnie z zakresu sportu, kulinariów oraz mass mediów)

Wybrane metody prezentacji „miejsc pamięci” dla różnych grup odbiorców

Literatura:

Zalecana literatura

Badstübner-Kizik, Camilla (2011): „Kulturelles Gedächtnis und Erinnerungsorte als Grundlage für interkulturelle Schlüsselkompetenzen?“, in: Aktuelle Probleme der Angewandten Linguistik. Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer und Mediatoren, hrsg. v. S. Adamczak-Krysztofowicz u.a., Poznań 2011 (= Język Kultura Komunikacja 12), S. 175-193

Brix, Emil / Bruckmüller, Ernst / Stekl Hannes (red.) (2003-2006): Memoria Austriae, tomy 1-3, München (Oldenbourg)

Kreis, Georg (2010): Schweizer Erinnerungsorte. Aus dem Speicher der Swissness, Zürich (Verlag Neue Züricher Zeitung)

Schmidt, Sabine / Schmidt, Karin (red.) (2007): Erinnerungsorte. Deutsche Geschichte im DaF-Unterricht, Berlin (Cornelsen)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Wskazać przykłady działania pamięci kulturowej w odniesieniu do krajów niemieckojęzycznych oraz wyjaśnić ich genezy i obecne znaczenie

Rozumieć podstawowe różnice i podobieństwa z zakresu pamięci kulturowej poszczególnych grup społecznych w krajach niemieckojęzycznych (szczególnie pod względem terytorialnym,pokoleniowym)

Opisać na podstawie wybranych przykładów relacje pomiędzy językiem, treściami kulturowymi oraz ich formą medialną

Samodzielnie dostrzegać, opisać i porównać zagadnienia kulturowe oraz oceniać ich wpływ na komunikację interkulturową (szczególnie na tle polsko-niemieckojęzycznym)

Samodzielnie prezentować i przekazać złożone zagadnienia kulturowe w języku polskim i obcym dla różnych grup odbiorców

Krytycznie wykorzystać polskie oraz niemieckojęzyczne źródła do oceny zagadnień kulturowych w Polsce oraz w krajach niemieckojęzycznych

Wykazywać wrażliwość na różnice kulturowe oraz otwartość na komunikację i współdziałanie z ludźmi z różnych środowisk kulturowych

Współpracować w grupie przy realizacji różnorodnych zadań, samodzielnie organizując pracę swoją, ew. innych osób

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Zaliczanie testu wiadomości (60% poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczna)

Realizacja cząstkowych zadań domowych (szczegóły będą przekazywane studentom podczas zajęć)

Kryteria oceny projektu / prezentacji studenckiej (szczegóły w materiałach dla studentów)

Aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)