Pamięć kulturowa niemieckiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PKNOJ-ILS-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pamięć kulturowa niemieckiego obszaru językowego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://ils.amu.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=420%3Apami-kulturowa-niemieckiego-obszaru-jzykowego-09-pknoj-ils-22-&catid=50%3Asylabusy-i-rok-studia-magisterskie&Itemid=124&lang=pl |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cel (cele) modułu kształcenia Pogłębianie wiedzy o jednej z podstawowych teorii kulturoznawczych oraz jej wpływie na relacje interkulturowe Rozszerzenie i uprofilowanie wiedzy na temat tekstów kulturowych, kluczowych pojęć, osób, zdarzeń oraz dzieł sztuki plastycznej, muzyki i filmu oraz ich roli w pamięci kulturowej krajów niemieckojęzycznych Pogłębianie świadomości powiązań między zjawiskami językowymi, społecznymi i kulturowymi Rozszerzenie świadomości na temat relacji pomiędzy językiem, treściami kulturowymi oraz ich formą medialną Rozszerzenie umiejętności wyszukiwania, selekcji, oceny, analizy oraz prezentacji zagadnień kulturowych z wykorzystaniem różnych źródeł obcojęzycznych Ukształtowanie umiejętności samodzielnego dostrzegania zjawisk kulturowych oraz ich wpływu na komunikację interkulturową (szczególnie pomiędzy krajami niemieckojęzycznymi a Polską) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć pogłębiona zostanie wiedza na temat tekstów kulturowych, kluczowych pojęć, osób, zdarzeń oraz dzieł sztuki plastycznej, muzyki i filmu oraz ich roli w pamięci kulturowej krajów niemieckojęzycznych. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Pamięć kulturowa wybranych grup społecznych na obszarze niemieckojęzycznej Szwajcarii Pamięć kulturowa wybranych grup społecznych na obszarze Austrii Pamięć kulturowa z zakresu muzyki Pamięć kulturowa z zakresu ikonografii (obrazy i zdjęcia kluczowe, filmy kluczowe i kultowe) Pamięć kulturowa z zakresu literatury (literackie teksty kluczowe, szczególnie z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej, wybrane teksty liryczne, cytaty, zwroty literackie w języku niemieckim potocznym) Pamięć kulturowa w życiu codziennym wybranych grup społecznych (szczególnie z zakresu sportu, kulinariów oraz mass mediów) Wybrane metody prezentacji „miejsc pamięci” dla różnych grup odbiorców |
Literatura: |
Zalecana literatura Badstübner-Kizik, Camilla (2011): „Kulturelles Gedächtnis und Erinnerungsorte als Grundlage für interkulturelle Schlüsselkompetenzen?“, in: Aktuelle Probleme der Angewandten Linguistik. Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer und Mediatoren, hrsg. v. S. Adamczak-Krysztofowicz u.a., Poznań 2011 (= Język Kultura Komunikacja 12), S. 175-193 Brix, Emil / Bruckmüller, Ernst / Stekl Hannes (red.) (2003-2006): Memoria Austriae, tomy 1-3, München (Oldenbourg) Kreis, Georg (2010): Schweizer Erinnerungsorte. Aus dem Speicher der Swissness, Zürich (Verlag Neue Züricher Zeitung) Schmidt, Sabine / Schmidt, Karin (red.) (2007): Erinnerungsorte. Deutsche Geschichte im DaF-Unterricht, Berlin (Cornelsen) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Wskazać przykłady działania pamięci kulturowej w odniesieniu do krajów niemieckojęzycznych oraz wyjaśnić ich genezy i obecne znaczenie Rozumieć podstawowe różnice i podobieństwa z zakresu pamięci kulturowej poszczególnych grup społecznych w krajach niemieckojęzycznych (szczególnie pod względem terytorialnym,pokoleniowym) Opisać na podstawie wybranych przykładów relacje pomiędzy językiem, treściami kulturowymi oraz ich formą medialną Samodzielnie dostrzegać, opisać i porównać zagadnienia kulturowe oraz oceniać ich wpływ na komunikację interkulturową (szczególnie na tle polsko-niemieckojęzycznym) Samodzielnie prezentować i przekazać złożone zagadnienia kulturowe w języku polskim i obcym dla różnych grup odbiorców Krytycznie wykorzystać polskie oraz niemieckojęzyczne źródła do oceny zagadnień kulturowych w Polsce oraz w krajach niemieckojęzycznych Wykazywać wrażliwość na różnice kulturowe oraz otwartość na komunikację i współdziałanie z ludźmi z różnych środowisk kulturowych Współpracować w grupie przy realizacji różnorodnych zadań, samodzielnie organizując pracę swoją, ew. innych osób |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Zaliczanie testu wiadomości (60% poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczna) Realizacja cząstkowych zadań domowych (szczegóły będą przekazywane studentom podczas zajęć) Kryteria oceny projektu / prezentacji studenckiej (szczegóły w materiałach dla studentów) Aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.