Dydaktyka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-N20-DJN-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Filologia, specjalność lingwistyka stosowana, studia stacjonarne II stopnia, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Celem kształcenia jest pogłębienie wiedzy studentek i studentek specjalizacji dydaktycznej z zakresu nauczania języka niemieckiego w szkołach ponadpodstawowych, nt. matury z języka niemieckiego, szczegółowe zapoznanie się z dotychczas przeprowadzonymi badaniami w zakresie nauczania języków obcych w szkołach ponadpodstawowych, umiejętność prowadzenia zajęć w szkołach ponadpodstawowych przy użyciu nowych technologii. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2 |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć oraz literatura podawane są na pierwszych zajęciach oraz dodatkowo dostępne online w grupie zajęciowej PNJN na MS Teams. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda ćwiczeniowa Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda warsztatowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 120h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 |
Skrócony opis: |
Dydaktyka języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu obejmują następujące zagadnienia: - Metodyka nauczania języków obcych w szkole ponadpodstawowej – rozwinięcie - Badania procesów uczenia się uczniów szkół ponadpodstawowych na podstawie przykładów z teorii i praktyki - Odkrywanie talentu językowego i rozwijanie predyspozycji do uczenia się języków obcych - Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnych w nauczaniu młodzieży - Analiza podręczników do nauczania języków obcych w szkołach ponadpodstawowych - Matura z języka niemieckiego – budowa i struktura. Przygotowanie uczniów do matury z języka niemieckiego - Przygotowanie, przeprowadzenie i ewaluacja międzynarodowej wymiany szkolnej |
Literatura: |
Aktualna lista lektur zostanie podana na początku kursu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka ma pogłębioną wiedzę o nauczaniu młodzieży potrafi samodzielnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu nauczania młodzieży zna i potrafi posługiwać się nowymi technologiami przeznaczonymi do nauczania w szkołach ponadpodstawowych potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować materiały do nauczania języków obcych na poziomie szkoły ponadpodstawowej Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów oraz stawianie hipotez związanych z dydaktyką języka niemieckiego Docenia, inicjuje i kultywuje kontakty międzynarodowe i międzykulturowe Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby oceniania Test Projekt Prezentacja multimedialna Konspekty Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Warunki zaliczenia przedmiotu: Napisanie testu/kolokwium ocenianych wg. następujących wartości procentowych: Kryteria oceny pracy projektowej i prezentacji: - wypowiedź zgodna z tematem oraz poprawna merytorycznie – 20 pkt. - poprawność struktury wypowiedzi – 20 pkt. - poprawność językowa (także poprawne użycie terminologii specjalistycznej) – 20 pkt. - dostosowanie mowy ciała do wypowiedzi – 15 pkt. - interakcja ze słuchaczami i utrzymanie ich uwagi podczas wypowiedzi – 15 pkt. - wykonanie slajdów – 10 pkt. Ocena konspektu – kryteria: - dostosowanie lekcji do grupy docelowej – 20 pkt. - prawidłowe określenie tematu, celów, treści i metod pracy – 40 pkt. - poprawność językowa konspektu – 20 pkt. - różnorodność form pracy – 10 pkt. - prawidłowe przypisanie aktywności do faz lekcji – 10 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek, Magdalena Jaszczyk-Grzyb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.