Niemcy i ich sąsiedzi w historii od XVIII w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-NIS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Niemcy i ich sąsiedzi w historii od XVIII w. |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGRgm |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie i ugruntowanie wiedzy z zakresu historii i kultury Niemiec, ze szczególnym uwzględnieniem relacji polsko-niemieckich na tle dziejów Europy od końca XVIII wieku; przekazanie i rozszerzenie wiedzy o kulturze i skomplikowanej przeszłości regionu nadgranicznego i miasta, w którym znajduje się uczelnia – dzięki analizie wybranych zabytków architektonicznych Frankfurtu n. Odrą i Słubic ćwiczenie umiejętności „odczytywania“ istotnych faktów historycznych w otaczającej tkance urbanistycznej i architektonicznej, a tym samym uwrażliwienie na materialne świadectwa historii; zwrócenie uwagi na specyficzną terminologię i język jednej z dyscyplin humanistyki (historia sztuki); uwrażliwienie na problem właściwego rozumienia historycznego kontekstu zjawisk kulturowych; ćwiczenie umiejętności analizowania i syntezowania zjawisk kulturowych i historycznych powstałych w relacjach polsko-niemieckich, wypracowanie umiejętności dostrzegania i doceniania różnorodności kulturowej i wielokulturowej; kształtowanie postawy otwartości wobec inności. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Wprowadzenie: konstrukcje tożsamości a wiedza o przeszłości – co wiemy o historii miasta, w którym studiujemy? Dzieje relacji polsko-brandenburskich do końca XVII w. – krótkie powtórzenie; Historia budowlana Frankfurtu do wojny trzydziestoletniej (1618-1648); Uniwersytet Krajowy Viadrina – znaczenie uczelni dla miasta; dawne budynki uniwersyteckie i zabytkowe siedziby współczesne; Odbudowa Frankfurtu po zniszczeniach wojny trzydziestoletniej; Rozwój królestwa pruskiego – okres panowania „Wielkiego Elektora” Fryderyka Wilhelma (1640-1688) do koronacji Fryderyka I (1688-1701); Rozwój królestwa pruskiego: panowanie Fryderyka Wilhelma I. (1713-1740) i Fryderyka II „Wielkiego“ (1740-1786): dokonania w polityce wewnętrznej i zagrożenia polityki zewnętrznej; absolutyzm oświecony na niemieckim obszarze językowym Europa ok. roku 1800: cz. 1 Przebieg i skutki Rewolucji Francuskiej dla niemieckiego obszaru językowego; Rozwój urbanistyczny Frankfurtu do końca XVIII w. Europa ok. roku 1800: cz. 2 Wojny napoleońskie i ich skutki dla Europy; Rozbiory Polski; Kongres Wiedeński 1814/1815 i jego następstwa; „Długi wiek XIX”, cz. 1 (1800-1815/1830-1848) Biedermajer – między Kongresem Wiedeńskim a Wiosną Ludów; Powstanie listopadowe 1830/31 i jego skutki dla Polaków w poszczególnych zaborach; Rozwój urbanistyczny Frankfurtu w 1. poł. XIX w. ; Spacer po Frankfurcie – Stare Miasto i jego najważniejsze zabytki: Kościół Pokoju, apteka „Pod Orłem”, kościół Mariacki, ratusz, Muzeum Kleista, dawna loża masońska, gmach uniwersytetu, park i kościół św. Gertrudy, gmach poczty, pomnik upamiętniający synagogę; „Długi wiek XIX”, cz. 2 (1848-1867) Przebieg i skutki Wiosny Ludów na obszarze niemieckojęzycznym; Proces jednoczenia Niemiec; Powstanie styczniowe 1863/64, jego następstwa dla Polaków ; „Długi wiek XIX”, cz. 3 (1871-1900) Cesarstwo Niemieckie i polityka Kanclerza Otto von Bismarcka; Rozbudowa Frankfurtu w 2. poł. XIX w. (architektura eklektyzmu: kamienice mieszczańskie, architektura industrialna, świątynie i budynki szkolne); Europa ok. roku 1900 i w okresie 1900-1914 Cesarstwo Niemieckie w dobie imperializmu Wilhelma II. Wielkie projekty urbanistyczno-architektoniczne Frankfurtu na pocz. XX w. ; I wojna światowa – jej przebieg w Europie oraz skutki polityczne, społeczne i gospodarcze dla państw niemieckich; Odrodzona Polska – kształtowanie się granic i trudny czas 1918-21; Europa w okresie międzywojennym cz. 1. Republika Weimarska; Sytuacja polityczna-społeczna Polski; Inwestycje budowlane we Frankfurcie w latach 1918-1925 |
Literatura: |
Büchner, Christiane: Das Land Brandenburg – kleine politische Landeskunde, Potsdam 1999; Davies, Norman: Europa. Rozprawa historyka z historią. Kraków Wyd. Znak 1998; Dehio-Handbuch der deutschen Kunstdenkmäler, t. 13, Brandenburg, red. G. Vinken, München 2000; Gramlich, Sybille/Küttner, Irmelin (oprac.): Denkmaltopographie Bundesrepublik Deutschland. Denkmale in Brandenburg, t. 3. Stadt Frankfurt (Oder), Worms 2002; Griesa, Siegfried/Knefelkamp, Ulrich: Frankfurt an der Oder 1253-2003, Berlin 2003; Knefelkamp, Ulrich/Kilian, Monika: Frankfurt (Oder) – Słubice. Sieben Spaziergänge durch die Stadtgeschichte, Scrîpvaz-Verlag; Berlin 2003; Paluszyński, Tomasz: Historia Niemiec i państw niemieckich. Zarys dziejów politycznych. Poznań 2006; Słubice. Geschichte – Topografie – Entwicklung / Słubice. Historia – topografia – rozwój, red.: Sebastian Preiss, Uta Hengelhaupt i in., Gorzów Wlkp., Wyd. "Landisberch nova", [2003]; Targiel, Ralf-Rüdiger: Frankfurt/Oder – so wie es war, Düsseldorf 1994; Terra Transoderana. Zwischen Neumark und Ziemia Lubuska, Bernd Vogenbeck i in. (oprac.), Berlin, Be.bra - Verlag, 2008; Tür an Tür. Polen – Deutschland. 1000 Jahre Kunst und Geschichte, Małgorzata Omilanowska (red.) [Katalog anlässlich der Ausstellung in Martin-Gropius-Bau, 23. September 2011 - 09. Januar 2012], Köln, DuMont Verlag 2011; Worch, Thomas: Das Oderbruch entdecken. Streifzüge durch eine Grenzregion, Berlin: Trescher-Verlag 2003; Zalewski, Paul/Drejer, Joanna (red.): Deutsch-polnisches Kulturerbe und die Zivilgesellschaft im heutigen Polen. Erfahrungen, Trends, Chancen. Polsko-niemieckie dziedzictwo kulturowe a spoleczenstwo obywatelskie w dzisiejszej Polsce. Doświadczenia, trendy, szanse. Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Ma co najmniej elementarną wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z innymi naukami humanistycznymi oraz z innymi naukami; Ma świadomość kompleksowej natury języka, jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń, a także powiązania z językami klasycznymi; Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł; Potrafi merytorycznie i fachowo argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku/językach wybranej specjalności; Ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego obszaru językowego specjalności oraz cywilizacji ludzkiej; Wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
esej; referat z prezentacją multimedialną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Antonina Balfanz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.