Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki ogólnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PDO-ILS-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki ogólnej
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-LSN
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia

· zdobycie ogólnej wiedzy z zakresu dydaktyki jako nauki interdyscyplinarnej

· zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu nauczania języka niemieckiego jako obcego na poziomie edukacji przedszkolnej i szkoły podstawowej

· wykształcenie umiejętności prowadzenia zajęć języków obcych na etapie przedszkolnym i pierwszym etapie edukacyjnym


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

Opis treści kształcenia:

Sformułowanie definicji dydaktyki ogólnej

Dydaktyki ogólna a inne dyscypliny związane z nauczaniem (np. językoznawstwo, psychologia języka, nauka o wychowaniu)

Krytyczny przegląd istniejących metod nauczania

Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów lekcji

Dobór treści nauczania

Metoda – strategia – technika nauczania

Pojęcie świadomości językowej i samokontroli językowej

Komunikacja na zajęciach z języka obcego

Rola nauczyciela języka obcego i uczniów

Nauczanie sprawności językowych

Formy współpracy społecznej na zajęciach języka obcego

Problematyka błędu w uczeniu się języków obcych

Literatura:

Bausch, Christ, Krumm (Hg.) 2003. Handbuch FSU. Tübingen.

Heyd, G., 1991. Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch DaF. Frankfurt am Main.

Knapp, K. (Hg.) 2007. Angewandte Linguistik. Tübingen: Francke.

Komorowska, H. 1987. Ćwiczenia komunikacyjne w nauczaniu języka obcego. Warszawa WSiP.

Komorowska, H. 1999. Metodyka nauczania języków obcych. WSiP.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.

Czasopisma:

Glottodidactica

Lingwistyka Stosowana

Deutsch als Fremdsprache

Neofilolog

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

ma podstawową wiedzę nt. dydaktyki języków obcych, także w relacji do innych nauk, głównie humanistycznych,

zna treść, formę i funkcje podstawowej terminologii z zakresu dydaktyki języków obcych

potrafi wskazać powiązania pomiędzy ogólną dydaktyką języków obcych a innymi dyscyplinami wiedzy, np. pedagogiki i psychologii

umie samodzielnie korzystać z wiedzy za pomocą leksykonów oraz nowych mediów

umie korzystać z wiedzy specjalistycznej do formułowania i uzasadniania problemów badawczych

potrafi merytorycznie i specjalistycznie argumentować i wyciągać wnioski wobec poglądów z innych źródeł bibliografii specjalistycznej

potrafi właściwie zanalizować przyczyny błędów językowych podczas uczenia się języków obcych

potrafi wykazywać otwartość i tolerancję komunikacyjną na różnorodność multikulturową w nauczaniu języka obcego

ma świadomość posiadanej wiedzy specjalistycznej (stale aktualizowanej) odnośnie nauczania języków obcych oraz umiejętności jej wykorzystania

ma świadomość determinacji możliwości i ograniczeń np. wiekowych w nauczaniu języków obcych

zna metody nauczania języków obcych i organizacji zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczeniu z oceną będzie sprawdzana wiedza z wykładów, poszerzona o pracę własną i własne przemyślenia w oparciu o podaną literaturę oraz przygotowanie do zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Bielicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Bielicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Bielicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Bielicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)