N Podstawy dydaktyki języków obcych - moduł 3.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PDJO-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | N Podstawy dydaktyki języków obcych - moduł 3.1 |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem wykładu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej z elementami dydaktyki języków obcych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, praca z tekstem, Pokaz i obserwacja |
Skrócony opis: |
przedmiot obowiązkowy po dokonaniu wyboru specjalizacji nauczycielskiej |
Pełny opis: |
Dydaktyka ogólna i dydaktyka języka obcego – przedmiot, cele i metody badań Interdyscyplinarność dydaktyki języków obcych Podstawy i formy planowania procesu nauczania Rozwój konwencjonalnych metod nauczania w perspektywie historycznej Metody alternatywne i ich znaczenie w rozwoju dydaktyki Rodzaje i rola środków dydaktycznych w nauczaniu Zdolności językowe i trudności w uczeniu się Formy indywidualizacji nauczania przy uwzględnieniu uczniów ze specjalnymi potrzebami Rodzaje motywacji i sposoby motywowania uczniów Utrzymanie dyscypliny na lekcji |
Literatura: |
‒ Bovet, G./ Huvendick, V. (Hg.) 2008: Leitfaden Schulpraxis (Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf). Cornelsen Verlag; ‒ Bönsch, M. 2006: Allgemeine Didaktik. Ein Handbuch zur Wissenschaft vom Unterricht. Kohlhammer Verlag; ‒ Decke-Cornill, H./Küster, L. 2010: Fremdsprachendidaktik. Narr Verlag; ‒ Glöckel, H. 2003: Vom Unterricht. Julius Klickhart Verlag; ‒ Komorowska, H. 2007: Programy w kształceniu ogólnym i kształceniu językowym. Fraszka Edukacyjna; ‒ Komorowska, H. 2011: Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola ocena testowanie. Fraszka Edukacyjna; ‒ Kupisiewicz, Cz. 1996: Podstawy dydaktyki ogólnej. BGW; ‒ Sellin, K. 2004: Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen lernen. Ernst Rheinhard Verlag |
Efekty uczenia się: |
Student objaśnia relacje pomiędzy dydaktyką ogólną i dydaktyką języków obcych; Wskazuje na podstawy planowania procesu dydaktycznego w szkole i zasady dydaktyczne; Omawia rozwój myśli glottodydaktycznej w perspektywie metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych; Ma podstawową wiedzę w zakresie form nauczania i potencjału środków dydaktycznych; Łączy formy indywidualizacji procesu nauczania z potrzebami uczniów; Potrafi wskazać na formy motywowania uczniów w procesie dydaktycznym; Rozróżnia style kierowania klasą i sposoby utrzymania dyscypliny; |
Metody i kryteria oceniania: |
Test bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Praktyki zawodowe: |
praktyka pedagogiczna – moduł 3.3 na II roku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.