Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

N Podstawy dydaktyki języków obcych - moduł 3.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PDJO-DL11
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: N Podstawy dydaktyki języków obcych - moduł 3.1
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem wykładu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej z elementami dydaktyki języków obcych

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, praca z tekstem, Pokaz i obserwacja

Skrócony opis:

przedmiot obowiązkowy po dokonaniu wyboru specjalizacji nauczycielskiej

Pełny opis:

Dydaktyka ogólna i dydaktyka języka obcego – przedmiot, cele i metody badań

Interdyscyplinarność dydaktyki języków

obcych

Podstawy i formy planowania procesu nauczania

Rozwój konwencjonalnych metod nauczania w perspektywie historycznej

Metody alternatywne i ich znaczenie w rozwoju dydaktyki

Rodzaje i rola środków dydaktycznych w nauczaniu

Zdolności językowe i trudności w uczeniu się

Formy indywidualizacji nauczania przy uwzględnieniu uczniów ze specjalnymi potrzebami

Rodzaje motywacji i sposoby motywowania uczniów

Utrzymanie dyscypliny na lekcji

Literatura:

‒ Bovet, G./ Huvendick, V. (Hg.) 2008: Leitfaden Schulpraxis (Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf). Cornelsen Verlag;

‒ Bönsch, M. 2006: Allgemeine Didaktik. Ein Handbuch zur Wissenschaft vom Unterricht. Kohlhammer Verlag;

‒ Decke-Cornill, H./Küster, L. 2010: Fremdsprachendidaktik. Narr Verlag;

‒ Glöckel, H. 2003: Vom Unterricht. Julius Klickhart Verlag;

‒ Komorowska, H. 2007: Programy w kształceniu ogólnym i kształceniu językowym. Fraszka Edukacyjna;

‒ Komorowska, H. 2011: Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola ocena testowanie. Fraszka Edukacyjna;

‒ Kupisiewicz, Cz. 1996: Podstawy dydaktyki ogólnej. BGW;

‒ Sellin, K. 2004: Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen lernen. Ernst Rheinhard Verlag

Efekty uczenia się:

Student objaśnia relacje pomiędzy dydaktyką ogólną i dydaktyką języków obcych;

Wskazuje na podstawy planowania procesu dydaktycznego w szkole i zasady dydaktyczne;

Omawia rozwój myśli glottodydaktycznej w perspektywie metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych;

Ma podstawową wiedzę w zakresie form nauczania i potencjału środków dydaktycznych;

Łączy formy indywidualizacji procesu nauczania z potrzebami uczniów;

Potrafi wskazać na formy motywowania uczniów w procesie dydaktycznym;

Rozróżnia style kierowania klasą i sposoby utrzymania dyscypliny;

Metody i kryteria oceniania:

Test

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Praktyki zawodowe:

praktyka pedagogiczna – moduł 3.3 na II roku

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)